VAD ska man bjuda på?

Johanna1988

Trådstartare
Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot:

Råa morötter
Alla nötter
Jordnötter
Grön paprika
Alla stenfrukter ( även avokado, hallon och björnbär, kan äta lite hallon).
Äpplen ( går bra tillagat).
Päron
Selleri
Oliver (olivolja går bra)
Fisk och skaldjur (även rom).
Korsallergi med vete, men vete funka, men hela middagen bör inte vara baserad på det 🙈

Äter heller inte kött eller kyckling, Samt heller inte svamp, sparris, grönkål, brysselkål. Gillar inte "puddingkonsistens" typ cheesecake.

Övriga äter gärna "vanlig" husmanskost, typ kött, potatis och sås 🙈

Tänkte iaf kladdkaka till efterrätt, samt kanske en äppelpaj. Vi tänkte göra trerätters, men iaf varmrätt och efterrätt, och kanske snacks/fika på kvällen.

Hjälp!

Hade jag haft alla de allergierna hade jag inte haft mage att dessutom vara kräsen :cautious:

Alldeles oavsett. Grillspett, någon sorts god potatis, bönsallad, tzatziki och kanske någon sås? Som varmrätt då.
Grillspett tänker jag att gästerna själva kan trä. Då får de allätande gästerna möjlighet att äta lite mer blandat.

Förrätt, hmm, palsternacks- eller jordärtskockssoppa. Kan ju kanske såhär års serveras kall.

Jag tänker att man kan titta på mat man delvis lagar själv vid bordet. Fondue med två grytor - en för kött och en för grönsaker och t ex tofu. Kanske potatisgratäng och sallad som tillbehör? Eller pommes frites, bakad potatis... Eller kanske ostfondue? Då behövs det bara en gryta och man kan dippa bröd (utan vete) och grönsaker.

Eller t ex sommarrullar som man också gör själv.

Inget av detta är husmanskost kött och potatis, men det är klart - fonduen går att få åt det hållet.

Kanske kan göra potatisklyftor i ugn, och fransk potatissallad så blir det lite buffe av det hela? Vad ska man ha för fika/snacks senare då? Känns lite tråkigt med bara kladdkaka (även om jag vet att alla gillar det).

Hade jag haft alla de allergierna hade jag inte haft mage att dessutom vara kräsen :cautious:

Alldeles oavsett. Grillspett, någon sorts god potatis, bönsallad, tzatziki och kanske någon sås? Som varmrätt då.
Grillspett tänker jag att gästerna själva kan trä. Då får de allätande gästerna möjlighet att äta lite mer blandat.

Förrätt, hmm, palsternacks- eller jordärtskockssoppa. Kan ju kanske såhär års serveras kall.
Soppa var ändå rätt smart, kan man ju göra utan jättemycket ingredienser tänker jag...

Kanske kan göra potatisklyftor i ugn, och fransk potatissallad så blir det lite buffe av det hela? Vad ska man ha för fika/snacks senare då? Känns lite tråkigt med bara kladdkaka (även om jag vet att alla gillar det).
Ostbricka!

Tillägg: en paj skulle funka som förrätt eller huvudrätt. Kanske med blomkål istället för del av mjölet eller annat mjöl än vete? Tex spenat och feta eller broccoli, rödlök, Västerbotten.

Tillägg 2: skulle undvika halv- och helfabrikat. Om personen har så många allergier är det troligt att olika tillsatser också strular till det?

Senast ändrad:
Gällande efterrätt så går ju kladdkaka att variera. Många människor, dock ej jag, gillar ju att ha något friskt i det söta. Kanske en kladdkaka med citron och vit choklad? Eller en dundersöt med t.ex. Dulce de leche i?

Grillspett går ju att ha lök, paprika i olika färger, halloumi, fläsk/nöt/kyckling, korv, champinjoner, tomat. Finns säkert vegetariskt köttsubstitut också.

Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot:

Råa morötter
Alla nötter
Jordnötter
Grön paprika
Alla stenfrukter ( även avokado, hallon och björnbär, kan äta lite hallon).
Äpplen ( går bra tillagat).
Päron
Selleri
Oliver (olivolja går bra)
Fisk och skaldjur (även rom).
Korsallergi med vete, men vete funka, men hela middagen bör inte vara baserad på det 🙈

Äter heller inte kött eller kyckling, Samt heller inte svamp, sparris, grönkål, brysselkål. Gillar inte "puddingkonsistens" typ cheesecake.

Övriga äter gärna "vanlig" husmanskost, typ kött, potatis och sås 🙈

Tänkte iaf kladdkaka till efterrätt, samt kanske en äppelpaj. Vi tänkte göra trerätters, men iaf varmrätt och efterrätt, och kanske snacks/fika på kvällen.

Hjälp!
Ribs, coleslaw och antingen creamed corn eller majsbröd.

Shakshouka med fetaost, röd och gul paprika. Bröd till.

Bovete med smetana, stekt lök och bacon.

Lammstek med potatisgratäng och grönsallad.

Efterrätt: rabarberkaka, gino, blåbärspaj eller jordgubbar med glass.

Då utgår jag från att personen äter fläsk och lamm. Eller hur funkar det att vilja ha kött, potatis och sås, fast man är vegetarian?

Annars fylld ugnsbakad aubergine (fyll med valnötter/paprikaröra/inkråmet från dem) med bulgur.

.

Då utgår jag från att personen äter fläsk och lamm. Eller hur funkar det att vilja ha kött, potatis och sås, fast man är vegetarian?

.

Som jag uppfattar första inlägget är det olika personer personen med allergier äter inte kött. Övriga äter gärna husmanskost med kött, sås och potatis?

Nä, hon ÄR kräsen, men sen handlar det om sjukdom till viss del med, så just konsistenser är väldigt svårt för henne (såsom svamp och "puddingar").

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama