Snabba kast i ASRP

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lisa Petterson
  • Startdatum Startdatum
Sv: Snabba kast i ASRP

Jo just ridponny är ju först ut i Sverige med två föreningar som har i princip samma Plan och riktlinjer och för snarlika ridponnystamböcker
ASRP och RSF.

Detta helt i enlighet med nuvarande EU direktiv som tillåter att i princip hur många som helst stamböcker för en och samma ras/typ kan finnas i ett land, fler "raser" lär väl kanske komma.

Däremot welsh/Arab/Halvblod/PRE osv som alla har rätt att registrera korsningar med sina raser i register är inte riktigt samma sak och inget nytt. (inga stamböcker.)
De som registrerar korsningar i welsh register och avkomman är fallen efter en lic. hingst får vara med på SPAF aktiviteter i kraft av att welsh är medlem i SPAF och SPAF´s regelverk kräver endast far lic hingst.

ASRP har funnits i många år och är medlemmar i en avelsorganisation och medlemmar i SPAF och kan då ha avelsvärderingar/premieringar och tilldela avelsvärdeklasser och avkommorna har därtill tillgång till SPAF aktiviteter.

RSF´s nya stambok är ju helt nyligen godkänd och föreningen måste nu jobba vidare med att bli medlemmar i avelsorganisation för att kunna premiera hingstar/ston och tilldela avelsklasser--i RSF är ju avelsvärdering frivillig men dom jobbar förstås som alla andra stamböcker med värderingar av avelsdjur för de som så önskar. Därtill återstår att bli medlemmar i SPAF alternativt på juridisk väg häva att SPAF har slutna aktiviteter för sina medlemsföreningar.
Förstås jobbas det på dessa områden.

Egentligen spelar det ingen roll var man väljer att ta ut ett grundpass, individerna kan därefter om dom så önskar registrera sig i någon annan förening om dom vill och deltaga i den föreningens olika aktiviteter.
En lite "brasklapp" för ungponnyaktiviteter i SPAF, där krävs grundpass i medlemsförening.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

:rofl:
Jaja, man blir inte klok på det här...
Det är kanske enklare med de renrasiga "ursprungliga" ponnyerna, där finns det EN förening som är rätt att regga i.
Jag får ett föl inom de närmaste dagarna som jag, om jag fattar saken rätt, kan registrera i vilken förening jag vill? Mamma engelskt fullblod, pappa welsh C.
HUR ska jag kunna veta vad skillnaden är att regga fölet i de olika föreningarna?
(nu är ju denna fölunge redan beställd och köparen kommer naturligtvis få vara med o bestämma, men... :p)
Nu har ju jag en känsla av att köparen föredrar WPB, men en sak att tänka på, blir det ett hingstföl, som visar sig vara ett hingstämne(det hoppas vi ju att alla hingstföl är), finns det bara 2 alternativ, dvs WPB eller RSF. Helt enkelt på grund av att du aldrig kan få en förstakorsning godkänd inom ASRP, det är möjligt att nån hävdar motsatsen ,men det är bara att kolla in listan över godkända hingstar. Blir det däremot ett stoföl, och om jag känner köparen rätt så lär h*n vilja fortsätta med WPB-avel, men självklart kan det fölet registreras både i ASRP eller RSF först, för att sen få WPB-stämpel och deltaga i en massa olika aktiviteter i flera föreningar.
Så mitt råd är att ta dig en rejäl funderare och tala med köparen och gemensamt kom till ett vettigt beslut och tänk på : vilken förening gynnar min avelsinriktning mest, och att det är du själv som gör valet, inga självutnämnda experter här på BUKE med kopplingar till olika föreningar ska tala om för dig vad som är ditt eget bästa.:banana::banana::banana:

Jag har en fyra åring E: Likstahöjdens Komet U: Sto 50% Welsh 25& New Forest 25% Arab.
Kan den både gå som Welsh partbreed och arab partbreed förutom ridponny?
Vet ej exakta procenten i henne, men L. Komet ger ju även Welsh och arab.

Jag har en fyra åring E: Likstahöjdens Komet U: Sto 50% Welsh 25& New Forest 25% Arab.
Kan den både gå som Welsh partbreed och arab partbreed förutom ridponny?
Vet ej exakta procenten i henne, men L. Komet ger ju även Welsh och arab.
Gratulerar :D
Du är stolt ägare till en ponny som kan registreras i ASRP, RFS, WPB samt Partbred Arab! (Hade den varit isabell/palomino så hade du även kunnat registrera den i British Palomino Soc.)
Alltså har du möjlighet att vara med i massor av olika aktiviteter i dom olika föreningarna.
(Procentsatsen för WPB och PBA är fn 12,5 %.)
:banana::banana::banana:

Vet ej om jag räknar rätt men jag får det till att hon har 37,5 % Welsh, 37,5 % arab, 6, 25 New Forest,6,25 Palomino, 3,12 Engelskt Fullblod, 3,12 arabkorsning ( som i of ger nån % högre andel arab)

Gratulerar :D
Du är stolt ägare till en ponny som kan registreras i ASRP, RFS, WPB samt Partbred Arab! (Hade den varit isabell/palomino så hade du även kunnat registrera den i British Palomino Soc.)
Alltså har du möjlighet att vara med i massor av olika aktiviteter i dom olika föreningarna.
(Procentsatsen för WPB och PBA är fn 12,5 %.)
:banana::banana::banana:

Tackar, tackar:bow::bow:
Tyvärr är hon inte isabell, men gulbrun:D. Så för hon i sin tur ett isabellfärgat föl så har jag ännu en förening att regga i.
Nu är hon registrerad 93 i Asrp, men hur gör man om man ev. vill delta i W PB och arab PB aktiviteter?
Får gå in och kolla deras hemsidor vad som händer i år.:idea:

Tackar, tackar:bow::bow:
Tyvärr är hon inte isabell, men gulbrun:D. Så för hon i sin tur ett isabellfärgat föl så har jag ännu en förening att regga i.
Nu är hon registrerad 93 i Asrp, men hur gör man om man ev. vill delta i W PB och arab PB aktiviteter?
Får gå in och kolla deras hemsidor vad som händer i år.:idea:

Nåja, med ett gulbrunt sto är du en bra bit på vägen till en palomino!
Du kan få en WPB stämpel genom att sända in regbeviset till welshföreningen, och samma sak med arabföreningen, så vilka härliga möjligheter du har att ha kul med din ponny.

Jag är fortfarande helt vilsen vad gäller vart jag ska regga min hingstunge efter Vita Nova´s hanassie u.welsh sekt B sto (e. Paddock Camarque). Han är helt klart ett hingstämne o han ska sparas som hingst.
Vilka hingstar får flest ston? De som gått ett svårt ASRP bruksprov eller de som endast har licens hos WPB?
Eller RSP...vad har de för krav på hingstar för att få betäcka?
Känns som om ASRP med stämpel i WPB o RSP är ett alternativ???
Som sagt ...helt vilsen...

Vad kul att du är så nöjd med ditt föl, det ska bli kul att få se det! Skicka gärna bilder. De föl som fötts i år har alla stoägarna varit supernöjda med!
Kul också att du ska spara honom, om han är så bra som du tycker spelar det ingen roll var du registrerar honom, om det känns bäst i Asrp så ska du göra det men ta också och registrera honom i RSF så får du visa honom för Holländsk domare! Dom bara älskar Hanassie föl......

Jag är jättenöjd.
Fixar man pass först i Asrp ...hur går man till väga sen för att få stämpel i de andra föreningarna?
Som sagt ...helt grön på detta.
Hbl är så mycket enklare:smirk:

Hbl är så mycket enklare:smirk:

Egentligen inte.

För att göra det enkelt väljer vi ett sto av erkänd ras för både Halvblod och ridponnyavel= Arab.

Ett litet Arabsto kan avelsvärderas för ridponnyavel och få ett stamboksnummer i ASRP.
(erkända ponnyraser avelsvärderas av sin egen avelsförening)

Ett stort Arabsto kan avelsvärderas för halvblodsavel och få ett stamboksnummer i ASVH.

Du betäcker stoet.

ASVH hingst+Arabstoet avelsvärderat för Halvblod=gröna papper i ASVH.
En hingst/sto med gröna papper i ASVH och moder stambokförd--kan avelsvärderas och når hingsten/stoet rasvisa krav stambokföras.

ASRP hingst+Arabstoet avelsvärderat för ridponny=gröna papper i ASRP.
En hingst/sto med gröna papper i ASRP och moder stambokförd--kan avelsvärderas och når hingsten/stoet rasvisa krav stambokföras.

Eftersom både halvblodsavkomman och ridponnyavkomman för minst 12,5% Arabblod så kan du om du vill "skippa" gröna papper i ASRP/ASVH och välja att registrera avkomman som Arab P/B.
En Arab P/B hingst/sto kan du sedan använda i avel.

------------------------------------------------------------------------------
Huruvida en ASVH/ASRP eller en P/B hingst får flest ston beror nog mest på hingstägarens insatser.
Den stora skillnaden är vilken typ av ston som väljer resp. variant av hingstar.

peråke

Lite utanför tråden men vill bara fråga vad som händer med welsh P/B på utställningar ? På welshföreningens utställningar kan de inte gå vidare till BIS-ringen där får bara riktiga welshar vara med. Vad gäller på utställningar för alla raser ?

Fast du "glömmer" (eller vet inte) att WPB har sitt egna BIS på utställningar för welsh vilket gör att dom tävlar emot varandra i allra högsta grad. De brukar även ha egna BIS i ridklasserna.
Rätt ska vara rätt ;)

Min 2 åring är registrerad i ASRP & även som Welsh Partbred. Iofs så fick jag betala 200 kr istället för 100 kr som en WPB stämpel hade kostat.
Min 1 åring är enbart registrerad som Welsh Partbred.
Jag har då renrasig godkänd welsh hingst till min & Rp sto med känd härstammning.

Lite utanför tråden men vill bara fråga vad som händer med welsh P/B på utställningar ? På welshföreningens utställningar kan de inte gå vidare till BIS-ringen där får bara riktiga welshar vara med. Vad gäller på utställningar för alla raser ?

På utställningar för alla raser så finns inga begränsningar för welsh P/B, når dom kriterierna för BIS ring så gör dom.

Vid SPAF riksföl 2006 fanns de flesta raser representerade och bl.a ett föl som var av "ras" welsh P/B ,den blev då vid grundbedömningen Bäst i rasen och gick vidare till BIS ringen.

Ridponnyfölen grundbedömdes som ridponnyer och de två högst bedömda (gällde för raser som hade fler än två startande) gick vidare till BIS ringen.

Så i BIS fanns representanter från två olika "raser" av rid/sportponny typ.

Däremot representanter för de plika raserna vid ÅRETS PONNY som är en tävling mellan BIS från varje ras, där welsh föreningen får ha med representanter för varje section var endast renrasiga Welshar med. (kan ha varit att BIS welsh P/B själv valt att inte deltaga).
peråke

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat