Vad skall jag göra?

Babe

Trådstartare
Påhopp undanbes.

Jag har en honkatt, vet inte om det spelar någon roll men hon är från början en hittekatt. Hon satt på vår trapp en dag och undrade ifall hon fick bo här.
De andra katterna tyckte det var ok så hon fick flytta in för lite mer än tre år sen. Har ingen aning om hur gammal hon är men veterinärerna gissar på runt sex år.

Hon är steriliserad precis som övriga katter är.
Hon är dock en slagskämpe, vet inte hur många gånger hon behövt veterinär vård, senast var i torsdags förra veckan och innan dess var det i decembermånad. Idag kom hon in ( maken hade släppt ut henne trots att hon har husarrest) illa biten i ett bakben igen, hon går redan på vetrimoxin och metacam så jag tvättade rent så gott jag kunde och gav henne kvällsmedicinen.

Givetvis åker vi till veterinären ifall det inte läker sig, eller ifall det svullnar upp. Men det känns ju helt hopplöst att ha en katt som slåss hela tiden,,,,,,,,,,,, Hon är jämnt skadad, pratade lite med veterinären senast om detta, hon hade svårt att ge mig råd. Mina katter har kattlucka, vilken hon inte behärskar alls så hon släpps ut och in, så jag kan styra att ha henne enbart inne. Men håller jag henne inne så hamnar hon alltid i bråk med någon av våra andra katter. Att hålla henne instängd ensam i tv-rummet känns inte som en hållbar lösning.

Så vad gör jag, skall jag fortsätta som jag gjort hittills? dvs lägga ut flera tusen på veterinärvård ( hon är försäkrad, men 25% betalar jag och 90 dagar går fort). Hur lätt är det att hitta ett nytt hem till henne? Vi kan lätt säga att hon avgudar mig( är som en hund och jag gillar verkligen henne) men i längden är detta ohållbart.
Långt och svamligt, men jag börjar tröttna, hon har dessutom Forl vilken kostar att hålla efter. Det handlar egentligen inte om pengarna, utan mer om hur mycket orkar hon med stressande vet besök och hur mycket orkar jag???????

Läste igenom min tråd och kan konstatera att det låter som jag är snål, det är jag INTE! men jag tycker detta är skitjbbigt. Tror inte att någon kan direkt ge mig råd men jag behövde skriva av mig då jag är frustrerad och inte vet hur jag skall lösa detta ( om jag inte tvingar granntanten att sterilisera sina katter som är här och slåss med jämna mellanrum)

/B
 
Sv: Vad skall jag göra?

Tycker precis som Sol.
Om ni gillar varandra och det det stupar på är att hon ofta är skadad och utsätts för den stress som blir med resor till vet så måste ju en rastgård vara optimalt. Eftersom ni ändå måste släppa ut henne genom dörren så kan ni lika gärna ta henne till gården så hon får utlopp för energi ute utan att behöva slåss med grannkatten.
 
Sv: Vad skall jag göra?

tack för era svar.

vi gillar verkligen varandra :idea:
Men allt blir så jobbigt med dessa ständiga skador, har ju totalt 6 katter och det är endast denna som jämnt hamnar i trubbel.

Skall ta upp med maken ifall vi skall bygga en rastgård.

Är det fräckt att prata med granntanten? Har hämtat hit henne några gånger då jag inte lyckas få ut hennes katt ur huset, så hon vet att jag har ett problem med hennes katt.


/B
 
Sv: Vad skall jag göra?

Vad vill du få ut av samtalet?
Vill du att hon ska hålla sina katter inne för att du ska ha dina ute så kan det ju kännas lite fräckt och orättvist, tycker jag. Men som sagt det beror ju på vad du vill med samtalet :)
 
Sv: Vad skall jag göra?

Vad vill du få ut av samtalet?
Vill du att hon ska hålla sina katter inne för att du ska ha dina ute så kan det ju kännas lite fräckt och orättvist, tycker jag. Men som sagt det beror ju på vad du vill med samtalet :)

Att hon kan tänka sig att kastrera sin??
Att hon kan hålla den utomhus inte INNE i mitt hus.....

/B
 
Sv: Vad skall jag göra?

Att prata med grannen om en kastrering tycker jag inte är fräckt, kan ju rent av vara en samhällstjänst att be grannen om att överväga det om katterna ska springa lösa ute :idea:
 
Sv: Vad skall jag göra?

Nu ikväll har jag återigen jagat ut hennes katt ur huset, börjar tröttna på detta. Skall försöka ta ett snack med henne i morgon. Tycker att vi ( jag och mina katter) borde få vara ifred inomhus iallafall. :mad:

/B
 
Sv: Vad skall jag göra?

Byt kattlucka till en som styrs av dina egna katter - finns både de som styrs av magnet i halsbandet och av kattens id.chip.
På så vis slipper du att andras katter går in till er!

Sätt upp en rastgård till "krigarprinsessan". Kanske så ni kan släppa in/ut henne genom ett fönster, så det är riktigt enkelt att ge henne en säker frigång.
Med tanke på att ni genom detta kommer slippa dyra vet.kostnader så kanske det känns ok att lägga några tusen på en vettig "bur".
(Mina katter har genom åren periodvis endast haft rastgård som utemöjlighet. Vi har byggt våra gårdar av hundgårdssektioner och haft nättak över halva och plasttak över halva. Sedan inrett "buren" med klätter möjligheter, hyllor, något/några gömslen osv.)

Att prata med grannen om kastration av hennes katter är en jättebra ide, men tyvärr vill inte alla ta till sej andras råd så enklast är att börja med att göra
egna förändringar.

/Swat
 
Sv: Vad skall jag göra?

Jag har kattlucka med magnet, grannkatten har inte magnet men när den hänger i haserna på våra flyende katter så åker den med in på köpet och sen lyckas den inte klura ut hur den skall komma ut igen utan lever rövare= mina katter flyr ur, den pissar och river ner blommor i sin stress för att hitta ut.

Funderar på en kattgård, bara tjälen släpper så sätter nog byggandet igång.

/B
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Övr. Katt Hej Vi vet inte vad vi ska göra... Vi har bott på landet i 16 år och haft många katter i omgångar. Nu under jul har vi på kort varsel...
Svar
2
· Visningar
1 436
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 942
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp