Sv: Vad skiljer ASRP från Rid- och sportponnyföreningen?
Eftersom jag väntar ridponnyföl nästa år så har jag börjat läsa på lite regler för registrering. Jag har inte fattat detta riktigt, så jag vore mycket tacksam om någon kunde förklara! Raskod? Vad gäller för ston resp hingstar? Mitt rp-sto är stambokförd i ASRP så jag antar att det är rätta föreningen för henne?
Asrp är vad dera namn är en Svensk Ridponny uppbyggd på svenskt avelsmaterial där svenska raser och halvblod ingår. Ras kod 43 eller 93.
RSF är en dotterförening till NPS = National Pony society väldens äldsta ponnystambok. Där började man registrera och stamboksföra Ridponnier 1893, och man är grunden till all världens ridponnyavel utom den svenska, som inte tillät Brittiska ridponny hingstar.(Där av den stämning som Mrs Borg vunnit mot den svenska staten).
Brittisk Ridponny är en förening som registrerar och stamboksför Ridponnier uppbyggda på Fullblod och dom Britiska raserna av ponny inkl Connemara. Numera är den Brittiska Ridponny en väl konsolideras ras och till 95% innehåller den till mesta del i England, Australien, Nya Zeeland, Holland osv endast Welsh och Fullblod. I Tyskland impoterade Bl.a Bönninger flera fna avelsdjur som han byggde upp ´sitt stuteri på Bl.a Oakley Bubbling Bobberty (Valentino) en annan hingst som nämns ofta i Tysk Riponnyavel är Brilliant som är omdöpt i Tysklans och hette någon helt annat i England innan han Impoterades.(Glömt namnet just nu). En annan hingst som grundat hela den moderna ridponnyaveln är BWLCH Valentino och återfinns i stamtavlan på många fina Ridponnier!
I Holland bygger den Holländska NWR aveln helt på material från Brittisk Ridponny och RSF har ett nära sammarbete med NWR i Holland.
När man i Sverige inte fick använda de Brittiska hingstarna på semin, bildades en ny förening vid namn Brittisk Ridponny, som skulle ta tillvara på Brittiska intressen i Sverige.
I Sverige mötte man på så mycket motstånd från myndigheter och andra så NPS beslutade sig för att göra RSF tillsin enda dotterförening i hela Världen och på så sätt ta föreningen under sina vingar.
Numera är RSF godkänd i Spaf och ponnierna har samma status som övriga föreningar.
Man bytte namn till Rid & Sportponny föreningen då de Brittiska Ridponnyhingstarna betäckte andra ston än Ridponnyston, så de ponnier som innehåller Halvblod eller russ eller andra icke godkända raser registreras som sportponnier enligt Engleska regler.
Samtliga ponnier i RSF blir raskod 44 med en bokstavs kombination bakom sig.
RSF måste följa NPSs regler och i England löser man licens om man har veterinär besiktat sin hingst och DNA typat den. Sedan kan man hos RSF läsa om vad de olika hingstarna gjort, typ Championat, kvaliten eller bruksprov utomlands eler tävling meriter.
Föreningen i Sverige är under uppbyggnad och antalet registrerade avkommor ökar för varje år.
Lite kuriosa från mig