Tranpsortörerna vill som sagt helst inte ha skydd på hästarna. de menar att såvida det inte är en erkänt svårlastad individ så gör skydden mer skada än nytta, då de gärna kanar, det blir varmt under dem och det börjar klia och hästen står och försöker klia sig etc.
Så, brodda av och skicka utan skydd skulle jag göra.
vad gäller täcke så brukar det bli rätt rejält varmt på bilarna, tänk på att det är en liten yte, många hästar etc. Sällan de brukar frysa.
Min klippta, frusna herre åkte transport (extra stor, men vanlig personbils) i minus 10 här för snart två veckor sen. hade en liten kompis med också. Så två D-ponnyer i ett extra brett, långt och högt Iforsläp. Och jag hade två täcken på honom för han inte skulel frysa, men fick ju rycka av ett ganska snart.
hem, samma temp, så åkte de dessutom med öppen taklucka (samma temperatur) och då åjte han med bara ett tunt stalltäcke på sig och var varm och gosig när han kom hem.
Så, hon behöver med all säkerhet inget täcke för att inte frysa =) Det är i sammanhanget så 'litet' utrymme så de värmer upp det fort inne i lastbilen.