Vad skiljer öppen / lättklass..

Sv: Vad skiljer öppen / lättklass..

Svenska tillägget på SIF:S sida och sport är mycket användbar nu.

Lätt klass är lättare än öppen, i öppen klass får du ex. rida ökad tölt, steglängds ökningar, en hands fattning (T2) och pass.

I lättklass ingår: V6, V5, T8, T7 och T5
Öppenklass: T2, T3, F2, V2 och alla passgrenar (speedpass, stilpass, 150meter & 250meter)

Kvalar man till A klass så får man rida T1 (samma sak som T3), V1 (samma sak som V2) & F1 (samma sak som F2) och rider man A-klass och tävlar ex. V1 så är man inne ensam på banan och visar gångarterna i den ordningen man själv önskar.

tack.. Nu tror Jag att jag förstår.

Men hur fungerar poäng räkningen då.. När blir man uppklassad? resp ner klassad..

Man kan aldrig bli uppklassad el. nerklassad ifrån öppen/lätt klass.
För att kvala in till A-klass (SM) så måste man ställa upp i en kvaltävling.
Poängen som man måste få då är:

T1 T2 V1 F1
Senior 6, 40 6, 20 6, 40 5, 80
Ungdom 5, 90 5, 80 5, 90 5, 40
PP1 (stil) P1 (250m) P2 (speed) P3 (150m)
Senior 5,40 under 25 sek. max 9,2 sek. max 17 sek.
Ungdom 5,20 under 26 sek. max 9,4 sek. max 18 sek

Man kan aldrig bli uppklassad el. nerklassad ifrån öppen/lätt klass.
Poängen som man måste få då är:

T1 T2 V1 F1
Senior 6, 40 6, 20 6, 40 5, 80
Ungdom 5, 90 5, 80 5, 90 5, 40
PP1 (stil) P1 (250m) P2 (speed) P3 (150m)
Senior 5,40 under 25 sek. max 9,2 sek. max 17 sek.
Ungdom 5,20 under 26 sek. max 9,4 sek. max 18 sek

Sorry, blev inte alls bra. :crazy:
T1: 6,40 (senior) 5,90 (ungdom)
T2: 6,20 (senior) 5,80 (ungdom)
V1: 6,40 (senior) 5,90 (ungdom)
F1: 5,80 (senior) 5,40 (ungdom)
PP1 (stil): 5,40 (senior) 5,20 (ungdom)
P1 (250m): under 25sek (senior) under 26sek (ungdom)
P2 (speed): max 9,2sek (senior) max 9,4sek (ungdom)
P3 (150m): max 17sek (senior) max 18sek (ungdom)

Nej, för att kvala till SM krävs att man tävlar en nationell tävling och uppnår poäng för SM där, så kvaltävlingen MÅSTE hålla nationell status om det ska vara möjligt att kvala till SM.

Nej, för att kvala till SM krävs att man tävlar en nationell tävling och uppnår poäng för SM där, så kvaltävlingen MÅSTE hålla nationell status om det ska vara möjligt att kvala till SM.

och först måste man klassa upp sig till A klass i öppen klass, dvs minst 5,80 i tex femgång senior och sen måste man få 5,80 igen i A klass och A klass arrangeras bara på nationella tävlingar som du sa.

Jag undrar en annan sak, om man tex kvalar till sm på hösten och sen på våren innan sm får under 5,80 på tre tävlingar i rad blir man av med sitt sm kval då? för man blir ju nerklassad från A klass om man får under 5,80 3 gånger i rad men hur blir det med sm kvalet?

Är det så? Att man inte får behålla sitt a-klasskval om man får poäng under gränsen tre ggr? Jag har hört av domare att ett a-klasskval behåller man för alltid, så länge poänggränsen inte höjs vill säga.

Det här tolkar jag som att man blir nerklassad igen så det var därför jag undrade vad som händer med sm kvalet om det går dåligt 3 ggr i rad.

Jag blev B klssad i femgång i Maj, men nu på hösten har jag inte fått till passen lika bra så jag har fått under 5,10 3 gånger i rad så jag antar att jag är nedklassad igen, fick 5,36 i finalen förra helgen men det hjälper ju inte när det är final :p

Fast klassindelningen har inte så stor betydelse om man inte ska åka på vissa stora tävlingar där de endast tar emot A och B klassekipage och någon sådan har jag inte inplanerad just nu i alla fall.

18. Klassindelning och tävlingsnivåer
Tävlingarna delas in i lätta klasser och öppna klasser. De öppna klasserna delas i sin tur in i tre olika nivåer,
A- B- och C-klass. I A-klass rider eliten och det är höga kvalpoäng för att nå upp till det. Uttagningspoäng
gäller. I B-klass är det lägre nivåer och i C-klass ingen kvalpoäng alls som måste uppnås för att få starta i
grenen. Undantagna för att delta i klass med kvalpoängskrav är landslagsryttare. De kan fritt anmäla sig med
vilken häst de vill i alla tävlingar utom SM.
Kval till A- och B-klass. Poäng kan uppnås på alla tävlingar och ofta ordnas så kallade kvaltävlingar. Dessa
består enbart av uttagningar där man rider för att få uttagningspoäng till A- eller B-klass.

Upp- och nedklassning
Resultat erhållna vid av SIF godkänd officiell tävling gäller för uppklassning. Uppnådd uttagningspoäng
gäller för omedelbar uppklassning om ryttare så önskar, men ekipaget får rida lägre klass tills poäng för
uppklassning erhållits tre gånger i följd. Om ett ekipage tre gånger i följd erhåller poäng som understiger
kvalifikationsgränsen för respektive klass sker automatisk nedklassning. En uppnådd kvalpoäng gäller, för
det specifika ekipaget, tills upp- eller nedklassning sker oavsett när kvalpoängen uppnåddes. Vid förändring
av kvalifikationsgränser i A- och B-klass måste ryttare uppnå de nya fastställda kvalgränser som angetts för
respektive klass.

Åh hjälp.. Det känns omöjligt att lära sig det där :eek::confused:

men vet du vad som gäller om man sm kvalar och sen blir nedklassad, gäller inte sm kvalet längre då eller hur funkar det?

inte för att det gäller mig men jag undrar

Liknande trådar

Islandshäst Finns det regler för när man inte längre får tävla i lätt klass? Kan man bli typ uppklassad? Hur går det till isåfall? Anledningen till...
Svar
10
· Visningar
2 321
Senast: yew98fq
·
Övr. Hund Väljer att starta en ny tråd om detta då det inte riktigt hör ihop med tidigare trådar som förekommit (i alla fall ingen som jag...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Lona
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·
Kropp & Själ Känner mig så otroligt förvirrad och ensam just nu, och funderar på om det alltid kommer vara så här eller finner man ro någon gång i...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka