Vad skulle du rekommendera till mig??

stinisen

Trådstartare
Hej!
Ska när jag har möjlighet köpa häst, kan dröja men skulle gärna vilja ha era åsikter!

Det kommer vara min första häst, trygg & rätt kunnig, helst 8-13 år. Min riderfarenhet är 6 år på ridskola, men det var några år sedan. Tanken är att utvecklas, bli så bra som möjligt och rida för tränare upp till en gång i veckan. Har endast planer på vara en hobbyryttare & rida främst dressyr och ut i skogen, men ta några skutt ibland också.

Jag är 160 cm och väger 55 kg. Bör jag satsa på en storhäst? Det är vad jag helst vill (halvblod) men har mest ridit ponnyer och då främst b-ponnyer under ridskoletiden. Vet att när jag suttit på stora hästar har det känts som att jag har "så mycket" att jobba med. Är det svårare att rida storhäst och blir jag liten på en 165 cm häst? Vad tycker ni om en d-ponny?

Vilken prisklass tycker ni jag ska satsa på utifrån det jag beskrivit? Det beror förstås på vad ens plånbok har att erbjuda men jag ska spara och är beredd att lägga ner en bra slant.
Men jag är ute efter en "kvalitetshobbyhäst" som jag kan lära mig på och utvecklas med :) Skulle det kunna "räcka" och skulle jag kunna hitta en fin häst för 30 000 kr eller anser ni jag bör satsa mer på 80 000 eller nåt där emellan? Jag är som sagt beredd på att lägga ner endel om det behövs för att få det jag vill ha. Men jag behöver tips för jag vet inte riktigt vad priset egentligen säger om en häst.

Tack för era tips och råd! :)
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Kan du tänka dig att vara medryttare/halvfodervärd ett litet tag innan du skaffar häst? :) Det är oftast ganska stor skillnad på ridskolehästar och privathästar, även om du köper en läromästare.

Är du medryttare/halvfodervärd får du stöd av ägaren, men du får ändå rå om hästen som om den vore din på dina dagar.

Och det finns ju också gott om halvblodstyper under 165 :) Jag skulle satsa på en häst mellan 150-155, eftersom du är så van vid ponny. Eller för den delen D-ponny!

En grej till: om jag vore du skulle jag lägga ner lite extra pengar på en stallplats med fullservice, eftersom det är din första häst. Då finns det människor omkring dig som du kan rådfråga och som du kan ha som stöd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Klart att du kan rida halvblod om du vill, svenskt/tyskt/danskt/lettiskt... vad du nu hittar. Jag är 1.57, med en SWB på 1.70 - och vi funkar fint ihop. Det handlar mer om att ha en häst inte är alltför tungriden - det kan vara svårt om man är kort i rocken.

Åldersmässigt förstår jag inte riktigt ditt stopp vid 13 år? Leta hellre efter en lite äldre individ som varit med ett tag. En frisk sjuttonåring kan ha tio pigga fräscha år kvar i livet. :)

Priset hänger ihop med utbildning och bakgrund. Ett välstammat och meriterat halvblod kostar såklart mer än en (kanske mycket välriden) ridtravare. Även om båda individer tävlat en del. Samma med utbildningsnivå - Vill du ha en snäll och vänlig häst som går stabilt LA så kan du komma billigt undan. Vill du ha en som gått GP blir det dyrare.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

För den ridning du vill göra så var inte rädd för att köpa en äldre häst än 13 år. En frisk och hel häst i 15+ ålder kan bli ditt bästa köp och hålla länge. Dessutom är chansen större att du får en välutbildad läromästare som du själv kan lära dig mycket på för ett bra pris. Gör en ordentlig besiktning av hästen och ta över ev försäkring.

Tyvärr är det så att om du vill ha en yngre häst (den ålder du tänkt dig) för ett lågt pris så har den ofta en historik med problem. Annars säljer man inte en häst i den åldern så gärna och inte till lågt pris.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Läste hiers svar nu - håller med fodervärdsidén. En del försäljningsstall hyr dessutom ut sina hästar en period. Det är ett smart sätt att pröva på att vara hästägare, och om du klickar med just den hästen.

Sök generellt efter en tålmodig och klok individ - vill du ha en stor så titta på stora. Men det viktigaste är att den accepterar att man gör fel ibland och inte blir nervös av småsaker.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Hästens personlighet i kombination med kapacitet och utbildning är det viktigaste tycker jag. Priset kan variera beroende på vem som säljer hästen, vad det är för ras, vad den har för stam och utbildning. Man kan få en bra häst för 30 000kr och mindre också om man har tur.

Hur stor en häst känns att rida är individuellt för hästen, hästras har också betydelse. Jag är 158 cm och väger 53 kg. Jag tycker oftast att stor d-ponny eller liten stor häst är lagom till mig, men har både ridit mindre och större hästar utan att det känts "fel". Min häst är d-ponny, ca 145 cm, men han är betydligt större att rida än en del stora hästar jag ridit. Mitt råd är att prova flera olika hästar som uppfyller de krav du har innan du bestämmer dig, det viktigaste är ju att ni matchar.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Jag förstår inte varför små människor vill ha så stora hästar?
När det gäller precis allt annat ska det harmonera.
Jättehäst och pytteryttare harmonerar inte ihop även om det kan fungera.
Don efter person.
Skulle jag vara du skulle jag titta efter en D-ponny eller en liten storhäst 150-155 ungefär som inte är alltför grov om du inte har superlånga ben.
Det blir mkt roligare att rida om man kommer åt och når om hästen och inte skänklar mitt på magen..
Vad gäller ålder skulle jag sikta in mig på 13+ år, en läromästare som kan allt och kan lära dig massor.
En trygg och säker individ som du kan ha massor av kul med!
Prislapp hänger ju ihop med både utbildningsnivå och ras, vill du gärna ha ett SWB så får du nog räkna med 50-100 000:- om den ska vara någorlunda utbildad.
Kan du tänka dig en annan ras kan du komma undan betydligt billigare men ändå få en kanonindivid.
Jag vill iaf råda dig till att köpa en bättre häst än vad du tänkt att du kommer att behöva.
För målen brukar liksom ändras tids nog och då är det väldigt skönt att ha lite häst att "växa i", för det är så tråkigt att växa ur en individ man fäst sig vid och älskar.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Om du inte vill tävla så kan en d-ponny passa. En liten häst på drygt 1, 50 är också ett bra alternativ. Då kan du tävla om du vill också. Bonus är att stora hästar nära ponygränsen brukar ha lågt pris.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Först hade jag nog skaffat mig en foderhäst eller medryttahäst för att känna efter att jag verkligen vill ha häst. Mycket jobb och tar en del tid. Om du tvunget vill köpa just nu hade jag köpt en läromästare som är trygg , snäll, lätthanterlig och kunnig. Max 15 år brukar jag säga så man kan ha hästen ett par år. :)
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Jag tror du kan hitta ett jättetrevligt hbl på runt 155 cm för 30. Smått är billigt, för alla vill ha jättehästar.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Fundera på araber tycker jag :love:

Stor häst i litet format som du kan göra lite av varje med. Det finns araber från D-ponnystorlek o uppåt o även om dom är 150+ så är det ändå lätta hästar.

Brukar inte vara så överdrivet dyra heller.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Ifall du trivs med ponnyer, så kan du ju köpa en övervuxen D-ponny på ca. 150. Då går priset ner väldigt mycket ;) Dessutom, ifall ditt tävlingsintresse vaknar till liv så får du ju tävla med den också.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Håller med dig fullt ut där .. Är själv "kort i rocken" och har ridit det mesta. Hästar över 165 behöver vara högbenta individer (typ spindel) för att jag rent fysiskt skall kunna rida dem på ett bra sätt ... Gör mig bäst på d.ponny ;)

Till ts: 6 år på ridskola för några år sedan ... Ta upp ridningen igen först och främst- Genom mer ridskola, medryttare, delfodervärd osv ...

Sedan provrider du flera typer av hästar. Häng inte upp dig för mycket på ålder eller rastillhörighet. Koncentrera dig på att hitta en trevlig individ i lagom storlek som är erfaren och utbildad som första häst. Sedan kan det vara allt ifrån en övervuxen ponny till ett litet halvblod. Men köp inte för stort och eldigt. Lagom och tryggt som första häst.
 
Sv: Vad skulle du rekommendera till mig??

Det här tycker jag var ett mycket klokt råd. En äldre erfaren häst som hjälper en är absolut det bästa. Det var min första häst för många år sen, och oj vad jag lärde mig. Bara en sån sak att hanteringsbiten sällan brukar vara ett problem, utan de kan och vet sina saker. Guld värda!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
600
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp