Vad skulle felet kunna vara?

Cinora

Trådstartare
För 2 veckor sedan började min nya ponny kasta av mig, först bockade hon av mig 2ggr, andra dagen stegrade hon så vi gick omkull. Jag började fundera varför så jag bokade tid på ATG Kliniken och vi var in idag. Veterinären böjde halsen,gjorde böjprov och röntgade halskotorna.

Veterinären sa att det är inte normalt att min ponny skakar på huvudet (tix) dåligt balanssinne, har upp huvudet vid ridning, svårt att rygga och orytmisk trav.

Veterinären ringde idag senare när vi kommit hem från kliniken. Hon hade diskuterat röntgenbilder och symptomen på min ponny med sin kollega och dem ville skicka remiss till Ultuna för vidare utredning.

Dem sa inget mer än att vi skulle höra av oss i veckan när vi bestämt oss.

Jag försöker komma på vad det kan vara,kostnader och massa ?

snälla bukefalister , hjälp mig

Sv: Vad skulle felet kunna vara?

ja och min mamma har pratat med en kompis nu som säger att man betalar självrisken och 10 överskjutande kostnad. Så mamma är lugnare nu om kostnaderna.

Sjävrisken borde ni ha betalat redan vid första besöket så nu behöver ni inte oroa er för den.

Eftersom ponnyn är ny, hade jag genast talat med förra ägaren för att höra efter om de har upplevt liknande symptom hos hästen.

Ägarna som vi bytte häst med visste om det men hästen gick igenom deras köpebesiktning ua och skakandet med huvudet bedömdes som tics och ofarligt. Hon har alltid skakat på huvudet som jag förstått och jag tror inte förra ägarna lurat mig med tanke på att dem visat mig allt som har med hästen och göra + att dem har min gamla ponny.

Självrisken kommer vi ju få betala nu rätt så snart för vi var ju iväg igår och då fattade jag att den perioden är påbörjad alltså ingen ny självrisk när vi kommer ner till Ultuna ?

Ingen som haft liknande symtom på sin häst ? tänkte om nåt av det jag skrivit känns igen av någon? Jag får veta mer på tisdag

När hon skakar på huvudet så går det liksom åt sidan inte upp och ner som man läser i andra trådar om hästar som har tics. När hon äter liksom vaggar hon huvudet åt sidorna i hinken.

Du werkar själw wara inne lite på problem i munhåla/tänder. Har detta kontrollerats? Känns som en bra sak att göra innan en stor utredning dras igång!

Hur gammal är ponnyn?

Ponnyn är 5 år,tänderna är kollade nyligen. Förra ägarna så krånglade hon inte utan symptomen visar sig mkt mera nu.
Enligt vet är det något neurologiskt fel,troligen något med nerverna.

Kan vara så att hon haft lite problem hela tiden, och nu när hon slog över med dig så förvärrades allt.
Hon kan alltså ha haft ont hos de förra ägarna, bara det att symptomen inte alls var lika allvarliga som nu.

Ponnyn är 5 år,tänderna är kollade nyligen. Förra ägarna så krånglade hon inte utan symptomen visar sig mkt mera nu.
Enligt vet är det något neurologiskt fel,troligen något med nerverna.

I den åldern sker fälls fortfarande en del mjölktänder och permenenta bryter fram (kindtänderna). Ibland uppstår problem i samnband med fällningen och hästen kan reagera som du beskriwer. Ponnyn kan också ha wargtänder som frakturerats eller kanske rester aw en awlägsnad wargtand som nu bliwit inflammerad. Att tänderna kontrollerats "nyligen" betyder ingenting - du kan ju själw få hål i en tand äwen om den såg ok ut några månader tidigare.

Men jag har ju inte sett hästen, så wisst kan hon ha en neurologisk störning. Du får lita på din weterinär.

Jag har kännt i munnen och vet har kollat munnen på henne då vi var in,glömde nog nämna det. Så jag litar nog på vet om att det är något neurologiskt fel.Kommer uppdatering när jag pratat med vet imon och så.

kl*

Nu har jag pratat med veterinären och dem såg inget på röntgen av nackotpelaren och halskotorna men hon trodde att felet sitter uppe i centrala nervsystemet. Så hon skickar remissen till Ultuna och jag bokar tid där på Fredag. Så får vi se när det blir, troligtvis nästa vecka någon gång.

hmm min häst sänker huvet och dippar de i galopp blandannat, var inne å strmsholm förra veckan och för oss misstänker dom att de beror på att han har tajt mellan 6 ryggkotor... alltså ryggont.
Detta hittades dock för sent då vi redan gett honom massa smärtstillande för andra saker så ska in på torsdag igen!

Hon höjer huvudet vid ridning,sänker inte. Svårt att rygga,stegrar,dålig balanssinne, känslig för ljud,rädd om huvudet,orytmiska gångarter,skakar på huvudet väldigt mycket(inte normalt enligt vet) MEN VÄRLDENS GOASTE PONNY :love:

Vi ringde Folksam och då sa dem att i papperena att hon stod som utdömd, men det stämde inte ju . Folksam ringde tillbaka när dem pratat med Gävle ATG klinik och då så hade det blivit fel och att Saga ska utredas INTE dömmas ut.

Tänk om mamma inte hade sagt att vi skulle ringa och kolla med Folksam för säkerhets skull.

Så lättad att gävlemisstaget reddes ut på en gång.

Till Ultuna på Måndag kl, 10.00

Varit på Ultuna, först kollade dem på henne och ställde frågor. Sedan röntgen av skallen och sedan endoskopi (kamera i näsborrarna,häftigt!) Sedan så fick vi fram till att hon har problem med balansorganen och något fel i lillhjärnan som inte går att bota så då är det ingen ide att åka iväg till skara och göra MR om man ändå inte kommer kunna bota det. Så ja hon ska triangelmärkas och bli kvar här på gården som sällskapsponny för jag har inget hjärta att avliva henne eftersom hon inte lider av det däremot så kommer hon ALDRIG och har ALDRÍG varit frisk nog att ridas.

Varit på Ultuna, först kollade dem på henne och ställde frågor. Sedan röntgen av skallen och sedan endoskopi (kamera i näsborrarna,häftigt!) Sedan så fick vi fram till att hon har problem med balansorganen och något fel i lillhjärnan som inte går att bota så då är det ingen ide att åka iväg till skara och göra MR om man ändå inte kommer kunna bota det. Så ja hon ska triangelmärkas och bli kvar här på gården som sällskapsponny för jag har inget hjärta att avliva henne eftersom hon inte lider av det däremot så kommer hon ALDRIG och har ALDRÍG varit frisk nog att ridas.

ÅHHH, att det var så illa, stackars dig!!

Vad tråkigt med din fina ponny. Men väldigt kul att ni har möjlighet att ha henne kvar som sällskapsponny:). Är dock väldigt frågande till besiktningen som gjordes hos förra ägaraen. Hur kan en ponny med oregelbundet rörelsemönster gå genom en besiktning u.a? En anmärkning borde det i alla fall bli? Var ni med när ponnyn besiktigades?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 469
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 318
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 681
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 016
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka