vad ska man kolla efter *unghäst*

G

gogglen

har hittat en fin 2 åring med väldigt intressant stam och underbar modell..

men vad ska man kolla efter? har fått filmer när hon springer löst i ridhuset, och vad är då bra och dåligt?
det är ju inte särskilt svårt att se när någon rider, men en 2 åring som springer löst i ett ridhus?
kan man ana om det blir någon framtida tävlingshäst? eller är det ett lotteri?

Sv: vad ska man kolla efter *unghäst*

lite lotteri är det ju men jag skulle kolla efter hur det ser ut när den rör sig, är den lätt? har den motor? kommer den upp lite fram? hur vinklar den bakbenen? och framförallt har den takt?

Tre bra gångarter. Beroende på vilka klasser man ska ha den till har man ju olika krav. Du kan ju ana kapacitet redan nu. Hur ser det ut när den rör sig? Ser det ut att vara tungt och tråkigt eller lätt, elastiskt och elegant?
Sedan är utstrålningen ju viktigt, likaså temperamentet. Är den trevlig att hålla på med?

Angående exteriören vet jag inte riktigt... det jag kan säga är att jag själv inte skulle vilja ha en allt för rakhasig häst.

Hur är den mentalt? För det ändras inte så mycket, en cool häst är en cool häst.
Jag skulle vilja se den inför ett problem, eller något "spökaktigt", för att se hur den reagerar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka