Vad skulle du gjort i min situation?

Joyze

Trådstartare
Imorgon åker vi till djursjukhuset med min älskade pålle, en sista gång. Vad som kommer ske är fortfarande oklart, men det lutar åt ett håll...:(
Det hela började 20 mars förra året när vi packade in min elvaåriga lilla Joyze i transporten och åkte iväg till veteinären för en vanlig hälsoundersökning. Det visade sig dock inte stå så bra till med min lilla pålle och hon blev röntgad där det visade sig att hon har ett medfött snett ben (skenben höger fram, från kotan neråt) vilket resulterar i att hon belastar hela benet fel och detta kan vara ärftligt, vilket leder till att mina framtidsplaner att ta föl på henne krossas. Nu, snart elva månader senare, har domen fallit. Antingen promenadridningshäst eller..ja, ni förstår..
Nu tycker vissa av er kanske att jag är dum som ens tänker tanken på att inte låta henne fortsätta leva som promenadridningshäst, men jag tror inte att hon kommer bli lycklig som skogsmullehäst. Hon behöver riklig med motion och uppmärksamhet för att trivas med livet och det känns hemskt att ta det ifrån henne... Chansen finns sedan hela tiden att skadan kan gå upp och bli värre och värre med tiden, vilket kanske leder till att hon en dag om kanske fem år knappt kan stå på benet. Är det inte bättre för henne att sluta sina dagar när hon är lycklig?
Samtidigt känner jag mig så hemsk eftersom hon ändå är pigg och glad när jag är ute och rider henne (order från veterinär, skritt och trav, lite galopp) och hon skuttar fram och bockar och studsar. Hon verkar inte ha ont, men när det väl kommer till kritan har hon det...

Jag vet att det är en jättesvår fråga, men vad skulle ni ha gjort i min position? Skulle ni ta farväl av er älskade häst imorgon och låta henne sluta sitt liv lyckligt omedveten med vetskapen om att hon är älskad och omskött, eller skulle ni ge det en chans till och försöka sälja henne som promenadridningshäst och hålla tummarna för att hennes ben och psyke kommer hålla?
Snälla, era åsikter betyder..

Sv: Vad skulle du gjort i min situation?

Imo är det viktigt att hästen kan vara "häst" fullt ut.
Detta innebär ju olika saker för olika individer. Min hund tex som pga korsbandsskada har kraftig artros i knät har det bra utan långa promenader då hon alltid helst lullat omkring.
Om du märkt att din häst inte trivs med livet som promenadhäst håller jag med dig om att det är bättre att sluta sitt liv som lycklig häst.
Massor av creds till dig som tänker på hästens bästa och inte bara på att du själv vill ha kvar henne så länge som möjligt!

Åhhh vilket jobbigt beslut du har framför dig, avundas dig inte....

Själv har jag aldrig behövt ta ett sådant beslut att skicka nån av mina djur till de evigt gröna, men man är ju väl medveten om det när man en gång skaffar dem att den dagen kommer förr eller senare.

Kan bara relatera till min kompis häst som åkt in och ut på kliniken de senaste tre åren pga kotledsinflammationer. Jag har alltid följt med henne som moraliskt stöd. Kotledsiflammationerna har bara vandrat runt från ben till ben. Senast förra sommaren var det tre ben av fyra möjliga, utsikten såg inte bra ut men hon ville ge honom en sista chans. Dessutom har han pålagringar i alla fyra. Nu är han inte riktigt fräsch och hon har tagit beslutet att han får galoppera vidare i vår så fort tjälen gått ur backen.

Jag tycker att du är tuff som orkar och kan ta det ansvaret men jag har inget riktigt svar på vad jag själv skulle ha gjort. Förmodligen skulle jag ha kollat hur pass bra hon skulle känna för livet som prommishäst innan jag tagit det defenitiva beslutet. Antar att jag inte skulle ha sålt henne vidare till nån men som sagt det är svårt att säga. Du känner din häst bäst och vet vad som är bäst för henne...

Hoppas du får frid i sinnet vilket beslut du än tar. Hur det än blir är ditt beslut det rätta!

Imo är det viktigt att hästen kan vara "häst" fullt ut.
Detta innebär ju olika saker för olika individer. Min hund tex som pga korsbandsskada har kraftig artros i knät har det bra utan långa promenader då hon alltid helst lullat omkring.
Om du märkt att din häst inte trivs med livet som promenadhäst håller jag med dig om att det är bättre att sluta sitt liv som lycklig häst.
Massor av creds till dig som tänker på hästens bästa och inte bara på att du själv vill ha kvar henne så länge som möjligt!

Håller med fullständigt. Huvudsaken är vad som är bäst för hästen. Dock ett svårt beslut ändå :(

Hon behöver riklig med motion och uppmärksamhet för att trivas med livet och det känns hemskt att ta det ifrån henne...
(order från veterinär, skritt och trav, lite galopp) och hon skuttar fram och bockar och studsar. Hon verkar inte ha ont, men när det väl kommer till kritan har hon det...
Skulle ni ge det en chans till och försöka sälja henne som promenadridningshäst och hålla tummarna för att hennes ben och psyke kommer hålla?
Snälla, era åsikter betyder..

Ingen säger att hon inte kommer att få tillräckligt med uppmärksamhet och hon kommer ju trots allt motioneras lite om det går vägen. Om jag var du hade jag lånat ut henne på foder som promenadridningshäst, gett det en chans och om jag såg att det inte fungerade så hade jag avlivat då. Vill inte störa din sinnesfrid inför ditt jobbiga beslut men jag nog lånat ut henne och gett henne en chans. Men tilläggas skall - du känner din häst bäst - följ ditt hjärta!
Lider med dig!:(

Åh, vad ni är gulliga allihopa... känns skönt att höra era åsikter, så att jag vet att jag inte fattar ett "ohästligt" beslut..
Usch, fasar så inför morgondagen. Snälla, håll en liten tumme för henne allihopa, hon förtjänar att leva, men smärtfritt...

Som jag ser det så finns det eg inget rätt eller fel beslut. Du tycks ha funderat noga över situationen, och 'lutar åt' att ta bort henne eftersom du är rädd att/anser att hon inte skulle trivas som 'promenadhäst'.

Och hästen lider inte minsta lilla av att du tar bort henne.

Och om du 'ändrar' dig och väljer att ha henne kvar som promenadhäst och se hur det går så är jag övertygad om att du kommer ha så noga koll att du kommer att omvärdera beslutet om hon inte trivs.

Och, eftersom man inte vet säkert innan man provat så ser jag inte att det är något fel i att prova heller. Dvs hur du än gör så anser jag att det är rätt beslut här och nu!

Jag hade ett kallblodssto förr som var smärtfri i hage etc, men inte gick att rida mer. Jag ville gärna ha henne kvar som 'gårdshäst'. Fyra månader senare (vilket tyvärr var för sent med facit i hand, men..) tog jag bort henne då hon vantrivdes enormt med att 'bara lalla i hagen'. Hon blev rastlös och aggresiv.

När valacken då flera år senare stod inför ungefär samma scenario som du har nu, dvs promenadhäst eller avlivning, så tänkte jag exakt som du. Han var inte en individ som inte var nöjd med att inte jobba, och blev deppig och rastlös bara av sommarbete. En arbetsnarkoman helt enkelt. Och 'vis av skadan' sen stoet kände jag att även fast jag ville ha honom kvar som skogsmullehäst så skulle HAN inte bara nöjd med det. Så jag bestämde att ta bort.

Först ville jag dock ge honom en tid på betet, en sista sommar helt enkelt, hur lång den skulle vara fick bero på hur lång han ville den skulle vara. Dock så i samma veva så flyttade min klinikveterinär. Han menade dock att det ju bara var att be någon av de andra vet på kliniken att skriva ut intyget när jag ville ha det. Men jag ville inte riskera att drabbas av någon överoptimistisk veterinär som inte ville döma ut utan 'försöka igen' (vi hade försökt ALLT innan, behandling, vila, operation osv osv utan minsta resultat. Dock trodde veterinären från början att 'han kommer tillbaka fullt ut', då hästen har en hög smärttröskel och 'utåt sett' uppvisade ganska lindriga symptom. (En grads böjprovhälta, ohalt i skritt och trav rakt fram, men rörelsestörning/hälta ½ - 1 grad på böjt spår. Det visade sig dock i ridningen att han var kraftigt besvärad trots de 'lindriga' yttre symptomen)

Så, efter mycket funderande valde jag att Triangelmärka honom, ge honom hans sista sommar och helt enkelt låta den 'kosta' de där 'sista pengarna' jag inte skulle få ut från livförsäkringen.

Och inte vet jag vad som hände, men en förbannat lång sommar blev det, han dmdes ut i maj 2003 och är kvar hos mig än :love: Han tyckte nämligen konstigt nog och mot all tidigare erfarenhet av honom och hur han betett sig innan att det var helt okej att vara promenadpensionär! (Sen med åren har han både spöat oddsen han fick vid utdömningen och visat sig tåla mer än vi trodde och fick börja hoppa efter T-märkningen med. Han har dock kraftigt, permanent nedsatt användbarhet och skulle inte klara dressyrträning ens på LC-nivå, och man får se till att tänka sig för hela tiden och hålla det på en vettig nivå.)

Så, där blev det helt rätt beslut att behålla som promenadhäst, vilket jag varken 'tänkte' eller planerade. Men ingen är gladare än jag åt det. Den dag han visar att 'nej nu är det inte kul längre' får han somna, men tills dess njuter jag av varje bonusdag jag får av honom.

Samtidigt så om jag inte provat (vilket ju var en slump eg) utan tagit bort i maj 2003 så hade han inte lidit minsta lilla av det, så det hade också varit rätt beslut.

Så, lycka till hur du än väljer, och det ÄR rätt beslut hur du än väljer, det är jag övertygad om, eftersom du om du behåller skulle se direkt om hästen inte trivdes med det, och omvärdera.

Tack så jättemycket allihopa för era svar och berättelser!

Lovade ju att berätta hur det gick i torsdags och ni kommer nog inte tro era öron, för det gör fortfarande inte jag :)
Hon var bättre än någonsin! Hon haltade inte ALLS på böjprov, haltade mini lite, knappt en halv grads hälta, i höger vav på böjt spår, men veterinären sa att det inte verkade störa henne. Så han sa till mig att börja sätta igång henne igen, långsamt men säkert, och förhoppningsvis kommer hon kunna bli 100% bra igen! :love:
Så, istället för att ligga hemma och gråta och plocka undan alla hennes saker, har vi istället de senaste dagarna varit ute och ridit. Ni skulle sett henne när hon fick lov att galoppera ordentligt igen, hon var så lycklig :)

Men ifall skadan går upp igen, så vet jag vad jag måste göra. För då har hon verkligen fått alla chanser hon kan få, om inte fler. Men man kan ju hoppas på att det här var ett litet mirakel! :love::bump:

gud va roligt!!!
här satt jag med klump i halsen å läste mer å mer av tråden :D

nu blir det ju oxå lättare att ta ett beslut om det skulle behövas, för som du säger, nu har hon ju fått alla chanser PLUS EN TILL!!! :)

lycka till!!!

Usch vad jobbigt, stackare :(
Jag tycker du tänker riktigt sunt som bryr dig om och tänker på din hästs bästa, och din hästs bästa vet bara du. Anser du att livet inte blir bra för henne eftersom hon har ont, finns ju inte så mkt kvar att göra.

Jag skulle tagit bort hästen.

UNDERBART att höra att det gick bra! :)

Ha nu riktigt kul med din häst och njut av allt och tänk inte på vad som kunde ha hänt eller vad som kan hända utan njut bara av att vara tillsammans med henne!!!

Lycka till!!!

Usch vad jobbigt, stackare :(
Jag tycker du tänker riktigt sunt som bryr dig om och tänker på din hästs bästa, och din hästs bästa vet bara du. Anser du att livet inte blir bra för henne eftersom hon har ont, finns ju inte så mkt kvar att göra.

Jag skulle tagit bort hästen.

Jag läste inte riktigt klart tråden tror jag :o

JÄTTEGRATTIS!!!! Vad underbart för er! Hoppas ni får en fantastisk tid i många, många år nu! Skönt!!! :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 545
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar