Vad ska man betala?

Ciindy

Trådstartare
Nu har vi fått napp på vår dagmatte ansökan. Tanken är att hon ska vara hundvakt 8 timmar/3 dagar i veckan. Vad är rimligt att betala henne för jobbet? Vi har funderat kring 100 kr per dag, eller är de för snålt?

Vi kräver ingen aktivering eller motion utan de viktiga är sällskapet och att hon får gå ut och kissa och bajsa. Hon är en relativt enkel hund att ha, det enda "problemet" hon har är att hon jagar bilar och blir stressad när hon ser dem och sitter fast. Dock under träning och blir bättre hela tiden.

Vad betalar ni era hundvakter? Eller gör ni på något annat sätt för att kompensera?

Sv: Vad ska man betala?

Jag tycker det låter rimligt.
Min bror har sin hund på hunddagis och det kostar 2000:-/mån om hunden är där på heltid, dvs 8h/dag mån-fre och det blir ju 100kr om dagen.

Vi betalar 100:- per gång, dock är det för två hundar. Vi kräver ingenting mer än att de får komma ut och att de har sällskap.

Tycker att det låter rimligt iom att personen bara behöver rasta och inte aktivera hunden.

Mvh Domino_s

100 spänn för 8 timmar?
Det blir 12,50 i timmen. För så låg timlön får det allt vara en jäkligt väluppfostrad hund som inte kräver någon arbetsinsats alls. Må så vara att hunden bara ska rastas men man binder ändå upp sig och få hundar är så lätthanterliga att de inte kräver någon uppmärksamhet alls övrig tid.

Låter helt vettigt i mina öron. Som Pulkaskurk nämnde.....Jämför med ett hunddagis, som har högre omkostnader så tycker jag att det är en okej summa.

Innan vi fick vår senaste hund så var vi dagmatte under några månader. Tog 50:- tillfälle. Antal timmar kunde variera. Det var ju inte så att jag var tokbunden. Hemma var jag redan pga sjukskrivning. Göra ärenden som vanligt kunde jag göra ändå för nån timme kunde ju hunden vara själv. Det var också en enkel hund. Han fick sällskap av mig under dagen, blev rastad och sonen tyckte det var kul att leka med den efter skolan. Och jag fick lite sällskap och sysselsättning under en tråkig sjukskrivning samt ett litet tillskott i kassan. Jag tyckte jag "tjänade" lika mycket på det som ägaren :)

våra hundvakter är pensionärer som haft hund hela livet. Nu vågar de inte skaffa en ny ifall de blir sjuka, de älskar våra troll och är jätteglada över att få ha dem. De får betalt mer symboliskt än att det ska vara en uträknad timlön. Pengarna går tillbaka till hundarna ändå, de köper gärna godis och leksaker till dem.
Våra kräver absolut ingenting, de går utmärkt att lämna om de behöver åka iväg och de finner sig fint i att ligga i soffan en hel dag och att gå ut på tomten och kissa.

Å andra sidan får hunden på hunddagis inte odelad uppmärksamhet och måste dela både utrymme och personal med många andra hundar. Vid löp kanske hunden måste vara hemma och det finns öppettider att följa. I mina ögon är en dagmatte betydligt mer värt.

Visst, om alla parter trivs med det men då anser jag också att man som hundvakt ska ha rätt att ringa och avboka kvällen innan för att man ska iväg på en spontan resa eller vad som helst. Om man inte betalar vettig ersättning kan man heller inte ställa några direkta krav på tillgänglighet.

Jag finner det ofta fascinerande vad snåla folk är när det handlar om hundpassning, men höga krav på tillgänglighet och hur hunden hanteras har de flesta.

absolut, de kan de. Men det brukar vara tvärtom, de ställer in sina planer när vi frågar eftersom de så gärna vill ha dem.

De ville inte ha betalt alls egentligen, de är som sagt väldigt glada i hundarna.

Man ska också ha i åtanke hur osäkert dagmatte är. En dagmatte kanske reser bort, blir sjuk osv och då står man utan hjälpen. Det är inte alls lika "säkert" som ett hunddagis och det är nog oftast stor skillnad på kompitens dessutom. Tycker inte man kan jämföra ett företag mot en privatperson. Jag har dessutom svårt att tro att det handlar om vita pengar till en privatperson.

100 spänn för 8 timmar?
Det blir 12,50 i timmen. För så låg timlön får det allt vara en jäkligt väluppfostrad hund som inte kräver någon arbetsinsats alls. Må så vara att hunden bara ska rastas men man binder ändå upp sig och få hundar är så lätthanterliga att de inte kräver någon uppmärksamhet alls övrig tid.

Min daghund är sån... ;) Jag hämtar henne på morgonen, släpper in henne och hon går och lägger sig, sen hänger hon på våra vanliga promenader, men i övrigt ligger hon och sover och rör sig överhuvudtaget inte. På efm går jag hem med henne eller om husse stannar till och plockar upp henne på vägen hem. Hon är som en andra hund i familjen så jag är inte mer låst att ha henne än våran egen hund.
Fast å andra sidan så får jag inget betalt alls för att ha henne, i pengar alltså. Däremot så kan jag be hennes husse att gå ut med våran hund, jag får viltkött, barnen får rejäla julklappar, och jag får låna husses bössa på jaktstigar även om jag där lobbar för att jag ska få köpa bössan... ;)

Min dagmatte går en 30min promenad om dagen, inget mer, 5 dagar i veckan. Jag betalar 2500kr i månaden för det.

Men det är vitt såklart, vilket betyder att jag kan lita på personen till 100% att hen alltid kommer finnas på plats och göra ett perfekt jobb. Tycke absolut det är värt det, det handlar ju om mitt "barn" som ska tas hand om.

Jag jobbar natt och betalar 100 kr natten ( hälften av mina pass är hon med mig på jobbet, så det handlar om ca 5-6 nätter i månaden bara). Då lämnar jag henne rastad på kvällen och hämtar henne och rastar själv första rundan på morgonen.

Det jag "kräver" av nattmatten är sällskapet och en kort (räcker med 5 min) rastrunda så hon får kissa innan de lägger sig och sover. Jag kan tycka att 100 kr är lite om man slår ut det per timme, men för 5 minuters "jobb" och enbart sällskap i sängen tycker jag det är rimligt. Nattmatten har egen hund, så inget direkt extra jobb med att ha två att kvällskissa istället för en.

Så för att det är vitt kan personen aldrig bli sjuk, resa bort eller få för sig att skaffa ett annat jobb?

Jag tycker 100kr/dag är rimligt.
Men jag själv hade aldrig ställt upp för såna småpengar om jag inte hade egen hund som därmed band mig hemma på samma vis.
Nu har jag ju egna hundar och då skulle en tredje hund inte vara något problem, jag måste ändå hålla koll och gå ut med dom :)

Visst, om alla parter trivs med det men då anser jag också att man som hundvakt ska ha rätt att ringa och avboka kvällen innan för att man ska iväg på en spontan resa eller vad som helst. Om man inte betalar vettig ersättning kan man heller inte ställa några direkta krav på tillgänglighet.

Jag finner det ofta fascinerande vad snåla folk är när det handlar om hundpassning, men höga krav på tillgänglighet och hur hunden hanteras har de flesta.

Min mamma passar gratis , utan henne o min styvfar hade jag inte klarat ha hund, min lille är ingen hund man lämnar på dagis ...

TS 100 kr tycker jag låter bra , om dagmatten tycker det också förstås

Min dagmatte går en 30min promenad om dagen, inget mer, 5 dagar i veckan. Jag betalar 2500kr i månaden för det.

Men det är vitt såklart, vilket betyder att jag kan lita på personen till 100% att hen alltid kommer finnas på plats och göra ett perfekt jobb. Tycke absolut det är värt det, det handlar ju om mitt "barn" som ska tas hand om.

2500 inkl eller exkl arbgivavgift o skatter ??

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 709
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 083
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben