vad ska man göra? långt!!

Sv: vad ska man göra? långt!!

Okej! Jag hoppas att det löser sig för er i alla fall.
Mamma hade för länge sedan en häst som var lite sådan. Hon fick ETT fullständigt frispel någon gång under varje ridpass = mamma satt och väntade på att hon skulle bli tokig så att hon kunde börja rida sedan :crazy: Efteråt var hon nämligen inte så farlig.

Tilläggas bör att hon senare opererades för lösa benbitar och d.e. blev en helt annan häst.

Mvh Jate Volim, lycka till!

om jag bara hoppar upp och sitter på honom så blir han bara mer och mer spänd så de funkar inte heller. han slappnar av när han har tagit dom där tre stegen men de svåra blir ju att få honom att ta dom där utan att explodera

Prova att ngn går brevid med en havrehink framför nosen på pålle. Förhoppningsvis är han intresserad av att följa efter godisfröken och tänker på lite annat. Funkar det är det ju bara att ge en näve godis "i farten" och sedan gå undan så att du kan rida.

Funkar det inte så har man ju iaf försökt :)

Mvh Jate Volim

Det låter helt klart som sadeltvång. Det kan orsakas av fellägen i halskotpelaren bl a, så din tanke om kiropraktor är inte så tokig.
Googla på sadeltvång, så hittar du säkert massor. Som någon skrev innan, att styra fram hästen kan vara ett sätt att "komma runt" att han fryser fast. Driva i det läget är farligt, så det bör du inte göra. (Vilket du ju redan har upptäckt...)

Vissa skriver om unghästtrots. Jag har ridit in/kört in många hästar, och aldrig stött på något unghästtrots. Jag tror att det helt enkelt är protester som kommer när utbildaren inte har skött sina kort ordentligt, tex gett dubbla budskap, ställt för höga krav osv.

Lycka till med hästen.

jag har suttit och lusläst massor av trådar och visst känns de som sadeltvång! ska bli skönt att få honom ordentligt igenomkollad och precis som du gillar jag inte när folk i min omgivning nu tror att han testar och trotsar men jag tror att de alltid finns en orsak och jag hoppas vi hittar någon nu och om annat så är de nog bara att tänka sadeltvång hela tiden och utgå ifrån de.

Min unghäst blev spänd ett tag efter inrdningen, han for dock aldrig väg i bocksprång, men kunde skutta och rusa iväg så det var svårt ändå att sitta kvar. Jag tyckte det kändes som panik/rädsla och lät honom först vara ledig, sedan började jag om barbacka. Funkade hur bra som helst, vi har fått en väldgt avslappand relation. Nu 1 1/2 år senare kan han få "panik attack" om jag exempelvis själv är spänd/nervös, vi är i en ny miljö plus att jag ska greja med lädren eller något. Men bara med sadel på ;).
Jag är mkt just för att lyssna på hästen, stället för att skylla på trots.
Hoppas din häst är ok fysiskt!

min vilar ju nu med och sen efter de ska jag ha en lite mini inridning igen tror jag för att ta de riktigt lugnt och intre stressa honom. ridningen ska ju va roligt både för honom och mig!

Precis så kände jag med! För det kom till en punkt när jag tyckte det var obehagligt, och så även hästen antar jag..
Så just att börja om var det bästa vi har gjort, på kuppen fck vi en mkt bättre kommunikation och jag har på det hela taget blivit bra på att verkligen lyssna av honom.
När min vilat ett tag jobbade jag mkt från marken, och sedan började jag gå promenader där jag hängde på honom, klättrade på honom (han har alltid vart rädd om sin kropp och lite bakskygg) och satt upp och hoppade av på andra sidan, höll på tills både han o jag var helt avslappande. Sedan började jag rida barbacka och fortfarande 1 1/2 år senare rider jag barbacka en gång i veckan, tycker det är jättebra tränng för oss båda, och så känner jag verkligen hur han jobbar.

När jag väl slappat av och ridit på det här sättet blir balansen kalas! Har verkligen nytta av det nu när jag rider en del terränghoppnng.

min häst är också lite bakskygg och rädd om sin kropp och blir lätt misstänksam på vad man håller på med. jag har därför börjat att stå på pall när jag borstar honom och hänga och klänga på honom lite och klappa på honom på hela kroppen precis som du så vi tänker nog likadant! ska bli skönt å få hans kropp och sadel kollad med så att det inte finns några andra problem som vi inte uppmärksammat innan. du verkar tänka väldigt vetigt och jag tackar och bugar för att du vil dela med dig:bow:

Jobba från marken tills kiropraktorn varit ute.
Vet du säkert att det inte beror på smärta är det mycket lättare att göra något åt det.

jag har jobbat från marken och hängt massa på honom(utan sadel) och han reagerar inte alls på det så jag tror inte att han har ont men vill givetvis kolla upp de för säkerhets skull och jag misstänker stakt att sadel är för smal så de blir nog att vidga ut den! jag uppdaterar nästa måndag när hon har varit ute och kollat igenom honom!

Stopp ett tag nu, gå inte händelserna i förväg och tänk på en massa dyra tillridare när du troligtvis snart kan lösa detta själv el. med hjälp av någon stallkompis. Problemet kanske är så "enkelt" att den första gången så blev hästen din biten av en broms el. liknande vilket den givetvis minns o sätter i samband med uppsittningsmomentet. Att du blir mer o mer stressad märker pålle givetvis också. Min erfarenhet av unghästar är att man skall försöka att inte göra så stora grejer av saker o ting, ha enormt tålamod o vara beredd att backa bandet enbit om det låser sig. Givetvis måste man alltid utesluta att hästen inte har ont el är skadad men det tog jag för givet att du gör el. har gjort. Vissa ungisar är tålamodsprövande andra liksom bara köper allting. Dra dig inte för att be någon om hjälp för hästen känner garanterat av att du blir mer o mer nervös/ frustrerad. Hoppas att problemet snart är löst.:banana:

tack så jättemycke för peppningen! jag längtar verkligen till måndag när han är igenmkollad så vi kan börja jobba lite nu igen. han har minst sagt haft lite överskottsenergi nu:angel:
jag har hängt och klängt på honom nu och han verkar verkligen inte bry sig så snart är de väl dags för att börja jobba med sadel igen om den nu passar eller om de blir ny. jag skrattar varje dag jag är med honom för han är en riktigt trevlig häst och han behövde kanske bara smälta allt detta nu. han impoterades till sverige nu i år med och har fyttat runt lite så de har nog varit lite mycke för honom

tänkte uppdatera tråden lite nu nr eqiterapeften varit här!
hästen va i toppenskick förutom två ganska stora varjtänder som ska tas bort snarast. sadeln va något för smal så den är inne för att värmas om så snart hoppas jagh på att va uppe i sadel igen.
jag har hängt på honom en hel del nu och mutar lite med godis vilket har gett väldigt bra resultat! jag hoppas på att kunna gå vidare med den tekninken tills jag är uppe i sadeln igen. han är inne i en jätte växtfas för tillfället och är väldigt överbyggd så det va nog bra för honom att få vila upp sig lite men jag hoppas på att vi kommer igång snart igen:banana:

tänkte uppdatera trots att tråden inte är speciellt aktiv:angel:
min lilla bäbis är nu riden tre gånger utan att bocka av sin stackars matte:D har hängt och klängt in i de oändliga känns de som och peppar peppar har de gått smärtfrtitt än så länge. han blir visserligen något spänd ibland men de har fungerat att bara svänga honom och han har då kommit på andra tankar. vill tacka igen för alla tips jag fått i tråden:bow:

Skönt att det verkar ha släppt!!
När min blir spänd numera räcker det ofta att bara säga nej och slappna av, så det är väl något som triggar dem att fly, som man kan träna in och häva. Han har det som standard reaktion på allt läskigt, om täcket lossnat och ligger konstigt, eller om han fastnar, plötsligt reagerar på en fågel etc Liksom skuttar till o sätter benen under sig och blir helt spänd i hals/bog och man känner pulsen och att han tänker rusa iväg.

Han är fortfarande lite misstänksam mot täcken, sadel och annat man ska lägga på honom, men kan stå lös inne, däremot ute i hagen är det tydligen farligare, för där måste jag sätta fast honom. (har flyttat träningen ut dit för att han blir mer spänd där). Tror det är en träningsfråga och inställning från matte, och vissa hästar har väl mer än andra.

jag passar på att skriva en liten uppdateing nu när ni ändå väckt tråden till liv igen.
jag har hitills inte blivit avslängd fler gånger men han blir fortfarande spänd på gårdsplanen när jag hopat upp men oftast släpper de om jag bara svänger honom och går runt en stund. så jag hoppas på att detta är något som kommer ge med sig ju mer vi övar. just nu är de bara själva uppsittingen jag övar och att skritta iväg avslappnat och sen när de sitter fortsätter jag med ridningen. känner att de är viktigt för både honom och mig att vi känner oss trygga med den biten. vi har ingen brådska. blir nog inte os nästa år heller:D

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 099
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka