Vad skiljer ASRP från Rid- och sportponnyföreningen?

athena

Trådstartare
Eftersom jag väntar ridponnyföl nästa år så har jag börjat läsa på lite regler för registrering. Jag har inte fattat detta riktigt, så jag vore mycket tacksam om någon kunde förklara! Raskod? Vad gäller för ston resp hingstar? Mitt rp-sto är stambokförd i ASRP så jag antar att det är rätta föreningen för henne?

Sv: Vad skiljer ASRP från Rid- och sportponnyföreningen?

Menar du vart du ska regga avkomman eller? För i såfall blir följdfrågan vem är hon betäckt med? asrp-hingst eller rsf-hingst? Det avgör sedan vart du skall regga avkomman.

Just nu är hon dräktig med en connemarahingst, och jag vet att den ej är licensierad i Rid- och sportponny. Så det är liksom inte mycket att orda om. Men jag vill veta vad som skiljer föreningarna, varför finns det två, osv. Och som sagt raskoderna?

Ja varför det finns två! Har hört någon historia kring det där men törs nog inte uttala mig om det här, blir nog påhoppad då.
Men lite skillnader mellan dom vet jag.
asrp har krav på att hingstarna ska gå ett bruksprov/visas för nämnden för att kunna bli godkända och lösa licens. rsf har som enda krav att du har ett veterinärintyg på att hingsten är okej, sen löser du livstids licens där.
Asrp har vissa raser i sin avelsplan som är ok. Rsf tillåter i stort sett alla raser men de som är engelska raser hamnar i de bästa registret medans de med ex. russ hamnar i ett annat register. Asrp har stamboksföring av sina individer medans rsf inte har någon stambok, man kan alltså inte stamboksföra sitt sto hos rsf, inte heller hingstarna har något stamboksnr egentligen utan mer ett licensnr. När man inte kan stamboksföra sitt sto där så kan man heller inte höja henne till A eller Elit som vissa tycks tro.
Ska fundera på fler skillnader/likheter. Återkommer....

Eftersom jag väntar ridponnyföl nästa år så har jag börjat läsa på lite regler för registrering. Jag har inte fattat detta riktigt, så jag vore mycket tacksam om någon kunde förklara! Raskod? Vad gäller för ston resp hingstar? Mitt rp-sto är stambokförd i ASRP så jag antar att det är rätta föreningen för henne?

Asrp är vad dera namn är en Svensk Ridponny uppbyggd på svenskt avelsmaterial där svenska raser och halvblod ingår. Ras kod 43 eller 93.

RSF är en dotterförening till NPS = National Pony society väldens äldsta ponnystambok. Där började man registrera och stamboksföra Ridponnier 1893, och man är grunden till all världens ridponnyavel utom den svenska, som inte tillät Brittiska ridponny hingstar.(Där av den stämning som Mrs Borg vunnit mot den svenska staten).
Brittisk Ridponny är en förening som registrerar och stamboksför Ridponnier uppbyggda på Fullblod och dom Britiska raserna av ponny inkl Connemara. Numera är den Brittiska Ridponny en väl konsolideras ras och till 95% innehåller den till mesta del i England, Australien, Nya Zeeland, Holland osv endast Welsh och Fullblod. I Tyskland impoterade Bl.a Bönninger flera fna avelsdjur som han byggde upp ´sitt stuteri på Bl.a Oakley Bubbling Bobberty (Valentino) en annan hingst som nämns ofta i Tysk Riponnyavel är Brilliant som är omdöpt i Tysklans och hette någon helt annat i England innan han Impoterades.(Glömt namnet just nu). En annan hingst som grundat hela den moderna ridponnyaveln är BWLCH Valentino och återfinns i stamtavlan på många fina Ridponnier!
I Holland bygger den Holländska NWR aveln helt på material från Brittisk Ridponny och RSF har ett nära sammarbete med NWR i Holland.
När man i Sverige inte fick använda de Brittiska hingstarna på semin, bildades en ny förening vid namn Brittisk Ridponny, som skulle ta tillvara på Brittiska intressen i Sverige.
I Sverige mötte man på så mycket motstånd från myndigheter och andra så NPS beslutade sig för att göra RSF tillsin enda dotterförening i hela Världen och på så sätt ta föreningen under sina vingar.
Numera är RSF godkänd i Spaf och ponnierna har samma status som övriga föreningar.
Man bytte namn till Rid & Sportponny föreningen då de Brittiska Ridponnyhingstarna betäckte andra ston än Ridponnyston, så de ponnier som innehåller Halvblod eller russ eller andra icke godkända raser registreras som sportponnier enligt Engleska regler.
Samtliga ponnier i RSF blir raskod 44 med en bokstavs kombination bakom sig.
RSF måste följa NPSs regler och i England löser man licens om man har veterinär besiktat sin hingst och DNA typat den. Sedan kan man hos RSF läsa om vad de olika hingstarna gjort, typ Championat, kvaliten eller bruksprov utomlands eler tävling meriter.
Föreningen i Sverige är under uppbyggnad och antalet registrerade avkommor ökar för varje år.
Lite kuriosa från mig :laugh:

Mycket historia som vanligt, men jag såg på din hemsida om ditt ena sto som du skrev om att hon hade bara 20 poäng kvar till elit! Kan du förklara det? Du verkar veta väldigt mycket men tydligen inte reglerna i er egen förening.

Båda föreningarna registrerar korsningar/ridponnyer/sportponnyer. Där är det nog ingen större skillnad.
Asrp är en förening som funnits en längre tid. Rsf godkändes 2007 som rasförening.
Asrp har en riksutställning varje år, det har även Rsf.
Asrp har även förr haft lokalutställningar runtom i landet, har minskat troligen pga engagemang från medlemmar. Det dilemmat har det flesta föreningar. Asrp har en föreningstidning som utkommer några gånger per år, det har inte Rsf.
Det finns nog fler likheter/olikheter mellan dessa föreningar.
Är det något specifikt du vill veta om just raskoderna? Det finns mycket information på asrp:s hemsida om just registrering och raskoder. Har du läst där? Man kan även gå in på www.svehast.se och läsa både hingstreglemente och storeglemente bl.a.
Lite mer info om det hela men kommer kanske mer....

Mycket historia som vanligt, men jag såg på din hemsida om ditt ena sto som du skrev om att hon hade bara 20 poäng kvar till elit! Kan du förklara det? Du verkar veta väldigt mycket men tydligen inte reglerna i er egen förening.

För din information är Asrp min förening liksom SWF och Rsf, hur kan du veta vilka av mina Ridponny ston som är registrerade i vilken förening? Jag är personligen aktiv medlem i samtliga föreningar och ställer mig inte bakom något tjafs att den ena föreningen är bättre än den andra.

Detta har kanske inte med tråden att göra, men jag har haft med både ASRP och RSF att göra och jag tycker att ASRP är så mycket snabbare och enklare. Pass på någon vecka, ägarbyte på några dagar etc. Snabba, serviceinriktade och väldigt bra att ha med att göra.

I vilken förening stoet är registrerat spelar mindre roll, det viktiga är att avkommorna måste vara reggade i samma förening för att stoet ska få tillgodoräkna sig poängen. Avkommorna till detta sto är reggade i tre olika föreningar enligt blå basen. Eftersom Rsf inte har någon stamboksföring så är det bara welsh och asrp kvar. Enligt blå basen är en avkomma reggad i asrp ett par i welsh och resten antagligen i rsf för de finns inte med, alla kanske inte har hunnits reggas än, typ årets föl. Om man läser på din hemsida så finns mycket information där. Vilka hingstar avkommorna är efter, och sen kan man se vad de olika föreningarna har i sina regler om registrering. Om detta stämmer med hennes avkommor så har hon några poäng i welsh några i asrp och inga i rsf. Eller du kanske har en annan uträkning på det?

Sorry utanför ämnet.

Ursäkta att jag lägger mig i, men ta detta via PM är ni snälla!

Hallo...

Självklart är det en enorm skillnad egentligen mellan ASRP och RSF.
ASRP bedriver urval av hingstar likt alla andra europeiska sportponnyföreningar och RSF bedriver avel enligt brittisk modell med "fri avel".

- Men vad händer när en avelsförening blir korrumperad och mest ser till "några fås eghet bästa" då blir inget som det skall vara.

Då inträffar att hingstägare med avelsvärda hingstar väljer att stå över värderingen och i stället låter licenciera sin hingst enligt Brittisk modell.

Hade ASRP´s avelsvärdering varit korrekt och följt andra Europeiska avelsföäreningars föredöme och haft premieringar med nämder där ordförande bytts ut vart trdje år hade inte situationen vi har i Sverige inte uppkommit.

I dag går inte att säga att hingstarna i ASRP är bra och RSF´s hingstar inte bra.

Bägge avelsföreningarna har alltifrån avelsvärda hingstar till riktiga bottennapp.

Som stoägare är det bättre att följa ANDRA värderingar än nuvarande avelsvärderingar.

Eva.G

Hallo...

Självklart är det en enorm skillnad egentligen mellan ASRP och RSF.
ASRP bedriver urval av hingstar likt alla andra europeiska sportponnyföreningar och RSF bedriver avel enligt brittisk modell med "fri avel".

- Men vad händer när en avelsförening blir korrumperad och mest ser till "några fås eghet bästa" då blir inget som det skall vara.

Då inträffar att hingstägare med avelsvärda hingstar väljer att stå över värderingen och i stället låter licenciera sin hingst enligt Brittisk modell.

Hade ASRP´s avelsvärdering varit korrekt och följt andra Europeiska avelsföäreningars föredöme och haft premieringar med nämder där ordförande bytts ut vart trdje år hade inte situationen vi har i Sverige inte uppkommit.

I dag går inte att säga att hingstarna i ASRP är bra och RSF´s hingstar inte bra.

Bägge avelsföreningarna har alltifrån avelsvärda hingstar till riktiga bottennapp.

Som stoägare är det bättre att följa ANDRA värderingar än nuvarande avelsvärderingar.

Eva.G
How very true!
Tack Eva G,:bow::bow::bow:

Ja det är en verklighet, och en mindre bra sådan.

Vi Svenska uppfödare har inte "skyddad" marknad och måste sälja våra uppfödningar i konkurrens med övriga europeiska uppfödare.

En avelsförening för sportponnyavel som främjar god avel och kan vara ett ansikte utåt är ett måste för att få upp kvaliten och prisnivån på våra uppfödningar och inte minst producera nya morderna avelsdjur.

En till avelsförening är inte realistisk, utan vi har det vi har och måste samla alla krafter till att "få ihop" aveln och "höja kvaliten" minst två snäpp..

Det kommer att ta minst "tio år" att få ordning på Svensk sportponnyavel om någon skulle orka "ta i eländet" - troligtvis blir det aldrig och vi är och förblir en C- nation och får betalt därefter...

Eva.G

Om ditt sto är reg i Asrp och hingsten är godkänd i sin egen ras så skulle jag välja att registrera fölet i Asrp så du kan samla alla avkommor under en ras. Lättare då att få överblick på avkommorna och sedemera även samla poäng för ev höjning.

Jag lägger mig inte i ev bråk mellan och i de olika ridponnyföreningarna men vill påminna om att vi faktiskt har en hel del bra ridponnyhingstar här i Sverige som säkert får fölköparna att bli intresserade. Se bara på halvbröderna Verdi o Valdo som bägge visat framfötterna på dressyrbanorna iom ponny SM i dressyr. Vi må ligga flera år efter med vår avel av RP här i Sverige men jag tycker ändå inte att vi ska ringakta det jobb som görs genom att prata skit om föreningarna. Det finns en förening för alla uppfödare, arbeta för den och skit i att prata skit i de andras föreningar! Det gemensamma målet är att få fram bättre avkommor än föräldrarna!

Liknande trådar

R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Qosack
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
L
Avel Det är en märklig upplevelse att ha fått ett föl i sommar e. en ridponnyhingst. :bump::cry::angel::love::devil:. Jag har av mitt nu...
2
Svar
34
· Visningar
2 621
Senast: peråke
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III