vad ska man göra? långt!!

Sv: vad ska man göra? långt!!

Låter lite som Crow..
I början steppade han runt vid uppsittning, sen ett litet tag slutade han helt, sen kom det tillbaka.. bara första gången och som du skriver; en häst utan trots eller något ont i sig alls..

Min lösning var att skicka honom på tillridning/inridning. Jag är inte duktig nog att utveckla honom när jag själv blir nervös av det första steget. Han åkte igår, så vi får se om han kn bli en bra ridhäst:P Men jag har stort förtroende för tränaren, så det blir han aldeldes säkert! :P

Lycka till med din. :)

Jag hade oxå en häst som bar sig åt på det här viset, hon kunde bara frysa fast och när hon gick fram igen så bockade hon av en med alla kraft.
Två saker fungerade med henne, (hon hade sadeltvång, ryggröntgad ua, vart hos inridare osv):

*spänn sadelgjorden ett hål, gå ett varv, spänn ett till gå ett varv och så vidare så hon hinner slappna av emellan. Försök att inte spänna max utan att du kan ta ett hål till som du kan ta när du ridit en stund, utan att riskera att åka runt eller bak såklart!

*SITT UPP FRÅN PALL!! Min häst hatade när man satt upp från backen och blev knäpp då, var kanon när man satt upp från pall. Dessutom är det skonsamt för rygg, sadel och dig!

Känner du att hon fryser ihop, sitt av fort och spänn upp gjorden och gör om poceduren i punkt ett. Hon ska vara avslappnad när du sitter upp. Dessutom finns ju risken att det blir ännu obehagligre för henne om du ramlar av, fö det är ju inte det hon vill, hon blir ju rädd!

vi har kommit fram till att han helt enkelt blir otroligt bakskygg när man hoppar upp. hon som äger stallet har ridit in hur mycke hästar som helst och hon har hjälpt mig nu det sista. de har börjat å bli bättre men vi ska testa att börja öva med ikeapåse som jag ska smeka honom med över kroppen och sen till slut kunna tömköra honom med en påse på ryggen. detta kommer säkert att ta ett tag innan de sistnämnda kommer fungera men de viktigaste är ju att han inte blir rädd! han får den tiden han behöver helt enkelt för det är ju superviktigt att man ska kunna hoppa upp utan att känna sig otrygg i den situationen

Vad händer om du hoppar upp och sedan direkt hoppar av igen?
gör så några gånger så han märker att det inte är farligt att ha dig på ryggen.
Efterhand bör du kunna sitta längre och längre stunder och till slut även gå några steg. Han kanske behöver få känna att du bara hoppar upp utan att ställa minsta krav och sedan hoppar av drekt igen. Backa lite i utb helt enkelt.

Du har ingen möjlighet att byta till en westernsadel ett tag?
Så du sitter lite säkrare och har lite mer att hålla i.

Såg att det börjat lösa sig. Håller tummarna för att det fortsätter gå bra nu:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 099
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka