Sv: Vad ska vi göra?
Som någon skrev, hur snart är snart? Hur välhanterad är hon innan? Är det bara nu som hon sparkar åt er? Är ni säkra på att hon inte är rädd? Är ni säkra på att hon förstår vad ni kräver av henne?
Jag är ingen NH-människa som pysslar med lekar eller så, däremot så tror jag på god hästhållning och god hästkommunikation. Därför blir mitt tips att se till att kommunikationen från marken fungerar. Det är i och för sig kanske lite sent att komma med detta tips eftersom ni redan stött på svåra problem, och eftersom jag inte har sett er in action så vet jag inte om det är rätt tips heller.
Led henne på gården, lägg upp bommar, konor, pressenningar, pinnar på hinderstöd m.m. och led henne igenom dessa. Kanske även bygga upp ett litet hinder på 20-30 cm som du leder över. Led på olika sätt, led så du går först, led så du går bredvid och led så du går snett bakom henne och hon går först. Jobba med signaler för halt, frammåt, långsamt, sidförande och back. Se till att din häst lyssnar och förstår dessa signaler och går dit du ber om. Detta behöver inte vara flera dagars jobb, utan om du har tränat markhantering från början så kanske det räcker med några timmar.
Det var vad hästen behövde kunna. Det andra är vad du behöver kunna. 90% av de jag sett försökt få in sin häst i spolspilta, transport och dylikt upplever jag (observera att det är med mina ögon) använder motstridiga signaler. Oftast vill vi för mycket. Det är jätteviktigt att verkligen berätta för hästen vad vi vill, och våga tro att hästen klarar av det. Och att samtidigt lägga ribban på en lagom nivå. Och att ALDRIG begära frammåt genom att dra i grimskaftet!
Med det problem som du beskriver skulle jag börja ha som mål att hästen ska kunna stå stilla mitt framför transporten och titta rakt in i transporten. Hästen får absolut inte backa, vika undan huvudet eller försöka gå åt sidan, flytta bakdelen eller dylikt. Den ska stå still. När hästen står still, beröm. Om hästen försöker röra på sig, lägg på lagom motstånd i form av t.ex. ta i grimmskaftet, smacka eller det du finner bäst i situationen. Det viktiga är att så fort hästen slutar göra det den gjorde - beröm. Se till att den tittar in i transporten igen. Sedan bestämmer DU att det är dags att avbryta och lägger en volt.
Se till att steg ett fungerar några gånger och gå sedan över till steg 2. Börja med att hästen står som i steg 1, och innan hästen tröttnar bestämmer du att ni ska ta ETT (råkar den ta flera så är det en bonus, men minst ett) steg rakt fram, stanna sedan hästen och låt den stå som i steg 1. BERÖM! Den MÅSTE hela tiden ha blicken in i transporten när den står, och korrigera som beskrivet i steg 1. Avbryt innan hästen tröttnar och lägg en volt. Upprepa steg 2 några gånger.
Därefter steg 3, hästen ska avancera närmare transporten. Här gäller det att inte ha för bråttom. Bäst är om hästen rör sig frammåt mot transporten, då ska den ha mycket beröm. Om hästen stannar och fortfarande har koncentrationen (=bjudningen) mot transporten så är det ok, låt den stå en stund och fundera så kommer den att börja gå igen. Det är när hästen SLÄPPER koncentrationen på transporten som problemen kommer komma. Innan en häst börjar backa, resa sig och konstra ser man att den släpper koncentrationen. I samma ögonblick gäller det att återta koncentrationen med t.ex. lite lirk i grimmskaftet. Det är SUPERVIKTIGT med beröm och eftergift när hästen återfår koncentrationen. När hästen sedan är koncentrerad och avslappnad igen, begär ett steg till, beröm. Hästen stannar igen, se till att den är koncentrerad och låt den få en kort funderare, begär sedan frammåt och beröm.
Ha en bestämd punkt som hästen ska avancera till, låt den komma till den punkten några gånger som ovan beskrivits. Avancera sedan den punkten ett steg i taget. Låt hästen få en ordentlig paus emellanåt, kanske till och med ställa in den i stallet en stund för lite höätning. Lägg in lite av de andra "övningarna" ni gjorde innan lastningen började, eller till och med variera med dessa. Det gör att ni signalerar till hästen att "det här är bara en vanlig övning, precis som när vi la sadel på dig eller lärde dig lyfta på hovarna"
Om hästen konstrar får du ALDRIG lägga en volt, om det inte är fara för liv och hälsa. Volten ger eftergift, eftergift betdyer beröm. Beröm gör att hästen lätt kan tro att den faktist gjort något som du har bett den om (vilket den ju inte har). När hästen "exploderar" genom att sparka, kasta sig, resa sig eller dylikt har man ofta gett motstridiga signaler eller otydliga signaler. Hästen förstår inte vad den ska göra och bryter ut. Minska styrkan på signalerna och minska kraven, ibland måste man backa tillbaka och säga att "ok, nu tyckte du det var jobbigt, då räcker det med att du står och tittar in i transporten några gånger så fortsätter vi därifrån sedan".
Eller så kan du vincha in hästen! Hur du än väljer att göra så hoppas jag att det går bra för alla inblandade, du verkar ha en väldigt jobbig situation just nu. Lycka till!