Vad ska man bjuda?

T

tussa

Lånar just nu en ettåring som sällskap efter att jag tagit bort en av mina hästar. Den lille pållen var nästan helt ohanterad när han kom hit för 6 veckor sedan (hade haft grimma och stått i spilta men inte mer), och riktigt mager. Nu har han lagt på sig en del och jag har hanterat honom tillräckligt för att inse att detta är en mycket snäll, social, nyfiken och orädd unge.
Har frågat ägaren vad han vill ha för hästen, men då menar han att jag ska ge honom ett bud!! Vilket ju är JÄTTESVÅRT, jag vet att denna säljare brukar vara billig, men har annars ingen uppfattning om vad han förväntar sig.
Hästen är korsning 75% new forest och 25% halvblod, en "gårdskorsning" utan godkända eller ens ridna föräldrar. Kommer troligen att bli 150-155 cm. Han är kastrerad (och ägaren menade att det kostar ju lite så det måste han ju får ersättning för), men som sagt ohanterad. Aldrig verkad. Körde hem honom i transport, vilket han inte protesterade direkt mot, men han är långt ifrån van vid saker. Så vitt jag vet är han inte försäkrad, aldrig vaccinerad eller veterinärbesiktigad. Ska jag köpa honom kommer jag förstås att rådfråga veterinär och hästmassör först, men jag vill ändå ha era åsikter.
Vad ska man bjuda för en sådan åring? Vet ju inte alls vad det kan bli av honom, var han har sina talanger, men som sagt, han är ganska fin att se på och har ett mycket lovande psyke.
Tacksam för synpunkter!!!

Sv: Vad ska man bjuda?

Eftersom du inte heller vet hur stor han kommer att bli så är det ännu svårare. Och jag antar att han inte heller är registrerad = din utgift det med vad det lider, för att inte tala om att det är dyrare att regga när de inte längre är föl.

Bjud en symbolisk summa typ 5000kr och berätta att det kostar någon/några tusenlappar att registrera och skaffa pass, som ju alla hästar måste ha senast nästa år. Kastreringen kan inte ha kostat mer än ca 1500-2000kr (om ens det).

Sv: Vad ska man bjuda?

Jo det är väl något sådant jag tänkt mig. Någon som har andra idéer??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Gnägg En märklig fråga från någon som varit hästägare flera gånger men det var så länge sedan och jag tror jag var för ung för att fatta allt...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
16 083
Senast: Targa
·
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 774
Senast: BMW530D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5