Jag släpper ner valpen och tittar sedan på avstånd på reaktion, fegar inte, kanske fel av mig, men det har funkat bra hittills.
Tog hem min valp för ett par veckor sedan till vårt hus där det redan bor 2 tikar, 6 och 12 år gamla. Jag bara släppte in henne och
, för att inte göra så stor affär av det hela. Gamla tiken gick därifrån direkt och har fortfarande inte hälsat på valpen ordentligt, vi tvingar inte henne, hon behöver inte.
Yngre tiken undersökte valpen noga, satte henne på plats och nu har de hur kul som helst, på den yngre tikens villkor.
Jag tror att många gör stor affär av det, är din äldre tik frisk i psyket så sköter hon det själv alldeles utmärkt. Tvinga inte henne att träffa valpen, hon bestämmer själv i detta fallet och kommer att bli tillräckligt nyfiken efter en stund.
Skulle den äldre tiken sätta valpen på plats direkt och visa vem som bestämmer, så låt de sköta de själva också, valpen förstår och vet vad som gäller, dens mamma har gjort så. Pjoska inte med valpen om detta händer. Din tik kommer antagligen sedan "bjuda in" valpen, då är det tikens regler som gäller.
Detta är väl mina åsikter. Håll koll, men gör inte så stor affär av det för då blir hundarna nervösa och undrar vad som är på gång...
Vad har du för hund och vad är det för valp??? *nyfis*
//Emma