Vad ska man betala?

V

Vallmo

Hej!

Vi funderar på att köpa en islänning för att vi vill ha en inte så stor viktbärande häst i ponnyformat. Vi tycker att hästarna dock kostar väldigt mycket i förhållande till andra raser och om man jämför ålder och utbildningståndpunkt. Många hästar begärs det ju 50-60000 kr för och dom verkar knappt grundridna och inte heller helt säkra i tölten.
Ni som är inne i branchen, vad är rimligt att betala för ett sto med eksem som inte är töltsatt eller ett åttaårigt sto som väljer tölten men som inte har någon bra trav?
Priserna som står i annonserna upplever vi som höga men det kanske inte är det priset som säljarna får ut i slutändan. Eller ska vi vara beredda att betala kring 50-60000 bara för att det är en islänning??
Nån som kan hjälpa oss??

Sv: Vad ska man betala?

För en s.k. "Familjehäst" så får man nog lov att betala 50-60.000

Jag köpte min oinridna valack för 35.000, nu är han inriden och töltsatt och har visat sig vara väldigt lovande så honom skulle jag kunna sälja för betydligt mer.

Om hästen har exem så dras ju priset ner, samma sak om hästen inte är töltsatt. Sen beror det ju på hästens övriga utbildning, ålder m.m. Det är svårt det där men många hästar ligger runt just 50.000 sträcket ..

Men jag tycker det är alldeles för dyrt att betala 50 000 kr för en eksemhäst, om den "bara" ska va familjehäst. Om hästen däremot har jättehöga meriter kanske det låter mer rimligt med 50 000 kr, men inte för en "vanlig dödlig" häst. Letar ni efter eksemhäst finns den nog en del i blilligare prisklass.

Av det som framgår här tycker jag ni verkar resonera bakvänt. Varför titta på en häst utan gångarter och med eksem, är det för att fokusera på priset? Rimligen är gångarterna en av faktorerna för att man väljer islandshästen som ras?

Prisnivån på islandshästar är ofta högre än andra raser, men uppfödarna tjänar sällan några slantar i vilket fall. Jag tycker i mångt och mycket att man kan fråga sig varför andra hästar kan säljas så billigt.

Sist men inte minst ... Vad är era önskemål i en fyrfota vän? Skall ni ha en trevlig häst med ponnymått så finns ju andra alternativ också; haflinger, nordsvensk, fjording för att nämna några.

Är ni intresserad av gångartsridning eller vill ni bara ha en "liten häst"?

Om inte intresset för dom ekstra gångarterna fins rekomenderar jag inte att köpa en islandshäst, men tidvis fins det annonser på 3-gångare eller 4-gångare med dårlig utveklad tölt - vart priserna inte als är så höga och dom kan ridas som "vanliga" hästar/ponnisar.

Jag skulle personligen inte betala 50-60 tusen för en eksem häst inte töltsatt.

Fick min guldklimp för 29.000,- med fina gångarter, fint ekstriör, bra stam og ingen eksem. Så möjligheterna att fynda även blant islandshäster fins ju.

Priserna ligger högre än andra raser iochmed att efterfrågan blir högre iochmed dom speciela gångarterna bara finns hos just islandshästen. Tillgången på rasen + efterfrågan är det som utgör priset. Skulle priset vara lägre skulle fler köpa, vilket tillgången inte skulle räcka till för. + att man rider in islandshästar senare än andra hästraser.
Man tjänar ofta på att köpa en ettårig eller tvååring i priset, fast då får man betala foder utan att kunna rida i ett par-tre år. Men dom ökar i värde ju äldre dom blir.

Men jag tycker det är alldeles för dyrt att betala 50 000 kr för en eksemhäst, om den "bara" ska va familjehäst. Om hästen däremot har jättehöga meriter kanske det låter mer rimligt med 50 000 kr, men inte för en "vanlig dödlig" häst. Letar ni efter eksemhäst finns den nog en del i blilligare prisklass.

Jag skrev ju faktiskt inte att priset 50.000 är för exemhäst .
Jag skrev att priset på en familjehäst ligger runt det. Sen att det dras ner om hästen har exem och inte är töltsatt.

En häst med jättehöga meriter OCH exem, kommer man nog aldrig hitta för 50.000, dom jättehöga meriterna gör hästen väldigt dyr och exemet drar ner kanske 5-10.000.

Vill man ha "en inte så stor viktbärande häst i ponnyformat" men struntar i gångarterna, så tycker jag inte man skall köpa en islandshäst! Dels får man (oftast) betala mer för islandshästar än andra hästar i samma format, och dels är det stor risk att gångarterna leder till ridproblem om man inte aktivt rider och tränar gångarterna.

Det är inte helt orimligt med familjehästar som säljs för kring 50 tusen. Familjehästar skall ju oftast ha fyra bra gångarter, stabilt lynne och kunna ridas och hanteras av flera familjemedlemmar med säkerligen väldigt olika häst- och riderfarenhet. Detta är den absolut mest eftertraktade typen av islandshäst, och självklart medför det att de blir ganska dyra!

Jag tycker inte man skall köpa på sig problem - alltså tycker jag att man bör leta efter en eksemfri, spattfri häst med fyra stabila gångarter som "grundkrav" om man är ute efter en skogs-/familjehäst. Och de är som sagt ganska dyra.

Jag har vid något tillfälle hört att eksem bör dra ner priset med ca 10.000:-, men då får man ju tänka på att man under den period man har hästen säkerligen lägger ner mer pengar än så på vård av hästens eksem!

Att köpa en häst som inte är helt säker i sina gångarter funkar ju bra för oss som har lite erfarenhet och VET att vi kan träna en hästs gångarter till att bli bättre. För ryttare som INTE klarar det är det snarare så att de rider hästen så att den gradvis blir sämre och sämre i gångarterna, och då blir det kanske inte så roligt till slut...? Det gäller alltså att ha viss kännedom om den egna förmågan innan man bestämmer sig för att köpa en sådan häst. Givetvis spelar det också in hur mycket man kan/vill rida för instruktör - har man en bra instruktör som man rider regelbundet för kan man vara mer oerfaren och ändå klara att förbättra sin hästs gångarter!

Knapplån

Men är Islandshästar verkligen så dyra om man jämför med andra renrasiga hästar. När jag var relativt ny(åter)inflyttad till Sverige fick jag besök av en person som höll på med halvblodsavel och hon frågade lite om priser och så och hon tyckte att islandshästarna är relativt billiga om man jämför med andra seriöst avlade hästar. Jag blev lite förvåndad först eftersom man alltid får höra att de är så dyra osv men så har jag kollat lite priser på andra raser och det finns faktskt gott om andra hästar som man också får betala för.

För en riktigt välriden eksemhäst, på tävlingsnivå,man man betala lite mer, för en grundriden skulle jag inte ge mer än 30 beroende på hur stort problemet är.
En häst som inte kan trava skulle jag inte heller ge mer än 25 för, men se upp där!hästen kan ha fysiska problem som gör att den inte vill trava, kan ha för ont för det tex.

Tillägger, ja, generellt sett får man vara beredda att betala 50-60 för en hyffsad islandshäst.

Men herregud människa!vad har du för kontakter, hade inte heller tackat nej till de priserna förutsatt att det inte är andra fel på hästen.

En exemhästkostar mycket med täcken och salvor, har jag förstått på Buke, dessutom är det merarbete så man köper på sig extra kostnader. Om ni inte tvunget måste ha en ung häst finns det ju äldre i 30 - 35000 kronors klassen.

Men herregud människa!vad har du för kontakter, hade inte heller tackat nej till de priserna förutsatt att det inte är andra fel på hästen.

Nä på honom är det inga fel - dom trodde han hadde luftvägsproblem men när dom gjorde bestiktingen på honom visade han inget och han har ingen spatt eller något.

Han var 15 år (augusti 2005) då jag köpte han och jag fick kontakt med ägaren då hon svarade på min annons om häst til min tidligare stallkompis... vi hittade tonen och han lät jätte bra så när min kompis inte ville ha någon häst just då - bestämnde jag mig för att köpa honom.

;) vi har det helt topp tilsammans, han är pigg och glad - elskar barn och kan ridas av alla - han är min första isis och andra häst (hadde en nordis tidligare).

/Skuggan72

Jag säger tvärtom mot flera av ovansteånde skribenter. Det finns fina familje-islänningar som inte kan tölta och som skulle göra sig utmärkt även till den som inte är insatt i gångartsridning. De är inte alls lika dyra som de annonser du sett. Men då får man skilja på icke töltsatta yngre hästar och på äldre hästar som inte har exteriöra förutsättningar för tölt, det finns oxå de hästar som inte är regg-bara i SIF de brukar vara billigare. Den förstnämnda kategorin blir givetvis dyrare. Själv har jag en vallack, perfekt familjehäst men han kan inte tölta och jag skulle tippa att han är värd runt en 15-20'000.- Jag köpte honom för 10'000 som "galen och ohanterbar" (fast såklart var han inte det utan jättesnäll -hästar blir som de behandlas.) Han har lätt exem oxå och går med exemtäcke och skyddande medel/salvor och badas regelbundet med milt schampoo på sommarn. Med en exemhäst får man räkna med att engagera sig rejält! Inget man släpper utan täcke på sommarn...

Så ge inte upp om ni bestämt er för islänning. Men har ni inga planer på att utveckla er själva inom gångartsträning(genom att rida för tränare) och hålla hästens gångarter i trim så satsa på en icke-töltsatt -som blir som en vanlig viktbärande "ponny". Läs oxå på noga om exem, om inte annat i förebyggande syfte.

Fast nu är de reg.bara, mot högre avgifter.Ngt jag stör mej otroligt mkt på är folk som sätter ut sina gatukorsningar bland islandshästkategorierna i annonser & de passar på att försöka ta mer betalt bara för att de korsat en islänning & där det står allra längst ner lite smått, reg som ridponny fast man skriver islandshäst i rubriken, eller till & med lovande:crazy:Vadå lovande om man inte kan göra ngt med hästen?:devil:.

De som är förstagångsköpare har lurats gå på dessa billiga priser för att dessa helt enkelt lockat mer när det står lika bra saker i annonserna som på en "normal" islandshäst.
Nu finns det ju iofs istället annonser på att avkomman "kan reggas mot ca 9000kr".
Det jag undrar är varför säljarna inte tar ansvaret & reggar dessa hästar då de uppenbarligen kan avla fram dem.
Men det blir väl för dyrt.

Jaja, hursomhelst har folk nu iaf en chans att regga sina hästar "på riktigt" & det var ett bra beslut.

De som är förstagångsköpare har lurats gå på dessa billiga priser för att dessa helt enkelt lockat mer när det står lika bra saker i annonserna som på en "normal" islandshäst.

Så en icke registrerad billig islandshäst kan inte vara lika bra som en "normal" reggad islänning? Men jag kan hålla med dig om att det är fult att spela på att hästarna går att använda till islandstävlingar...

Min kusin köpte en billig islännig som gått som "barnponny" i allroundsyfte, inte töltad (men grisepassad :D ). Han såg dessutom inte klok ut- de höll manen klippt! :rofl: Hon fick honom som "ponny" för 18'. Med lite träning sålde hon honom senare för 55'... Han var stor, smäcker och med ett jäkla steg! Visserligen reggad, men ändå.

Det många dock förringar är att "inte tölt" inte per automatik innebär tre rena och balanserade gångarter. För det gör ju oftast inte det. Vill barnet hoppa, finns oftast mera lättgalopperade hästar t ex.

Det många dock förringar är att "inte tölt" inte per automatik innebär tre rena och balanserade gångarter. För det gör ju oftast inte det. Vill barnet hoppa, finns oftast mera lättgalopperade hästar t ex.

Nej, det såklart. De kan vara tregångare fast inte nödvändigtvis de tre "normala" gångarterna...

Jag har dock haft turen med en balaserad ren tregångare, eller oturen kanske jag skulle säga då jag vid inköp trodde att det skulle finnas nånstans att plocka fram. Men han har några år kvar att leva så jag ger inte upp hoppet.

För en riktigt välriden eksemhäst, på tävlingsnivå,man man betala lite mer, för en grundriden skulle jag inte ge mer än 30 beroende på hur stort problemet är.
En häst som inte kan trava skulle jag inte heller ge mer än 25 för, men se upp där!hästen kan ha fysiska problem som gör att den inte vill trava, kan ha för ont för det tex.

Jag var generös och gav 44 000 kr för min som INTE travade vid köpet. Ångrar mig inte ett dugg! Har i dag ALLA gångarter:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar. Jag har letat efter...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Annwa
·
Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 811
Hästmänniskan Hej på er! Hoppas tråden hamnade rätt nu, är lite ny och vimsig här ;) Jag ska snart börja leta häst och jag vill ha en ponny (eller...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 025
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London