Vad ska man utbilda sig till?

Mistimed

Trådstartare
Ja, vad ska man utbilda sig till?

Känner en hel del oro inför framtiden, är just nu tjänsteledig då jag pluggar upp gymnasiebetygen, är klar med det till sommaren men fick precis veta att jag är varslad också. Inget är klart än och det är fullt möjligt att jag kommer få behålla jobbet, men hur som är ju planen att så småningom plugga vidare även om jag i och med varslet tvingas göra det tidigare än jag tänkt.

Jobbar nu med kundservice, det fungerar men är inget jag vill göra resten av livet.

Hör till gör också att ryggen är kass, planen från början var ju att jobba med hästar, men det faller på att min rygg inte håller för stallarbete varje dag året om. Dock fungerar det bra med litet eget stall.

Men jag är helt nollställd inför vad jag ska utbilda mig till. Tänkte lokförare, men där ser inte jobbutsikterna alls ut som det låtit tidigare om man ska tro på de som redan jobbar som lokförare.
Webutvecklare har varit en backup-plan men det känns inte riktigt "jag", alltså vet inte om jag skulle trivas med att sitta och programmera hela dagarna.

Jag är duktig på att skriva, men känner inget intresse av att skriva noveller eller böcker, så författare eller dylikt går också bort.
Gillar människor, men jobbar lika bra ensam. Kan lite om det mesta, men är egentligen bara riktigt bra på hästar, dock lättlärd.

Kommer inte ha några enormt bra betyg, helt okej, men inte mycket över vad som krävs för att vara högskoleberättigad när man ser kursvis. (så utbildningar som kräver t.ex Matte C går bort)

Ointresserad av vård och omsorg. Samma med kök och städ.

En kortare utbildning, inte längre än max 3 år, även distans går bra. Annars hade något forskaraktigt varit av intresse. Om man kunde få jobb med hästgenetik och dylikt hade det nog varit riktigt kul, men faller på betyg och utbildningstid.

Så. Ett jobb som ger ok lön (jag pratar inte om 50k/mån, men gärna uppemot 25 iaf...), utbildning max 3 år, som inte tär för mycket på ryggen och där jobbutsikterna ser bra ut... jag är helt lost, vad FINNS det för jobb där ute? Tips?

Har suttit och letat på listor över där det kommer behövas arbetskrafft och på utbildningar jag kommer vara berättigad till utan att riktigt träffa rätt. Så nu vänder jag mig till er på buke för att se om det finns några nya idéer här! :bow:
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Djurskötare är inte ett alternativ? tex hästklinik?

Annars hade jag kollat på olika KY utbildningar.
Korta, effektiva som ger en jobb relativt enkelt.

Om du gillar att skriva finns det annat än webutvcklare inom den kreativa sfären. Nån ska ju skriva och utforma alla annonser (AD kanske?).
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag jobbar med krisberedskap och säkerhet. Rent utbildningmässigt gick jag 2årig KY-utbildning för det.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Djurskötare är ett fysiskt arbete, så det rekommenderar jag inte om du har ryggproblem. Om man får vara lite tråkig.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Som Luleå påpekar håller nog inte min rygg för det tyvärr, inte betygen heller (fast jag vet faktiskt inte vad det krävs för betyg, kanske inte är mycket alls?). Det är mycket statisk belastning när man sysslar med djur samt tunga lyft och det är döden för min rygg.

AD? Lät intressant, annonser är jag bra på, finns det "utbildningar" för det? :p

Hippocampus: Ah, hur ser arbetskraft-behovet ut där, och vad gör man, lite mer konkret? :)

Kamomilla: Det har jag tittat lite på, minns inte varför jag valde bort det, men rent spontant känns det som att det skulle vara lite tråkigt, ligger kanske för nära vården. Men tack för förslaget!
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

AD? Lät intressant, annonser är jag bra på, finns det "utbildningar" för det? :p

Skulle nog avråda från detta, stort överskott och de enda utbildningar som räknas i branschen är de som kostar pengar, typ Berghs school of communication. Även de som har gått Berghs kan ha svårt att få jobb och får ofta frilansa med den osäkerhet som följer av det vad gäller lön och annat. Så för en fast stadig någorlunda bra lön bör du nog söka dig till något annat. De riktigt duktiga AD som får fasta jobb är de som har en otrolig känsla för färg och form och de har oftast nån slags konstnärlig bakgrund i tillägg till att vara AD.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

hmm, det var ju synd, jag är ganska estetisk av mig, men mer än en estetisk linje på gymnasiet och mitt eget klottrande/fotande/etc har jag ingen konstnärlig bakgrund.
Däremot orkar jag nog inte med ovissheten av att frilansa, med hästar och allt "måste" jag ha en viss inkomst varje månad.
Får leta vidare, tack för info!
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Håller med föregående om KY/YH-utbildningar. Där får man dessutom praktik = lättare att få jobb.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag skulle absolut söka tågförare.
Godssidan ser lite tjurig ut på vissa platser men inte passagerartrafiken.

Jag och min man är på olika bolag och de ligger flera man kort och hyr in och vi har precis anställt fyra.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag kollar mycket på KY/HY-utbildningar, försöker hitta något som känns rätt! Många av dem har så suspekta titlar att jag inte ens fattar vad det leder till, är en hel djungel.

Bison: Jaha! Som jag uppfattade det fick man vara glad om man kunde roffa åt sig en timanställning när man var klar med utbildningen, men då kanske det är värt att fortsätta sikta in sig på det? Som jag uppfattat det är det lite fysiskt jobb ibland också, laga bromsar och grejer, ungefär hur ofta händer sånt? (tänker på min rygg som klarar mycket, bara inte under långa perioder varje dag)

Wingates: Finns yrkesutbildningar för lokförare, googla lokförarutbildning. :D

Ameo: Just det! Det var det det föll på! :p
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

På persontåg är det inte mycket fysiskt alls. Här lagar vi inga bromsar. Sopar av ev snö från frontrutan när man byter ände.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Det beror på vart man jobbar, man kan jobba på privata företag, myndigheter, kommuner osv. Jag jobbar på kommun och bland annat jobbar jag med:
- hot och våld. Både utbildningar men hjälper också med säkerhetsplaner om ex soc ska träffa en klient som de är oroliga för.
- lite försäkringsfrågor
- brandskydd i huset där jag jobbar
- säkerhetsskydd (enligt lag, handlar om rikets säkerhet och att förebygga sabotage, terrorism osv)
- kommunens POSOMgrupp. Det är en grupp som kan "rycka ut" om det bheövs psykosocialt omhändertagande i stora olyckor/katastrofer
- vissa larm (bla överfallslarm)
- allt krisberedskapsarbete. Enligt lag är kommunen skyldiga att samordna information och insatser i en katastrof inom dess geografiska område. Det innebär att jag övar, utbildar och tar fram material och funktioner att jobba i en kris. Både politiker och tjänstemän. Man ska kunna leda en kommun i en kris oavsett kris. Jag planlägger och analysera för olika scenarion och risker, allt från pandemier, dricksvattenproblem och naturkatastrofer till bränder i skola, stora olyckor med ex farligt gods osv. Frivilliga resursgrupper osv
- Risk och sårbarhetsanalyser
- Brottaförebyggande arbete

Det är mycket möten, både internt och externt.

Arbetsmarknaden är nog hyfsat ljus då många 40talister ska pensioneras. Det är ganska mycket fd poliser och militärer som sitter på sådana positioner som jag har, men det blir mindre och mindre när det kommit in mer modern utbildning.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Jag gick på Riskhanteringsakademien i Mölnlycke. Det finns fler utb runt om i Sverige, en i Eskilstuna som är på distans vet jag.

Sen är det mycket praktik och det är bra!
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Läst lite runt det nu också, låter som ett utvecklande och omväxlande jobb!
Just det där med att utbilda folk är väl kanske inte min starka sida (blir lätt irriterad på människor om de inte kan/vill förstå, till skillnad från hästar där tålamodet aldrig tryter ;)) men det borde ju rimligtvis vara något jag kan jobba på i alla fall.

Tack så hemskt mycket för all info, jag ska absolut titta närmare på den utbildningen! :bow:

Bison: Okej, tack, då får lokförare ligga kvar i "tänkbara utbildningar". :D
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Inte min heller! Jag har varit sjukligt blyg men tänk så mycket det ger när man faktiskt vågar gå mot sin rädslor! Det ger en enorm personlig utveckling.
 
Sv: Vad ska man utbilda sig till?

Nåt helt annat som jag tycker verkar väldigt kul är Begravningsentreprenör! Jag känner ganska många och de trivs verkligen med sitt jobb. Det faller väl kanske då på kisthanteringen, men man behöver ju inte kånka runt på kistor, det finns många som knappt går utanför kontoret.

Ska dessutom finnas en KY-utbildning av nåt slag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Skola & Jobb Jag har ett kontorsarbete idag. Jag har pluggat i två år för att kunna arbeta med min arbetsuppgifter. Dock hade jag ingen erfarenhet av...
2
Svar
29
· Visningar
3 940
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp