vad ska man göra åt en hund som hoppar ?

B

blindmelon

Vi har en liten pitbulltjej på 5 mån som är grymt snäll och duktig för det mesta. Men ibland när man är ute med henne kan hon "slå om" och börja hoppa och ibland även "nafsa" i jackärmen. Det känns som att vi försökt allt för att få henne att sluta med detta. Men ingenting biter på henne. Pitbull är ju en väldigt känslig ras så man vill ju inte ta i henne för hårt.
Av alla hundar jag har haft tidigare så har ingen betett sig såhär.
Hon har även en benägenhet att hoppa upp mot en då hon blir rädd eller osäker och om man sätter sig på huk så klättrar hon upp i knät (vilket börjar bli rätt jobbigt nu när hon väger 16 kg).
Annars är hon som sagt grymt snäll, hon är jätteförsiktig då hon leker med katterna så det finns ju inget elakt i henne.
Är det någon som har något bra tips på hur man kan få henne att sluta med detta så skulle jag bli väldigt tacksam.

Sv: vad ska man göra åt en hund som hoppar ?

blindmelon skrev:
Pitbull är ju en väldigt känslig ras så man vill ju inte ta i henne för hårt.
Vem säger att det är en känslig ras som inte tål att sägas åt som vilken annan hund som helst?

blindmelon skrev:
Av alla hundar jag har haft tidigare så har ingen betett sig såhär. .
Vad har du haft för hundar innan och hur gamla har dom varit?
förövrigt tycker jag inte att det låter det minsta konstigt att den hoppar och biter, det gör nog dom flesta valpar/unghundar fram till man tagit ur dom det.

blindmelon skrev:
Hon har även en benägenhet att hoppa upp mot en då hon blir rädd eller osäker och om man sätter sig på huk så klättrar hon upp i knät (vilket börjar bli rätt jobbigt nu när hon väger 16 kg).
Är det någon som har något bra tips på hur man kan få henne att sluta med detta så skulle jag bli väldigt tacksam.

Enkelt, sätt dig inte på huk, utan böjd dig istället.

Senast ändrad av en moderator:

Den bästa metoden (enligt mig) att få bort ett dåligt beteende är att bara ignorera hunden i dom lägena.
Hoppar hunden på dig, vänd dig snabbt om o gå bort från den.
Se till att ha ryggtavlan vänd mot hunden, hunden hoppar ju för att få kontakt, denna metod ger inte hunden kontakt på det sättet den vill ha. När hunden lugnar ner sig, klappar du om den, men så fort den gör tendenser till att hoppa upp på dig, gör om...

Kampöverslag. Kan ofta ses hos hundar med mycket kamp som dom ännu inte lärt sig att kanalisera. Hur man lär sig att vända den energin hos hunden får någon annan än jag svara på. Jag vet inte vad man ska göra, bara vad man inte ska göra.

prince77 skrev:
Enkelt, sätt dig inte på huk, utan böjd dig istället.

Äh, inte ska en hund få diktera hur jag ska bete mig. Klart hon ska kunna sitta på huk om hon känner för det. Att böja sig istället för att huka är bara att undvika problemet, inte att lösa det.

Så hoppandet är kampöverslag? Gäller det även tex retrievrar?

Kan säga att det inte fungerar. Hundarna fortsätter tills de får en reaktion. Antingen så får du dig ett tjuvnyp eller så går jackan sönder :) (i axelhöjd typ...)

Allt hoppande behöver inte vara kampöverslag. Det kan också vara kontaktsökande och en massa annat. Retrievers brukar inte ha så värst med kamp så jag tvivlar på att deras hoppande beror på det. Det är vanligare hos bruksraser och gamla kampraser.

Just att hunden hoppar och biter tyder på kampöverslag och sedan vägde jag in rasen i det hela. Beteendet är heller inte helt ovanligt och Schäfer och rottis.

Det tror jag absolut.

Ofta kan det vara hundar som är rätt så mammiga också som gör det. Har för mig att det står nått om det i Kontaktkontrakt. Ska se om jag hittar boken...

Okej, för jag håller inte med ett dugg nämligen. Tycker det låter som en klockren osäkerhetsreaktion, som många raser har, oavsett kampinslag eller inte.
Vad skulle det vara för skillnad på kampöverslag och kontaktsökande-hopp menar du? Och hur avgör man den skillnaden?

Jag håller med, det funkade jättebra på min stora och hennes hoppande som unghund.

Låter som min hund (staffordshire bullterrier) när hon var yngre.
Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Att ta tag i henne fungerade inte, hon hoppade alltid undan och blev bara mer triggad. Hon gjorde det som en ren busgrej verkade det som. Ignorans var nog det som funkade bäst..

Hon kan bli lite sådär ibland nu också, om man springer och busar och hon blir för ivrig. Hon kan hoppa bakifrån och ge en ett riktigt tjuvnyp i rumpan. :crazy: Men nu när hon vet vad "nej" betyder så säger jag bara ett lugnt nej och avleder genom att säga "gå fint" eller "sitt" eller vad som helst, och berömmer när hon gör rätt.

Har du lärt din hund vad "nej" betyder? I så fall kan det ju räcka med ett nej och du slipper vara rädd för att ta i för hårt.

Nej, nu måste jag rätta mig själv. Ignorans fungerade nog inte så bra. Ibland kunde hon börja jaga en av mina skor medan vi gick, och ignorerade man då så kunde hon fortsätta hur länge som helst. Nej, som jag skrev i förra inlägget, jag vet inte vad jag gjorde för att få henne att sluta. Det kanske växte bort?

Ibland när hon var riktigt jobbig lyfte jag helt enkelt upp henne och bar henne en bit. Sedan när man satte ner henne brukade hon vara duktig. Fast det är såklart lättare med en så liten hund som min..

Jag känner igen mig på min staff men ignorans funkar ganska bra på henne eller att man som du säger lyfter upp henne ett tag så hon får lite Närhet :smirk:

*lånar knapp*

Våran Am.staff tjejj (5 månader) är också väldigt hoppig och studsig, dock nafsar hon inte speciellt ofta. Igorera henne fungerar, men det jag tycker är viktigast är att lära hunden betydelsen av ett nej! Våran har börjat inse detta nu, men man måste vara konsekvent. Så idag räcker det (oftast) med ett bestämt nej för att hon ska sluta hoppa.

Varje beteende har inte en enda utlösande faktor. Allt hoppande är således inte en osäkerhetsreaktion precis som att allt skällande inte beror på frustration. Alla beteenden kan utlösas av olika saker. Dock ser man vissa skillnader då i hur beteendet utförs.

Skillnaden mellan kampöverslag och kontaktsökande ligger i att det ena handlar om just kontakt och det andra om kamp, vilken funktion hunden använder sig av just då. Det kan vara svårt att se skillnad på dem, men en kontaktsökande hund hoppar ju just för att föraren ska se den. Den med kampen igång hoppar också för att bli sedd, men av en annan anledning. Båda hundarna söker bekräftelse, men på olika sätt och det ska också hanteras olika. Just kamp håller jag på och läser in mig på ordentligt nu så det får någon annan förklara mer utförligt.

Korrigera på sådant vis som talar till hundens kamplust, exempelvis läsa paragrafer och liknande. Då blir korrigeringen en vinst för hunden i vilket fall (hunden fick ju igång en mätning) och man missar att visa hunden att det inte lönar sig att bete sig på det viset.

Ok. Men är det alltid så med paragrafläsning? Vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan.. Men kan ta min hund som exempel. Förut kunde man inte ta i nackskinnet på henne, hon kämpade emot som en galning så det funkade ju inte alls. Men paragrafer brukar hon lyssna bra på.

Okej, intressant! Men då har vi alltså tre "grundtyper" av hopp: kampöverslag, osäkerhet samt kontaktsökande. Jag kan tänka mig att de två sista ofta kombineras.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar