vad ska man tänka på vid transport?

BulletForMyValentine

Trådstartare
På fredag ska jag flytta min ponny 20 mil till ett nytt stall:)
Jag har lite frågor som jag skulle behöva svar på:angel:

1) Ska jag ha skydd eller inte? Har inga transportskydd men har stryklappor och boots som passar han. Ska jag sätta på han de?

2) Täcke, tjockt eller tunt? Det är en shettis så han har bra päls men vi kommer åka på morgonen, då det fortfarande är kallt.

3) På vilken sida är det bäst att han står i transporten?

4) Ska jag ha med mig en dunk med vatten ifall han blir törstig?

5) Tips när man lastar och lastar av? Har tänkt att ha longerlina bakom han. Det är första gången jag lastar han så vet inte hur han kommer att reagera på transporten.

6) Bommen fram i transporten kommer nog inte att gå att sänka tillräckligt så den passar Maffe, hur ska jag göra? Ska jag binda upp han i bommen eller går det att göra på nått annat sätt?

Visste inte vart ja skulle lägga tråden så flytta den om ni vill :)
Det va allt jag kom på nu:p jätte tacksam för svar:laugh:

//B

Sv: vad ska man tänka på vid transport?

1, transport skydd på en häst som inte är van vid det är nog ingen bra idé, det är lätt hänt att de får panik om skydden råkar kasa ner. jag hade åkt barbent med hästen.
2, inget täcke om det är ett bra släp hästen åker i, dvs det drar inte jätte mycket över ryggen och det blir inte kvavt i transporten under färd.
sen så har ju shettisen bra med päls själv som du sa, om den är klippt så kan du ha ett fleece täcke kanske
3,spelar ingen roll egentligen, men den sida där skötar dörren inte är brukar jag lasta.
4, en dunk med vatten och en vatten hink + saltersättning är bra, specielt om hästen svettas i transporten.
5, ta hjälp av en som är van vid att lasta och inte stressar, longerlina bakom kan vara bra. (ev en stark person som kan lyfta upp hästen ^_^ fungerade med min lilla b ponny som avskydde transporter )
6, sätt halm balar framför bommen så shettisen inte kan gå under, bind i bommen men så att hästen kan stå normalt/lågt med huvudet men inte trampa eller fastna i repet. (ett rep med en kloss kanske kan vara bra, dvs en sån som hästar har i spiltor)

glöm inte att stanna ibland och titta till ponnyn och ha ordentligt med strö i transporten.

Sv: vad ska man tänka på vid transport?

Föregående har gett bra svar, dock vill jag bara tillägga att jag är lärd att alltid lasta på vänster sida. Detta för att man kör på höger sida, om däcken ex. hamnar utanför vägkanten och det lutar lite (bara ett exempel) är det större risk att hästtransporten välter om hästen står på höger sida och lägger vikt där.

Liknande trådar

Hästhantering Just nu håller jag på med ett projekt att lastträna min häst. Det går jättebra när man är två, då hon går in hela vägen om någon går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 941
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama