Vad skulle du betala?

Ciindy

Trådstartare
Som styrelsemedlem i en förening för ungdomar är det väldigt svårt att sätta priser på aktiviteterna så att föräldrarna är beredda att betala för det vi gör. Det är då man frågar föräldrarna!:idea:

Vad skulle ni betala för ett helgläger där ditt barn lämnas på fredag kl 18.00 och hämtas på Söndag klockan 16.30? I priset ingår mat, logi och material till aktiviteter. Barnen kommer att underhållas från morgon till kväll av aktiva och duktiga ledare. Dessa kommer självklart även sova över med barnen. I det här fallet handlar det om träning av hund samt lekar/aktiviteter för mattar och hussar under kvällstid. Det kommer att ingå 2 frukostar, 2 luncher och en middag. Samt kvällsfika, lite godis och "fritillgång" på frukt m.m.
Barnen ska vara mellan 10-16 år.

Även fast ni inte har barn som håller på med hundar kan ni säkert sätta in någonting annat i sammanhanget. Typ fotbolls/hockey/orienterings-skola.

Sv: Vad skulle du betala?

Är syftet att gå runt eller att få in en slant till föreningen? Kan ni få bidrag från Studiefrämjandet? Kommunen? Vet att vår hundungdomsklubb får rätt bra med bidrag då det är ungdomar och de är således billiga i sina aktiviteter och har oftast full på kurser/läger.

Vad kostar samma sak för vuxna? Jag tror att jag skulle kunna tänka mig nånstans runt 650 kr för en hundkurs över helgen för barn. Kanske något mer om mitt barn var superintresserad och det var en väldigt duktig tränare på plats. Men det är ju inget som kostar förutom mat, logi och ledare (jfr ett ridläger där hästarna mm ingår).

Vi skulle behöva ha en kostnad på ungefär 400 kr för att gå jämt upp. Vi är ju inte i pengabrist och måste tjäna in pengar på allt vi gör. Men vanligtvis brukar vi försöka gå plus på sånna aktiviteter 800-1000 kr som en sporre för de ledare vi har på plats och som ägnar stora delar av sin tid på detta. Men det känns ju inte som det relevanta riktigt. Om föräldrarna är beredd att betala 600 kr kan vi satsa på lite bättre mat, kanske lite mer material till inlärning m.m. Men vi kan också hålla en kurs för 400 kr men försöker då hålla ner matkostnaderna och går då personspår istället för viltspår osv.

Men frågan var inte vad vi som klubb tjänar på det utan vad som känns rimligt för en förälder att betala för en hel helgs full aktivitet för sitt barn. Nu lutar det åt 500 kr, skulle du vara beredd att betala det?

Hade jag ett barn hade jag nog villigt betalat, nu har jag två stycken i samma ålder (snart 6 år) och då blir 1000 kr rätt kännbart för en helg. Är det äldre barn (12 år och uppåt) kan man kanske ligga i den klassen, för yngre 350-400 kr)
Mina "stora" tjejer har gått på konståkning (okt-början april) samt dans (jan-slutet maj) och det har kostat 750 resp. 650 kr för resp. termin. Men nu är det ju bara en timme åt gången och ingen mat ingår.

Vi har en förening där barnen har läger en gång på år. Då enbart över en deg, 8:30 till 20:00. Det tar vi 300 för.
Nu tillhör jag kanske höginkomst tagare samt har bara ett barn (som förvisso är 1,5 år) men min smärtgräns är vid 1000. Då ska det vara bra tränare, bra mat, kvällsaktivitet och en vuxen närvarande dygnet runt.

I vår förening är vi alltid noggranna att lägga läger strax efter lön. Vi har märkt att det blir fler anmälningar och fler deltagande barn. Kan kännas cyniskt men jag har planerat läger i 8 år och varit aktiv i föreningen i 11 år.

Hoppar ni får en rolig helg!

Mvh Miks

Vi skulle behöva ha en kostnad på ungefär 400 kr för att gå jämt upp. Vi är ju inte i pengabrist och måste tjäna in pengar på allt vi gör. Men vanligtvis brukar vi försöka gå plus på sånna aktiviteter 800-1000 kr som en sporre för de ledare vi har på plats och som ägnar stora delar av sin tid på detta. Men det känns ju inte som det relevanta riktigt. Om föräldrarna är beredd att betala 600 kr kan vi satsa på lite bättre mat, kanske lite mer material till inlärning m.m. Men vi kan också hålla en kurs för 400 kr men försöker då hålla ner matkostnaderna och går då personspår istället för viltspår osv.

Men frågan var inte vad vi som klubb tjänar på det utan vad som känns rimligt för en förälder att betala för en hel helgs full aktivitet för sitt barn. Nu lutar det åt 500 kr, skulle du vara beredd att betala det?

500 låter lagom.
OT
För många år sen skickade jag med min son på läger med 500, han kom hem med samma summa. Va duktig att du inte köpt godis för pengarna:cool:. Jag har vunnit på poker OCH ätit godis mamma. Gissa vem som gick i taket :devil:

Jag skulle absolut betala uppåt 600 kr om man ser till vad som faktiskt ingår. Det är rimligt på alla sätt tycker jag. Att det sedan finns familjer där privatekonomin inte tillåter det är ju trist, men samtidigt måste man ju se till både att det ska vara prisvärt och gå runt.

Låter som en kul helg :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 582
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 459
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar