J
jeskre
Är fortfarande i funderings stadiet på köpa en häst, vad tycker ni man ska tänka på /ta i beaktande innan beslutet tas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är fortfarande i funderings stadiet på köpa en häst, vad tycker ni man ska tänka på /ta i beaktande innan beslutet tas?
Massor av saker, men nämner några..
Har du råd? Har du gjort upp en budget med hur mycket pengar du har kvar efter alla utgifter, som då ska gå till hästen, med allt vad det innebär?
Vilken typ av häst vill du ha? Ridning, körning, skogsmulle, tävling o.s.v. Tänk noga igenom vilken ålder, storlek och sorts häst som passar dig bäst. Aldrig bra att ta sig vatten över huvudet med djur inblandat, man måste kunna klara av den individen man valt.
Vilka tillgångar/resurser finns för dig? Stall, hagar, kamrater, tränare, ridvägar o.s.v. Jag vill t.ex. ha väldigt goda möjligheter för att ha häst. Jag nöjer mig t.ex. inte utan ridhus och de tränare jag vill ha i närheten. Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt för mig att göra det jag vill med min häst, det är roligare så. Observera att detta är ex. på MINA krav, jag anser verkligen inte att alla hästägare måste ha ett ridhus..
Detta var lite tips.
Tid, pengar, kunskap. För att göra det väldigt kort och koncist.
Kunskap kan man skaffa sig (självklart ska man ha en grund men den kan man alltid förbättra).
Budget är det svårt med eftersom jag inte vet vad det kostar med häst... Ska kolla upp detta , eller ni kanske har koll på det tänker då mest på hovslagare, tandvård,veterinär mm..
Har nämligen hittat en bra häst som jag ridit ett tag nu på ridskolan i närheten som ska säljas då han varit där så länge och börjar bli till åren.. 18 år. Han är en utmärkt läromästare, och det är det jag vill ha en trevlig häst att utvecklas på, jag har "vuxit" ifrån tävlingsdagarna och dylikt. Detta är en trevlig häst som jag dessutom är van å rida, och hade väl isåfall planerat att stalla upp honom på ridskolan som för tillfället iaf har 2 lediga platser... Då har jag ju även tillgång till mina ridledare , ridhus, paddock...
Vad tror ni?
Tänker även på hur mkt tid som går åt ungefär? hur mkt brukar ni rida era hästar?
Låter ju jätte bra att köpa en häst som du trivs med och som du ridit förut.. samt att ha kvar den på ridskolan, eftersom du får tillgång till din ridlärare, anläggning osv. Ta bara reda på vad det kostar att ha hästen uppstallad där.
Vaccinationer kostar ca 300kr/spruta, och hästen behöver ca 2 sprutor om året.. beroende på vad man brukar vaccinera emot. Att besikta en häst (bara vanlig hälsokontroll) av vetrinär brukar kosta ca 500kr.
Försäkring är väldigt olika, beroende på vad man ska ha för försäkring, men bara att ringa till ex. Agria el. Folksam och fråga..
Skor kostar mellan 500-1200kr, beroende på om du ska vinter/sommarskoning, vilken hovslagare osv. Hästen bör skos var 8:e vecka, en "regel" man kan gå efter om man själv har svårt att se när det är dags att byta.
Hö & kraft har jag ingen aning om vad det kostar eftersom jag får det i inackorderingen och betalar en summa för både stall, foder & avmaskning.
Själva tiden är helt olika! jag rider en häst på ca 1timme, och då har jag hunnit mocka, fodra, rida, sköta osv.. medan vissa håller på 3 timmar med sin häst.. beror helt enkelt på hur länge man rider, hur mycket man vill pyssla med hästen, om man vill stå och prata med andra i stallet, om man fått tillräckligt med rutin på det osv. (:
Själva ridningen brukar ta ca 20 minuter för mig.. rider bara unghästar och dem ska inte ridas så länge. Men en äldre häst (som den du funderar på att köpa) kanske bör ridas ca 30min-1 timme.. (: