Vad ska man tänka på när man köper häst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Vi funderar på att köpa en D-ponny mot hösten efter att ha lämnat tillbaka foderhästen. Vad ska man tänka på när man åker och provrider en häst? Behövde aldrig provrida min gamla foderhäst på det sättet då min mamma kände den som ägde hästen. Foderhästen jag hade var inte inriden och var ganska bråkig (alltså ingen bra första häst alls..) men jag fick mycket hjälp och fick henne ganska lugn tills hon blev sjuk och började bråka igen efter lång boxvila. Det var inte roligt att rida henne eller hantera henne överhuvudtaget så vi lämnade tillbaka henne. Jag själv anser att jag är hyfsat rutinerad då jag har lärt mig väldigt mycket om foder, hantering, hästvård, ridning osv och då min foderhäst fick fång så har vi varit med om veterinärbesök, fått bra koll på symptom, medicinering och rehabilitering osv. Har även bra koll på symptomen på många andra hästsjukdomar också såsom kolik osv. Ekonomisksätt så har vi koll på kostnaderna + extra kostnader. Har ni några mer tips på saker som är bra att tänka på osv? Vad behöver man tänka på när det gäller hästköp och när man kollar på stallplatser? Tacksam för svar! :)
 
Mina guldkorn har jag hittat genom kontakter. Det vill säga en person som redan vet på ett ungefär hur jag rider, vad för slags häst jag söker/passar tillsammans med, och då också har ett hyfsat hum om den eventuella hästen/säljaren. Har hittat alla mina tre ponnyer och en foderhäst på det sättet, ponny nummer ett och fyra i ordningen (första egna och nuvarande) var verkligen kärlek vid första ögonkastet, ponny nummer två växte det fram med (var nog i ärlighetens namn en lite för komplicerad häst för en kortväxt trettonåring i början, men vi växte ihop med åren). Foderhästen var också väldigt trevlig, men i och med att det var foder och inte köp kändes väl inte det riktigt lika definitivt.

Om du inte har möjligheten att använda kontakter på det sättet, utan letar på annons, så rekommenderar jag starkt att ta med dig någon kunnig hästmänniska när du tittar på hästen. Kanske din tränare/ridlärare eller någon annan du litar på och som vet din nivå. Det är så fruktansvärt lätt att dras med i känslan av att titta på häst, och inte se några fel på den, vilket en mer "utomstående" person kanske gör. Kommer ni så långt som att du verkligen vill köpa hästen så besikta den på klinik, och röntga! Oavsett prisklass, det är så tråkigt att stå där med skador sen som man hade kunnat märka ifall man bara hade röntgat!

Jag har väl egentligen ungefär samma råd när det gäller att titta på stallplats. De bästa stallplatserna har jag fått tag på genom kontakter som jag litar på. De personerna rekommenderar ju inte dig att ställa dig i ett stall där folk är helt bananas, och det är även en liten hint till stallägaren om att du är en vettig person.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 108
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 816
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 370
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 737
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp