Vad ska man utbilda sig till?

Sv: Vad ska man utbilda sig till?

De betyg jag har är ganska skapliga, snittar på VG med ett par MVG och ett par G. Sen har jag ett B och ett C i det nya systemet, men nu läser jag klart på folkhögskola så jag kommer inte tas in på samma premisser som de som har "normala" slutbetyg, utan ur en mycket mindre urvalsgrupp+högskoleprovet då (som jag ju såklart planerar att göra). Ärligt talat snöar jag inte in mig på "en enda" utbildning, utan kommer toksöka allt som verkar intressant på alla platser i Sverige och hoppas jag kommer in någonstans. :p
Basår, ja det kan ju helt klart vara en bra idé!

Ainon: Kräver matte C. :(

Diderot: Tack för tipset, ska kollas upp! :D

Zarro: Ja, jag gillar ju att köra saker (bil/fyrhjuling/traktor/etc) och älskar att åka tåg, så tyckte det kunde vara ett passande yrke. Kommer absolut söka utbildningen i alla fall. :)
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Det är nog lite drömstatistik ;) I storstadsregionerna kan nog lönen komma upp i lön enligt statistiken. De som jobbar som klinikassistenter och expeditionsföreståndare drar dessutom upp lönestatistiken.

/Lizzie

I Stockholm är det absolut inga problem att få 25 om man jobbar privat. En kompis, som jobbar på en vårdcentral i stan, tjänar i år 30.000, har kanske 5 års erfarenhet. När jag jobbade privat hade jag 26, med 3 års erfarenhet.

Har precis haft en praktikant på mitt nuvarande jobb, som nu är nyutexaminerad, deras lärare har sagt att de inte ska acceptera en ingångslön under 24. Tro det eller ej, många har fått det, vissa fick till och med 25 som ingång. Vet även en som fick 25 som ingång på ett landstingsägt sjukhus tidigare i år, så lönen är på väg upp i Stockholm i alla fall!

Det finns en facebookgrupp där läkarsekreterare från hela landet kräver ingång på minst 21 som nyutexaminerade. Tror de flesta (som har avslutat sin utbildning de senaste åren) har fått den summan eller mer, så några 20.000 efter många års arbete lär nog inte hända igen. De nyanställda kräver mer än så! Jag fick 21.600 som nyutexaminerad år 2010 och tror ingen av mina dåvarande klasskamrater fick under 21, trots att alla bor utspridda över hela landet. Vet säkert att Göteborg och Umeå gav minst 21.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

I Stockholm är det absolut inga problem att få 25 om man jobbar privat. En kompis, som jobbar på en vårdcentral i stan, tjänar i år 30.000, har kanske 5 års erfarenhet. När jag jobbade privat hade jag 26, med 3 års erfarenhet.

Har precis haft en praktikant på mitt nuvarande jobb, som nu är nyutexaminerad, deras lärare har sagt att de inte ska acceptera en ingångslön under 24. Tro det eller ej, många har fått det, vissa fick till och med 25 som ingång. Vet även en som fick 25 som ingång på ett landstingsägt sjukhus tidigare i år, så lönen är på väg upp i Stockholm i alla fall!

Det finns en facebookgrupp där läkarsekreterare från hela landet kräver ingång på minst 21 som nyutexaminerade. Tror de flesta (som har avslutat sin utbildning de senaste åren) har fått den summan eller mer, så några 20.000 efter många års arbete lär nog inte hända igen. De nyanställda kräver mer än så! Jag fick 21.600 som nyutexaminerad år 2010 och tror ingen av mina dåvarande klasskamrater fick under 21, trots att alla bor utspridda över hela landet. Vet säkert att Göteborg och Umeå gav minst 21.

Örebro läns landsting har cirka 18 000 kr i ingångslön för nyexade läkarsekreterare. En av mina bästa vänner har 21 000 kr i månaden efter 10 år i yrket som läkarsekreterare vid samma klinik på USÖ, och hon har den tvååriga högskoleutbildningen till Medicinsk sekreterare.

De privata vårdgivare som finns i länet betalar inte bättre än landstinget...

/Lizzie
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Stockholm har överlag ett högre löneläge än större delen av övriga landet, även när man ser till samma yrken. Så jag skulle inte ta löner från det området som exempel, eftersom TS inte bor där.

Det är inte heller alltid så att den högre lönen i stockholmsområdet kan kompensera för de högre levnadsomkostnaderna.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

^Precis, jag har två hästar, Stockholm är sistahandsvalet vid eventuell flytt, dels för att jag helt enkelt inte gillar staden och dels för att jag är van vid att få tag på helinackordering för mindre än hälften av vad samma service kostar där. På 9k i månaden från csn blir det tufft, även om jag är sponsrad och bara betalar för en häst själv. säg 6k/mån för den, inklusive alla kostnader (kanske ändå är lite i sthlm?). 3 kvar till hyra och mat, inget utrymme för buffert... :p
Planen är självklart att försöka hitta extrajobb också, men det finns ju inga garantier för att jag hittar ett sånt.

Har inte så attraktiva hästar heller, om man ska tänka del-fodervärd. Ett föl och hennes snart 20-åriga mamma. Visserligen är mamman gudasnäll och fullt ridbar, men ingen nybörjarhäst.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag tycker du ska fundera ett varv till på webutvecklare. Det är en väldigt bra arbetsmarknad, bra lön och innebär inte nödvändigtvis bara programmering. Många ägnar sig även mycket åt grafisk formgivning t ex.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Stockholm har överlag ett högre löneläge än större delen av övriga landet, även när man ser till samma yrken. Så jag skulle inte ta löner från det området som exempel, eftersom TS inte bor där.

Det är inte heller alltid så att den högre lönen i stockholmsområdet kan kompensera för de högre levnadsomkostnaderna.

Samtidigt nämnde jag även Umeå och Göteborg som exempel. Okej, Göteborg är också en storstad men Umeå är i mina ögon inte mer storstad än då Örebro.
Även gruppen på Facebook är från hela landet och mina tidigare klasskamrater är utspridda i landet och de flesta verkar ha fått över 21 iaf.

Sahlgrenska ska förut ha legat på 17, men min f.d klasskamrat fick 21, så mycket talar för att lönen är på väg upp som sagt. Utom då kanske i Örebro som Lizzie nämner.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Så de ska tjäna mer än sjuksköterskor? Det var ju logiskt... :confused:

Jag blev rejält förvånad också när jag hörde "kravet". Men tydligen är det vad lärarna säger åt sina elever på utbildningen. Men nej, sekreterare ska inte ha mer lön än sjuksköterskor. En dietist går i Sthlm in på mellan 27-29, sjuksköterskorna borde även ligga högre i lön än dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Skola & Jobb Jag har ett kontorsarbete idag. Jag har pluggat i två år för att kunna arbeta med min arbetsuppgifter. Dock hade jag ingen erfarenhet av...
2
Svar
29
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp