Sv: Vad ska man tänka på?
Har du sett programet "mannen som kan tala med hundar"? Han har ofta tagit upp likande fall som ditt i hans program. Och de fall dom visat hittils har alltid lyckats.
när en hund beter sig som flatten så är det av en anledning, problemet är bara att hitta vad det beror på.
Du skrev att hunden lydde dig bra, men inte din sambo? Enligt min filosofi så ska hundar vika sig mot alla människor. Sen är det en sak om hunden inte förstår. Min hund förstår mig bäst, eftersom han känner mig bäst. Hur jag pratar och hur mitt kroppspråk ser ut. Men det ska inte spela någon som om min sambo säger tex ligg eller om jag säger det. Ser jag att min hund inte förstår vad människan menar. så visar jag människan hur den ska göra för att hunden ska förstå. Men och andra sidan kanske inte din sambo är lika insatt i hundarna som du är?
Hur gör du för att avbryta ett slagsmål? och hur reagerar du efter åt?
Jag är långt ifrån någon hundexpert, men det vore intressant att ta reda på en egentliga anledningen till varför flatten har detta beteende. Är han ilsk mot andra hanhundar också?
Jag såg ett par avsnitt av Ceasar för något år sedan, efter digitalnätet gjordes om förlorade vi ett par tv kanaler & fick nya & jag har inte sett honom sedan dess, tyvärr..
När dom har rykt ihopa har jag tagit tag i flattes halsband & dragit bort honom från schäfer & sagt bestämt NEJ!
Tryckt ned flatte i marken & stirrat honom i ögonen tills han vek undan med blicken, släppt upp honom igen. Förskjutit han från "min" flock. Men efter ca 1-2 minuter betett mig som vanligt men stoppat varje ansats till ny attack genom kalla på honom & sysselsätta han med annat.¨
Lite sitt, ligg & stanna kvar & sen mycket bröm när han gått fram till schäfer & betett sig "normalt"
Sen har allt varit som vanligt, men jag har haft stenhård koll på båda två en bra stund efteråt, minsta lilla tendens har jag sysselsatt båda hundarna för att avleda ev ny attack.
Jag hoppas jag gjort någotsånär rätt, inget jag har lärt mig, men som känt mest naturligt för mig.
Jag ska bestämma tid med hundpsykologen på måndag, hon var lite stressad idag då dom hade mycket akutfall på veterinär mottagningen.
Förhoppningsvis löser det sig & flat stannar kvar.
Ang lydnad av sambo så skall flat lyda även honom, men det är något dom själva måste fixa, här hemma så ligger jag högst på rangordningen av alla djuren & hos mig dom söker om dom är oroliga & osäkra. Mitt knä dom sitter i när det åskar ute eller dom behöver tröst, dom lyssnar även på sambon, men det är hjälpligt.
Men psykologen kommer nog hjälpa honom med sin rangställning.
Jag har inte provat honom med andra hundar eftersom ordningen hemma inte är stabil.