vad ska man göra åt en hund som hoppar ?

Sv: vad ska man göra åt en hund som hoppar ?

Har man lärt sin hund betydelsen av NEJ så brukar detta inte vara ett problem. Har en golden retriver på 16 veckor som får för sig att hoppa och studsa och naffsa i ärmen ibland och med ett NEJ så slutar hon bums.

Nja, rent generellt kan man säga att alla former av utdragna korrigeringar där hunden ges en chans att kämpa emot talar till kamplusten, om hunden har någon. Det behöver dock inte alls betyda att hunden går in i kamp bara för att man läser paragrafer. Paragrafer är ju samtidigt väldigt socialt tryckande och din hund kan ha svarat mer eller helt och hållet på det.

Många, många hundar går aldrig in i kamp då man korrigerar utdraget, men om de gör det så förlorar människan nästan alltid. Därför kan det vara bra att veta riskerna med att tala till kamplusten och vad man kan göra istället om man tror att man kan ha en hund som svarar emot.

Så det kan vara så att jag talar till kamplusten utan att det märks på henne? Eller kan man vara säker på att man inte gör det för att hunden t.ex. vänder bort blicken och slickar sig om munnen?

Nu känner jag mig lite korkad men jag är inte riktigt med på vad "läsa paragrafer" betyder :confused: .
Kan någon hjälpa mig

Senast ändrad av en moderator:

När jag läser paragrafer sätter jag mig framför hunden, håller i kinderna på den och håller min näsa mot dens nos. Samtidigt som jag tittar den i ögonen talar jag om med snäll och bestämd röst att så får man inte göra. När hunden viker undan med blicken eller slickar mig i ansiktet släpper jag.

Det är både en korrigering och en ledarskapsmarkering.

Alla gör väl kanske inte exakt som jag, man får väl anpassa lite efter sin egen hund. Och jag tror inte att det är något man kan göra på alla hundar.

OK!
Då är jag med...
Tänkte inte på att man kunde det (sedan är jag en nybörjare på egen hund men har haft mycket hundar omkring mig)
Tack!

Jag är också nybörjare, visste inte att metoden "läsa paragrafer" fanns förrän jag skaffade hund för ett halvår sedan..

Vad skönt...
Då känns det lite bättre genast

Tack för alla tips !! :bow: En annan grej som jag tycker är lite jobbig är att hon har jättesvårt att umgås normalt med andra hundar. Mina föräldrar har en groenendaeltik som är 9 år. Man tycker ju att våran lilla valp borde vara underlägsen henne men det är hon inte. Ju mer tiken säger ifrån desto roligare tycker hon att det är att springa efter henne och nafsa henne i benen. Däremot så visar hon stor respekt mot en hanhund på 1 år som vi träffat ett par gånger, och slänger sig på marken för minsta lilla. Det känns ju lite omvänt. Man tycker ju att hon borde ha viss respekt för den stora svarta tiken(om inte annat så är hon ju typ 10 ggr större).
Jag har hållit dom ifrån varandra ett tag nu. Men det känns som att vi måste hitta en lösning. Man vill ju kunna hälsa på utan att det blir världens hundliv. :confused:
Sen är man ju rädd om lilla skruttan, vill ju inte hon ska bli biten. :(
Vi är ju där och hälsar på så ofta att hon inte borde bry sig så mycket om den andra längre. Hon är ju praktiskt taget uppväxt med henne.

Tikar brukar ju i allmänhet inte tycka om valpar lika mycket som hanhundar gör pga att det inte är deras egna. Så hon kanske visar det mot valpen så valpen gör allt för att få hennes uppmärksamhet och gillande, så hon nafsar och leker för det vildaste...
Det är bara en teori...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar