vad ska jag titta X-tra noga på?

O

Osis

Vad ska jag kolla extra noga på när jag köper en beg. sadel? det ska vara en med vid bom..

tacksam för svar

Kanalen på undersidan av sadeln är viktig. Se till så den är tillräckligt bred.

Kolla så att bommen är hel! Missas förvånansvärt ofta...
Den ska inte heller se sned ut från något håll, alltså bossorna kan ju vara olika det är ju bara att stoppa om, men helheten får inte se sned ut..
Ja, kanalen ska va bred såklart, och så måste den ju framförallt passa din häst.. :crazy:

Kolla hur sadeln ligger på ryggen på hästen. Att den inte vippar fram när du sitter i den. Ingen bakåtvikt heller. Den får inte vara för trång vid manken. Du ska få in ca tre fingrar när du sitter i den. Lägg handen under sadelkåpan och dra handen neråt, känn efter så att den inte "suger fast" nånstans vid bogen på hästen.
Man kan provrida med ex. ett vitt lakan under(utan vojlock) och se vart sadeln trycker. T ex om sadeln sned belastar hästen osv.(genom att titta på lakanet vart stövet fastnat).
Det finns en massa att tänka på...jag rekomenderar dig att antingen köpa en begagnad sadel via en sadelmakare eller ta en sadelmakare till stallet och låta denne titta på sadeln och hur den ligger!
Jag vet med erfarenhet att man borde göra detta eftersom man tillbringar mycket tid i sadeln och hästen får ryggproblem som ett brev på posten om sadeln klämmer nånstans. En sadelmakare brukar ta ca 250 kronor för att titta på en sadel ngt mer om de tar med sig en sadel.
Lycka till!

Tack för svaren.. Jag ska kolla extra noga på bommen..
fick ett annat tips av en kompis att man skulle hålla i sadeln och trycka framdelen mot magen och om det blev några ränder på säte så var bommen troligtvis av..

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 353
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar