Sv: Vad skiljer öppen / lättklass..
Det här tolkar jag som att man blir nerklassad igen så det var därför jag undrade vad som händer med sm kvalet om det går dåligt 3 ggr i rad.
Jag blev B klssad i femgång i Maj, men nu på hösten har jag inte fått till passen lika bra så jag har fått under 5,10 3 gånger i rad så jag antar att jag är nedklassad igen, fick 5,36 i finalen förra helgen men det hjälper ju inte när det är final
Fast klassindelningen har inte så stor betydelse om man inte ska åka på vissa stora tävlingar där de endast tar emot A och B klassekipage och någon sådan har jag inte inplanerad just nu i alla fall.
18. Klassindelning och tävlingsnivåer
Tävlingarna delas in i lätta klasser och öppna klasser. De öppna klasserna delas i sin tur in i tre olika nivåer,
A- B- och C-klass. I A-klass rider eliten och det är höga kvalpoäng för att nå upp till det. Uttagningspoäng
gäller. I B-klass är det lägre nivåer och i C-klass ingen kvalpoäng alls som måste uppnås för att få starta i
grenen. Undantagna för att delta i klass med kvalpoängskrav är landslagsryttare. De kan fritt anmäla sig med
vilken häst de vill i alla tävlingar utom SM.
Kval till A- och B-klass. Poäng kan uppnås på alla tävlingar och ofta ordnas så kallade kvaltävlingar. Dessa
består enbart av uttagningar där man rider för att få uttagningspoäng till A- eller B-klass.
Upp- och nedklassning
Resultat erhållna vid av SIF godkänd officiell tävling gäller för uppklassning. Uppnådd uttagningspoäng
gäller för omedelbar uppklassning om ryttare så önskar, men ekipaget får rida lägre klass tills poäng för
uppklassning erhållits tre gånger i följd. Om ett ekipage tre gånger i följd erhåller poäng som understiger
kvalifikationsgränsen för respektive klass sker automatisk nedklassning. En uppnådd kvalpoäng gäller, för
det specifika ekipaget, tills upp- eller nedklassning sker oavsett när kvalpoängen uppnåddes. Vid förändring
av kvalifikationsgränser i A- och B-klass måste ryttare uppnå de nya fastställda kvalgränser som angetts för
respektive klass.