vad skall jag göra idag

vinkelina

Trådstartare
har varit på hoppkurs fredag-lördag. hoppat max 60 cm. varje lektionerna var på ca 45 min.

vad skall jag göra idag för att på bästa sätt återhämta hästen (och mig, har liiite träningsvärk)

Sv: vad skall jag göra idag

Skritta och jogga lite lätt idag och låt hästen vila imorgon. Har den blivit mycket svettig så ge lite salt i fodret. Jag hade nog masserat med lite liniment igår efter ansträngningen och ev lagt stallbandage på hästen beroende på hur mkt den är van att arbeta, fast det är ju lite sent idag.

Gick det bra på kursen föresten?

lade linement i går redan.... hon fick gå ut i hagen sen så inga lindor på. har saltsten o boxen som hon älskar

oki, skritt o lite jogging då (bara ja slipper upp)

en lång skön skrittur kan nog både du och hästen behöva efter helgen ;) det brukar få träningsvärken att släppa! gärna mer än en halvtimma, så musklerna blir lite varma utan att man anstränger dom. Så blir man av med slaggprodukter och mjölksyra i musklerna!

Ett lätt pass på mest skritt men även trav och lite lätt galopp.

Har hört från en veterinär att hästar lättare får korsförlamning om motionen är oregelbunden, att man ska försöka ha liknande nivå hela tiden. Alltså inte rida hårt en dag, för att nästa bara skritta.

nu blev de bara ca 15 min skritt o lite trav. jag fick ge upp pga "rumpvärk" sällan skådad träningsvärk

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka