vad ska jag välja? Hö / hösilage ?

DarkInNight

Trådstartare
Som det ser ut nu så är min häst något av en höallergiker/dammallergiker. Han går på medicin för att vi ska reda ut detta ordentligt, men som allt pekar på så är han tyvärr allergiker....

Mitt problem nu är vad jag ska ge honom?
Hade velat börja ge hösilage, men då måste jag ju vaccinera hästarna (har 2 st). Men det kommer ju ta 2 (?) månader innan de har full vaccinering. Vad ska de leva på tills dess? Luft?
Jag vet att vissa av er på buke ger hösilage utan vaccination, vad ska man isf tänka på om man väljer att ge dem hösilage innan grundvaccinationen är klar?

Det börjar bli kris att få tag på hö härikring, men det finns hösilage att få tag på.

Mitt hö börjar också ta slut, har 1 - max 2 veckor kvar att ge av det. Har alltid köpt in hö för hela vintern, men h*n jag köpte höet av uppgav att det vägde mer än det gjorde så det räcker inte vintern ut.. :crazy: :mad:

Ska jag försöka få tag på vanligt hö och vattna det? Ja hur fungerar det? Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång till grovfoder. Fryser inte höet ifall jag måste vattna det?

Jag tycker mig se att jag har tre alternativ.
1. Ge hösilage, vaccinera samtidigt och hoppas de inte får botulism.
2. Ge vattnat hö.
2. Ge vattnat hö medans jag vaccinerar och sen börja ge hösilage... D åker på bete kring mitten av maj, känns det inte lite väl att vaccinera och hålla på och sen äter de hösilage en månad bara...

Vad skulle DU ha valt, och VARFÖR?

Senast ändrad:
Sv: vad ska jag välja? Hö / hösilage ?

Hade nog gett hösilage. Eftersom många ger utan vaccination år efter år utan att hästarna blivit sjuka skulle jag börja vänja in det direkt och vaccinera under tiden.

Vad jag kan säga om silaget är att väldigt blött silage har större risk att utveckla botulismbakterier.

Jag fodrar med hösilage och mina hästar är inte vaccinerade, har fodrat med detta länge. Jag anser att risken för boutilism inte är särskilt stor om gräset är rel.torrt vid pressning och om vallen är hel och ren dvs inga jordhögar mm och tar man lite längre stubb får man ju inte in särskilt mycket jord i balen man ska också undvika att vända strängen för många gånger och inte köra vändaren för grunt så den river upp jord. Kör man över med vändaren nån gång så ser man ju oftast on det ligger något kadaver i strängen. Sen märker man ganska tydligt om det skulle ligga något ibalen när man öppnar den!
Vaccination ger ju inte heller ett fullt skydd.
Men det finns ju risker med allt!
Hoppas din häst blir bättre snart!!:)

jag har hittat ett hösilage som bonden säger är ganska torrt. men ingen analys...

sen har jag även hittat ett annat, med 66% ts, med analys. hur viktigt är det med analys?

hösilaget med analys ligger längre bort (10-12 mil), därför jag undrar.

Är 66% ts bra på ett hösilage?

Men, ni som fodrar med hösilage utan vaccinering, är ni inte rädda att det hästen drabbas av botulism? Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv ifall hästen/hästarna insjuknar i det... Är det någon som har siffror på hur stor risken är?

Jag kan inga siffror på det men känner inte till något fall av detta inte heller något fall med kor och dom äter ju riktigt blött ensilage!
Jag har ingen analys på mitt foder utan ger iprincip fritillgång, mineraler och lite musli för att dom ska få nått när dom kommer in. Men har inte heller några hög presterande hästar! Men dom klarar sig jätte bra på detta trots att näringsvärdet i gräset är ganska lågt, då vi slår sent och har ängsvallar!
Jag är inte orolig för att mina hästar ska få botulism.
66% är ett torrt hösilage *gillar* hö brukar ligga på 85% Om inte jag är helt ute och cyklar!! :banana:
Ts halten kan man lätt räkna ut själv, ta 100 gr gräs torka helt väg igen och räkna ut hur många % som försvann!

delvis kl

Så ett hösilage är bättre ju torrare det är?
Men kossor, kan de också drabbas av botulism alltså?`Det var något nytt för mig, det har jag itne ens reflekterat över, fastän jag vet att de flesta kossor äter ensilage.
Är det större risk att få botulism ju högre halt av vatten det är i fodret?

Min mamma resonerar som så, att hästen klarat sig på hö under alla år. Det är inget akut tillstånd det han har nu, utan det kanske går att låta honom äta vanligt hö till sommaren och sedan börja ge dem hösilage i höst.

Jag är rådvill... ska försöka få tag på min veterinär imorrn för höra vad han tycker...

Ja tor jag hörde ett fall för många årsedan att de va nån ko som fått det.... Men tror att hästar får det lättare, är inte säker....
Plastar man torrare gräs blir ensilerings processen annorlunda än om man pplastar blötare där det blir mer bakterie tillväxter och jäsning, det är därför man ofta tillsätter mjölksyre bakterier vid pressning för att ensileringen ska bli bättre! Om jag minns rätt...:idea:

Torrt hösilage är en större risk än lite fuktigare. Själv föredrar jag runt 65 % ts, då slipper man i de flesta fall risken att de torra stråna skadat plasten mikroskopiskt och därmed släppt in luft och lagt grogrund för mögel.

Är man rädd för botulism ska man vaccinera. Men det gäller ju ALLT foder, inte bara silage. Risken sägs vara lika stor som med havre när det gäller grovfoder med ts över 50 %.

Mångdubbelt fler hästar dör av luftvägssjukdommar p g a dammigt hö än de som blir sjuka av botulism.

För torrt hösilage finns inte många tillsatser, sist jag undersökte det var Kofasil Ultra det enda som fungerade på så torrt material och det är sällan/aldrig man lägger ut de pengarna på hästsilage som köparna gärna vill ha torrt och opreparerat (jag reserverar mig för nya produkter på marknaden).

Mer intressant information kan du få på www.ensilagenytt.se

P.S Vi fodrar med silage sedan länge men har inte vaccinerat hästarna.

Jag tycker mig se att jag har tre alternativ.
1. Ge hösilage, vaccinera samtidigt och hoppas de inte får botulism.
2. Ge vattnat hö.
2. Ge vattnat hö medans jag vaccinerar och sen börja ge hösilage... D åker på bete kring mitten av maj, känns det inte lite väl att vaccinera och hålla på och sen äter de hösilage en månad bara...

Vad skulle DU ha valt, och VARFÖR?

Jag skulle ge vaccin och börja med silaget omedelbart.

Motivering: 1) risken för botulism är oerhört låg. vaccinet skyddar även om det inte är fullgott, redan tidigt i grundvaccinationen, vilket ytterilgare minskar risken. som somsagt, är oerhört liten. Jag tycker dock att vaccinera är a och o, även om risken är liten. skulle aldrig förlåta mig själv om hästen dog av botulism för att jag ville spara ngra hundralappar i vaccinations kostnad.

Motivering 2) silaget är oftast lättare att bevara kvalitet och dammfritt foder för hästen. en vinnare i min värld jämfört med alla problem med luftvägarna som skapas hos hästar som äter undermåligt hö.

allmänt: man ska vara medveten om att risken för botulism alls inte är enbart kopplat till silage. tekniskt sett kan hästen få botulism av att gå och rota i jorden och tugga i sig, om det finns botulism bakterier i marken, vilket det kan finnas lika sannrolikt som det kan finnas i silaget. Det är inte silaget i SIG som innehåller risk för botulism. det är om tex ett djur dött och ligger i balen som bakterien kan frodas. stött på många som tror att hästen automatiskt kan få botulism om den snor åt sig ngra strån från grann hästen som äter silage, medans de själva står på hö och är ovaccinerade :eek::rofl:

Hö dessa dagar, med de milda vintrar vi har, är värdelöst. Har pratat med MÅNGA foderproducenter av kvalitetsfoder och de intygar samma sak. Hö är nästan omöjligt att förvara så att det håller kvaliteten, oavsett fläktar och skit, med de milda fuktiga vintrar som infunnit sig senaste åren. att vattna höet döljer bara symptomen utåt - kvaliteten och dampartiklar/mögelpartiklar finns där fortfarande oavsett vattning!

Senast ändrad:

KL

TS ge du hösilage och börja med vaccin...Det är ju oxå så att botalism vaccinet inte är 100% heller så det är ju egentligen hugget som stucken...chansen att dem ska hinna få det innan de har ett fullgott vaccin känns ju som väldigt liten. Och som sagt de är inte 100% fria fron ev botalism med vaccinet heller

Torrt hösilage är en större risk än lite fuktigare. Själv föredrar jag runt 65 % ts, då slipper man i de flesta fall risken att de torra stråna skadat plasten mikroskopiskt och därmed släppt in luft och lagt grogrund för mögel.

Är man rädd för botulism ska man vaccinera. Men det gäller ju ALLT foder, inte bara silage. Risken sägs vara lika stor som med havre när det gäller grovfoder med ts över 50 %.

Mångdubbelt fler hästar dör av luftvägssjukdommar p g a dammigt hö än de som blir sjuka av botulism.

För torrt hösilage finns inte många tillsatser, sist jag undersökte det var Kofasil Ultra det enda som fungerade på så torrt material och det är sällan/aldrig man lägger ut de pengarna på hästsilage som köparna gärna vill ha torrt och opreparerat (jag reserverar mig för nya produkter på marknaden).

Mer intressant information kan du få på www.ensilagenytt.se

P.S Vi fodrar med silage sedan länge men har inte vaccinerat hästarna.

Så ett hösilage med ts 66% är rätt okej ur din synvikel?

Hade ingen aning om att Botulism kunde finnas i allt annat foder med ts över 50% :o

Har jag fattat det rätt om torrade foder = större risk?

Det känns faktiskt som att det lutar åt hösilage nu, ni verkar ha så bra argument för det, och om risken för botulism inte är så hemskt stor som jag trodde. Men jag kommer vaccinera så fort jag kan, ska ringa DV imorrn.

Hösilage blir enklare att förvara, men jag kommer ha problem med att få det att gå åt så mycket som det skulle behövas. Har slängt ut lite kontakter här och var, men finns inga små balar någonstans. Imorrn ska jag ringa en bonde som bor 10 mil härifrån, han hade balar på 300-350kg... Det känns som lite väl mycket för två hästar. Iofs så trycker de i sig mellan 30-40 kg hö varje dag, men ändå. Ifall de skulle äta 40-50 kg hösilage så tar det ändå MINST 7 dagar för dem att äta upp en bal. :crazy:

tack för länken btw, den ska jag kolla upp

Jag skulle ge vaccin och börja med silaget omedelbart.

Motivering: 1) risken för botulism är oerhört låg. vaccinet skyddar även om det inte är fullgott, redan tidigt i grundvaccinationen, vilket ytterilgare minskar risken. som somsagt, är oerhört liten. Jag tycker dock att vaccinera är a och o, även om risken är liten. skulle aldrig förlåta mig själv om hästen dog av botulism för att jag ville spara ngra hundralappar i vaccinations kostnad.

Motivering 2) silaget är oftast lättare att bevara kvalitet och dammfritt foder för hästen. en vinnare i min värld jämfört med alla problem med luftvägarna som skapas hos hästar som äter undermåligt hö.

allmänt: man ska vara medveten om att risken för botulism alls inte är enbart kopplat till silage. tekniskt sett kan hästen få botulism av att gå och rota i jorden och tugga i sig, osm det finns botulism bakterier i marken, vilket det kan finnas lika sannrolikt som det kan finnas i silaget. Det är inte silaget i SIG som innehåller risk för botulism. det är om tex ett djur dött och ligger i balen som bakterien kan froda. stött på många som tror att hästen automatiskt kan få botulism om den snor åt sig ngra strån från grann hästen som äter silage, medans de själva står på hö och är ovaccinerade :eek::rofl:

Hö dessa dagar, med de milda vintrar vi har, är värdelöst. Har pratat med MÅNGA foderproducenter av kvalitetsfoder och de intygar samma sak. Hö är nästan omöjligt att förvara så att det håller kvaliteten, oavsett fläktar och skit, med de milda fuktiga vintrar som infunnit sig senaste åren. att vattna höet döljer bara symptomen utåt - kvaliteten och dampartiklar/mögelpartiklar finns där fortfarande oavsett vattning!

tack för mkt informativt inlägg :bow:

Jag är alldeles för nojjig för att välja att INTE vaccinera. Skulle må VÄLDIGT dåligt över om hästarna insjuknade och dog och jag hade kunnat förebygga det... Men, jag kan ju vara extra nojjig eftersom det här är nytt för mig, och okunskap gör iallafall mig osäker.

Om man försöker kolla igenom allt hösilage innan man ger till hästarna, minskar det risken för botulism? Tänkte på om man hittar en död mus/råtta/osv så httar man ju den isf, men om man bara ställer ut balen i hagen så har man ingen chans att hitta på den.

Är jag onödigt orolig???

Hästar kan få botulism genom havre, bete och pellets. Är du lika nojjig när du "utsätter" hästen för det?

UNGEFÄR hur mkt väger en hösilagebal med en diameter på 80cm? Såg annons på blocket om en som sålde sådant..

Nej det är jag inte. Dels eftersom jag aldrig vetat/tänkt på att de kan få botulism av det. Dels för att det är saker jag är mer pålästa på, jag är mer van vid sådant. Om man jämför med att t.ex flyga, det är läskigt första gångerna, tills man inser att det inte händer något, då börjar rädslan/nojjigheten att ge med sig.
Att ge hösilage till mina hästar är något helt nytt. Har fodrat ridskolehästarna med det, men har som sagt aldrig gett det till mina.

Funderar och funderar, och jag tror jag satsar på att ge hösilage, nu måste jag lösa nästa problem -vart jag ska köpa det ifrån, och till vilken strl.
Ifall jag köper stora balar så kan det ju bli att jag måste slänga en massa =slöseri på både pengar och hösilage.
OM jag inte kan hitta någon annan hästägare härikring som kanske vill dela den med mig.

Eller så får jag helt enkelt köpa storbal och slänga det som blir över tills sommaren kommer.
Och så får jag kanske börja fundera på att låta någon hyra in sig på min lösdrift till vintern igen för att slippa slänga.

Sålänge det är kallt så håller dem ju sig längre så en vecka klarar dem sig fint..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 472
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar