Vad ska jag välja?

CA

Trådstartare
Behöver lite hjälp/tips/råd.

Står i valet och kvalet. Har hittat en kull som är intressant, och vet inte om jag ska köpa en valp, eller bli fodervärd. Båda alternativen finns.

Vad har ni för råd att komma med? Nackdelar, respektive fördelar med båda?

Vad har ni själva för erfarenheter av fodervärdshistorien?

Sv: Vad ska jag välja?

Finns både för-och nackdelar. Fördelen med en egen hund är att man äger den. Har man fäst sig vid en foderhund och den ska tillbaka till ägaren kan det bli jobbigt. Jag hade då satsat på en egen hund. Samtidigt kan det vara bra med en foderhund för att se om man kan och orkar med allt vad det innebär med att vara hundägare. Lycka till, tala gärna om hur du gör.

Fast det är ju lika mycket att gör som hundägare om man är fodervärd eller äger hunden. Enda gången hunden är hos uppfödaren är vid parning, valpning och utställningar/prov. Efter ett antal år eller kullar övergår hunden i din ägo. Ett fodervärdsvtal på hund fungerar inte på samma sätt som på häst.

Till den ursprunglig frågan.
Jag ser i stort sett bara fördelar med att vara fodervärd. Du får förhoppningsvis den mest lovande valpen ur kullen, både mentalt och extriört. Uppfödaren meriterar din hund och står för dessa kostnader som det är denne som vill meritera. Ofta tycker jag att man lär sig väldigt mycket om hundar eftersom man förhoppningsvis har bra kontakt med uppfödaren.
Det som kanske är lite jobbigt är att man är tvungen att lämna ifrån sig hunden vid tidigare nämnda anledningar. Gå in och kika på skk:s fodervärdsavtal, där står en del.

Fodervärd:

+ du får en gratis hund (ja det är en ekonomisk fördel, även om en del tycker det är fult att säga det..)
+ du får förmodligen en lovande hund exteriört, vilket både är kul om du vill ställa men också (om rastypen är sund) bra hälsomässigt
+ du kan lära dig en massa

- du måste bo i närheten av uppfödaren, de där åren kan bli långa om man flyttar och måste åka långt..
- du måste lämna ifrån dig hunden iblanddu kanske tänkt göra annat vid just den tidpunkten (gäller särskilt tikar som ju blir borta ett tag)

Om du är intresserad av utställning & inte har planer på att flytta så tycker jag det låter kanon! Men se till att det är en uppfödare du verkligen tycker är trevlig & vettig, eftersom ni ska ha en del kontakt.

Och uppfödaren får INTE komma och ta hunden om du inte missköter den.

*kl*
Svar till er som svarat.

Troligtvis blir det som så att jag tar fodervärdsavtal. Främst pga, som falukorw skriver, att det brukar vara den mest lovande valpen i kullen som uppfödaren tror på som går ut på foder.

Sen bor jag relativt nära uppfödaren, och har inga planer på att flytta några enorma avstånd de närmsta 10 åren, så sett är det bra.

Sen att jag får lämna ifrån mig hunden under tiden för parning och valpning känns inte som något problem.

Du skriver inte vad är för ras och vad som är lovande. En utställningsstjärna eller en arbetande hund. Vad är du ute efter?
Ett alternativ är att betala för hunden och låna ut den för en kull.
Jag har varit fodervärd en gång. Då kände jag uppfödaren sedan tidigare, så jag visste att våra tankar gick i samma banor och att risken för att vi skulle bli osams var minimal. Men jag skulle aldrig ställa upp som fodervärd åt en vilt främmande människa.
Sen är det en annan sak att den som verkar den mest perfekta valpen vid 8 veckors ålder inte behöver bli stjärnan i kullen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 231
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 877
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka