Sv: Vad ska man betala?
Jag betalade 80 000 för en välriden 14-årig valack med kanonstam som tävlade SM samma år som jag köpte honom i ungdomsklass med bra resultat (han har många SM-guld sedan tidigare med olika ryttare). Det var för 3,5 år sedan, men denna häst är lite extrem. Han har gångarter så han med rätt ryttare kan hävda sig på nationell nivå (kanske internationell när han var ung) i 5-gång och passgrenar. Samtidigt har han lynne så han fungerar som en utmärkt barnhäst oavsett vilken nivå barnet rider på. Strax innan jag köpte honom reds han av en 9-åring utan problem, min kompis dotter har "ridit" honom när hon var 9 mån, 1,5 år samt när hon var 2,5 år. Alla gångerna har han uppfört sig prickfritt och sista gången så var det inte helt lätt att få henne att kliva av hästen!
Min 89-åriga gammelfaster har också ridit på honom och även då skötte han sig prickfritt och stod tex helt still medan hon med stort besvär och stela höfter krånglade sig upp från en pall. Men den här hästen har haft lite problem med kotlederna och kräver lite speciell skötsel för att fungera fullt ut som ridhäst.
Min andra häst är en 4-årig valack med utmärkt stam som jag köpte för 2 veckor sedan för 50 000 kr. Han är insutten och har även han utmärkt lynne. Fast jag kanske väntar lite med att sätta små barn på honom eftersom han inte är inriden än... Att döma av hans trav har han dock talang för tävling på lite mer än medel-nivå. Jag har köpt honom som ett roligt projekt som kommer ge mig mer erfarenhet. Är han inte tillräckligt bra gångartsmässigt för att passa mig säljer jag honom med förlust som familjehäst för det har han psyke för. Det är ju alltid en chansning att köpa en unghäst!
Båda hästarna är ganska små, svenskfödda utan eksem och spatt. Jag tycker båda hästarna var prisvärda.
För en inriden, någorlunda tränad islandshäst av "familjetyp" dvs tämligen orädd och okomplicerad i hantering och ridning. Ganska ren i gångarterna och tävlingskapacitet på ungefär lätt klass nivå och kanske upp till öppen klass. Helt frisk, dvs ingen spatt och inget eksem eller något annat fel så tycker jag att en rimlig prisnivå är:
Valack oavsett stam ca 50-70 000 kr
Valack med tävlingserfarenhet på hög nivå ca 70-200 000 (beroende på kapacitet och erfarenhet samt ålder)
Sto med hyfsad stam ca 60-70 000 kr
Sto med bra stam ca 65-150 000 kr
Bedömt sto med totalpoäng 7,50-8,00 ca 70-100 000 kr
Bedömt sto med totalpoäng 8,00 - 10,00 ca 95 - obegränsat...
Har hästen ett lynne som min gammelfarbror ovan så höjer det priset. Har hästen eksem eller spatt så sänker det priset rejält.
Det är ungefär som bilar: kombi = bra lynne, turbo = bra gångarter, rostfri = eksemfri osv osv. Kan man avstå från någon egenskap så blir det billigare...