Vad ska man göra åt ett marsvin som bits?

F

Fortfarande Grevinnan

Själv har vi fyra snälla marsvin men nu har jag fått hit ett från en fd. arbetskompis och hon bits, marsvinet alltså :rofl: så hennes dotter har blivit rädd för det.
Hon är blank och fin och har fått bra mat och fri tillgång till hö och extra c-vitaminer och är väldigt välskött.
Kan hon se dåligt???
Dom skaffade ett marsvin till och då var hon snäll ett tag men sen började hon bitas igen och "smyga" efter det andra lilla marsvinet oxå.
Så nu blir det att se om det går att få iordning på henne annars skulle vi ta bort henne och det är synd för hon är så fin...:cry:

Sv: Vad ska man göra åt ett marsvin som bits?

Ingen???
Det är så synd att ta bort henne....

Har väl egentligen inget direkt råd att komma med men jag kan tänka mig att MYCKET hantering och kel i kombination med tillrättavisning när hon försöker bitas. HUR man ska tillrättavisa vet jag inte men kanske säga NEJ och sen hålla lite försiktigt om nosen och titta på den lilla lurviga :love: . Vet ju inte alls om det funkar men ge det en chans innan ni tar bort henne!

Är det snabba bett eller mer gnagliknande bett? Kanske hon behöver en gren eller liknande att bita på?

Lycka till - jag håller tummarna :banana: !

Nyps hon liksom nervöst för att du kankse tar i henne snabbt o plötsligt? Eller nyps hon för att det är skönt tom kankse?

Nej, hon har inte bitit OSS utan det var på det förra stället och då bet hon så att det gick hål, lite revir kanske och lite ilska???
Eller kan hon helt enkelt varit trött på barn???
Jaja, sötnosen ska få en chans....:love:

Kan ju varit hanteringen av henne som gjort att hon bitit till. Kanske hon blivit lite ovarsamt hanterad eller upplyft - barn tar ju ibland, hur väl de än menar, lite hårt och att det utlöst "bitandet"!
Hoppas att det går bra med den lilla tösen :love: . Skulle vara kul att se en bild på henne :banana: !

Mitt ena marsvin bet mig så det blev ett rejält jack och blödde och blödde....hon trodde mitt finger var en bit gurka :angel:.

Marsvin brukar ju vara rätt så tåliga, men inte alla. Mitt första marsvin var en sån som man inte klappade hur som helst (inte nudda magen eller nåt, då fräste hon ifrån) och som kunde nypas om hon inte gillade vad man gjorde. Vi lärde oss dock umgås tillsammans och kunde ha jättemysig gosstunder.
Men det är ju inte så marsvin brukar vara. Mina tjejer nu skulle aldrig bitas för att vara elaka, mer om de tar fel på maten och mina fingrar :D!

Frågan är om hon bits pga dominans, rädsla eller för hon tar fel för det luktar gott på händerna.
Det sista händer ju inte om fingrarna inte luktar väldigt gott av något som marsvinet kan tänkas gilla så då är det tvätta händerna noga innan som gäller.
Är det pga rädsla så har hon "rädslebeteende" förövrigt också.
Hur är hon förövrigt när ni rör en kring buren odyl?
Är hon virvel?
Abbysar har ju inte alltid bästa tempermanetet (man hör sällan en abby beskrivas som lugn och timid :angel: ) och temperament är ärftligt.
Är det av dominans kan jag beskriva hur man lämpligast åtgärdar det också men vill först veta hur beteer sig annars så det inte handlar om rädsla för åtgärdar du rädsla på samma sätt som med dominans så är risken att du kan förvärra rädslan istället.
Att hon jagar sin burkompis tyder på att hon antingen är väldigt dominansbenägen, att burkompisen har fått för sig att klättra i heirakin eller båda och.

Vissa marsvin är ryslig killiga :D
Mina nafsar inte men jag har haft fördelen att äga dom sedan dom var små och präglat min dominans på dom. Däremot studsar en del av dom vilt om jag tar på magen och baken. Det är verkligen en utmaning när jag skall klippa dom (långhåriga) :p

Sedan har vi ju vissa marsvin som är redlöst åpna och tuggar först och kollar sedan :angel:
Mina små änglar ägnar sig inte åt dylika för det kan ju hända att matte får för sig att testa något nytt som inte smakar lika gott som det luktar ;)

Vill bara infoga att vi har en abbessinier-kille som är helt kolugn till sättet. Det har aldrig hänt att han nafsat och han är verkligen en vänlig liten själ :love: :love: . Han är lite kittlig :p men har trots det aldrig reagerat med att bita när man tagit i honom. Däremot kan han säga i från genom att nästan morra lite och då får vi respektera att han vill va ifred.

Mina marsvin morrar inte heller ;)
Jag har mest långhår som är hårdare avlade på sitt psyke eftersom det nästan är omöjligt att ställa ut och/eller sköta en långhår som inte sitter stilla när den skall.
Jag har två teddysar också men mina marsvin överlag får från början veta att jag är "högst" i rangordning och tränar på att hantera dom ordentligt så det skall uppstå mindre problem och här låter jag inte bli ett marsvin bara för marsvinet inte vill att jag rör på den. Jag är högst i heirakin så "jag" bestämmer. Sedan underlättar det att låta småttingar fostras gärna tills dom blir runt 6 månader minst av äldre dominanta marsvin för att dom skall lära sig veta hut och hur ett marsvin skall bete sig.
Jag terroriserar däremot inte marsvinen utan när jag tar i dom har jag ett syfte. Välhanterade marsvin är en fördel att ha när tex en veterinär måste kunna undersöka den, när mindre barn hanterar dom, när jag måste sökta om sår osv.
Sedan bits inte alla abbysar men procentuellt (inte individuellt) är det mer abbysar med tuffare/dominantare attityd än hos dom andra marsvins raserna.
Om mitt marsvin morrade skulle jag inte släppa eller sluta med det jag höll på med för stunden men däremot skulle jag kunna tänka mig att krota ner det jag gör och sluta först när marsvinet accepterar det jag gör utan vilda protester. Marsvinet belönas alltså när den slutar aldrig annars.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 802
Hästvård Har en jättefin märr som straxt innan jul blev skrämd av lågt flygande jaktflygplan och gick omkull och slog i nacken. Jag var i stallet...
2
Svar
21
· Visningar
4 672
Senast: dreampower
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 853
Senast: Texaz
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar