Vad skulle ni betäcka mitt sto med?

SofieL

Trådstartare
Jag har ett sto som är korsning Connermara/Fullblod (25%-75%)

e: Sunny Foretune
ue: Son of a gun
ee: Songline
uue:Cocum Tiger Moth (connemara)

Har funderat lite på att ev betäcka henne men med vad?
Hon är bara 150-153cm och jag skulle gärna få en avkomma som är högre än så (fullblod?) men samtidigt är hon väldigt "Fullblodig" i kroppen och skulle gärna se att avkomman blir grövre än vad hon är och då är ju connemaran bättre...?

Kanske en helt annan ras? Jag va lite inne på Welsh Cob men det är kanske att blanda ihop det för mycket?

Hur vanligt är det att hingstägare tycker det ok att betäcka med ston som är korsningar?

Sv: Vad skulle ni betäcka mitt sto med?

Det beror nog lite på ras och individ hur villiga hingstägare är att betäcka med ston av "annan ras". Det man bör tänka på vid korsningsavel är att den sk korsningseffekten oftast bara är possitiv i första led alltså a+b = ab blir en "bra" individ i regel medans det i fortsatta led blir en minuseffekt som påverkar exteriören och hållbarheten negativt. En annan sak man ska ta i beaktande är vad som finns bakåt, eventuella deffekter, föräldrarnas temperament och exteriör och 5 generationer nedåt i stamtavlan, minst. Det är svårare att förutspå resultatet av en betäckning med korsningar då man inte vet hur de olika linjerna påverkar varandra, vad som förstärks osv. Om du ska välja en större hingst så finns inga garantier för att avkomman blir större. Hingsten du väljer kan ha "små" individer bakåt i stamtavlan som i kombination med ditt sto kan ge ännu mindre tex eller i värsta fall förstärka en negativ gen som förärver tex lösa benbitar, överbett, parallellförskjutning eller andra exteriöra defekter.

Det man måste titta på också med kritiska ögon är vilka för och nackdelar stoet har, alla hästar har brister men man måste också ha koll på hur föräldrarna är och mor och far föräldrarna då har man lite hum om vad som kan "ploppa" upp, sen väljer man en hingst och gör samma granskning där och så väger man sto och hingst ihop och gör en kvalificerad gissning av hur en avkomma kan bli som sämst och hur bra den kan bli som bäst.

Jag förstår att du vill hitta en hingst som kompletterar ditt sto och ger den "perfekta" avkomman men det blir alltid svårare att förutse med korsningar. Mitt råd är att du väljer en hingst som inte är alltför långt ifrån ditt sto i linjer eller exteriör. Vill du ha mer massa så välj en hingst med mer massa men kanske en med mycket fullblod i tex ett "halvblod/varmblod".

När jag väljer hingst till mina ston försöker jag både komplettera dem och planera för vad jag kan lägga på avkomman för att tillslut förhoppningsvis få till en "komplett" häst. Tex om jag har ett sto med grovt ansatt hals, tåtrång, något gracil kanske och jag skulle vilja få till en häst som är väl sluten så kommer jag troligtvis inte kunna hitta en hingst som är en stark förärvare possitivt på alla stoets brister utan då får jag välja vilka "fel" jag kan leva med och kanske i första led välja en hingst som nedärver riktigt bra ben och så hoppas jag att stoet nedärver sin typ och då kan jag lägga en hingst på avkomman som ger bra huvud, hals och bål osv.

Tack för ditt svar!
Jag ska tänka på detta :)

Allt LFreddy skriver är rätt och riktigt och du bör verkligen tänka på det. Men... Tänk även på, vad ska jag göra med avkomman? Är det stoets första? Jag kan tycka att din blandning kan bli bra och spännande om du sätter en liten hingst som ger det du söker i form av exteriör mm som LF var inne på och den prestation, galopp, hoppteknik mm. Är det första fölet tenderar den ändå att bli mindre och då hade jag hellre åtminstone i ett ev tävling/försäljningssyfte satsat på att få fram en fin D-ponny. Men det är bara min tanke... Börja med att analysera ditt sto och det som finns bakom, styrkor och svagheter.
Lycka till!

Ja, det är ju ett lite säkrare kort att försöka få fram en D-ponny än att riskera att få en "liten storhäst" till men tanken för mig var ju (som alltid..hrm) att behålla avkomman till mig själv och då skulle jag gärna se att den blev liite högre än vad hon är.
Jag tar till mig av era åsikter och funderar vidare..
Tack! :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Mitt 5-åriga halvblodssto har dessvärre fått en allvarlig nackskada som gör att hon kanske aldrig kommer hålla för träning/tävling och...
2
Svar
33
· Visningar
8 498
Senast: cikoria
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Avel Vi sitter här och funderar lite på om vi ska betäcka ett av våra arabston nästa år med en ponnyhingst för att fram en trevlig...
2
Svar
29
· Visningar
7 690
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar