Det har inte bara med tänder att göra enligt min erfarenhet. Det kan säkert finnas annat rent fysiskt som nedärvs också som innervering eller liknande men jag vet ett par hingstar som jag aldrig skulle köpa en avkomma efter då jag sett mycket oroliga munnar och (utifrån sett) omotiverade ryck i tyglar och annat trots bra tänder på hästarna.
Nej, givetvis nedärvs även övrig exteriör och temperament.
Bra tänder är tyvärr ngt många inte kan avgöra.
Min egen exempelvis kom till mig med problematik i form av att resa sig, sticka, bocka serier etc.
Han sågs över regelbundet av välrenommerade vet med vidareutbildning på tänder. Han ansågs ha lite överbett som hölls efter lite oftare. Inget mer förutom liten och platt mun.
När jag mest för att få tyst på sambon åkte till hans tandis när hästen var utbildad och inte längre var utåtagerande i någon större grad mer fick jag en ny häst. Han har alltså gått med smärta sen han reds in om man ser till när hans typ av problematik i munnen startar pga växtfaser. Inte konstigt att han varit ett sånt as trots inriden av tysk beridare. Han var oridbar på 3-års trots den duktiga ryttaren. Man visade avsuttet.
Min har inte längre överbett. Han hade ett Sk konstruerat överbett som beror på obalans i tuggytor där hästen för att undvika en del av smärtan genom att dra tillbaks underkäken.
Min tränare red hans morfar då han stod i Sverige. Han var väldigt lik hur min var först. Det är den enda häst hon varit rädd för trots att det stod fler knepiga, kända där. Man visste aldrig då det skulle smälla till.
Den var ju rätt hög i blod på sin tid. Mkt fullblod. Och mycket möjligt med samma munproblem som min, hans mamma och syrra.
De är ju höga i blod och överrörliga och mjuka. Det maskerar en del av problemet.
Vi har skickat vidare många till annan tandis när renommerade vet/odontolog gjort munnen rätt nyligen. En del vanligt folk och en del elitryttare.
Hästen ska kunna röra käken ca 4 cm i sidled utan något som helst motstånd, som ett curlingklot på is.
Man kan testa genom att stå framför med en hand på nosrygg och en om underkäke och dra i sidled.
Har man inte den rörligheten får man det svårare som ryttare. Och ev har hästen ont.
Vissa smäller det på som det gjorde på min. Andra blir paj i kroppen, andra blir styva och andra oroliga i trut/backar av bett.