Vad ska jag ta mig till?

L

little_blondie

Jag var med om en väldigt tråkig händelse igår.
Åkte trettio mil för att hämta hem min nya häst var överlycklig. Men när allting är betalt, papper fixade och allting klart så ska vi lasta hästen :smirk:
Detta är en femåring en stor sådan som dom säger att dom tränat att lasta och kört en gång när han var yngre.
Så börjar då ägarna att försöka få in hästen allt slutar med katastrof dem håller på i cirka tre timmar hästen stegrar,snor runt som en dåre, sliter sig och ingen kan få stopp på hästen.Min pappa blir sparkad :( grimskaft,longerlinor,borstskaft allting går sönder. Det gick ganska våldsamt till. En gång gick hästen in helt i transporten efetr att den fått lugnande men brakar ut precis när vi ska stänga. Till slut avbryter pappa då detkänns omöjligt och vi tar tillbaka pengarna, endast handpenningen ligger kvar. Vi åker hem utan någon häst och jag är jätteledsen och besviken. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad skulle ni ha gjort i mitt ställe, skulle ni köpt hästen eller letat efter någon annan?Jag behöver verkligen era åsikter :cry:

Jag skulle försökt hitta någon duktig NH människa som hjälpte mig lasta hästen, och krävt att fd ägaren delade på kostnaden. Om du verkligen vill ha den, alltså.

Vad svårt.. :(
Ville jag verkligen ha hästen så skulle jag inte låta detta hindra mig. Men man måste ju vara beredd att det krävs mycket lugn, tålamod och tid till att träna upp en transporträdd häst. Kanske hans ägare vet varför han gör så här?

Jag förstår om du är jättebesviken!
Om jag vore du skulle jag titta efter en annan häst.Jag har sett folk lägga ner tusentals kronor för att få lasthjäp,sedan har dom varit tillbaka vid noll i alla fall.
Om det är så att du nu är ute och åker m.k.t så var detta ingen bra början.
Vad hade du tänkt ha hästen till?

Nu beror de ju lite på (tycker jag då), eftersom dom sagt att dom tränat att lasta, å det gick såhär, finns det flera (ursäkta uttrycket) "dolda fel", å isåfall, kan du "hantera" dom felen?!. har du tillgång till tränare som kan hjälpa dig isåfall? Om man nu väl bestämt sig för en häst, så blir man ju givetvis besviken när det går sådär :/
Jag menar inte alls att du ska nödvändigtvis skita i att köpa just den hästen, å jag vet ju inte alls vad du har för kunskaper. Men att lasta hästen igen, lär ju bli ett problem, eftersom den troligtvis blev rejält skrämd vid lastningen :/ Som en skrev tidigare, ta hjälp av en duktig NH tränare, å ge hästen tid, så ska du se att det nog går bra :) Har själv jobbat (och ägt) unghästar, så jag vet vilket lugn å tålamod man måste ha när nåt är nytt för en häst. :) Jonej, känner du att du vill ha den hästen, så ta hjälp å öva med hästen så ska nog allt gå bra :)

tack för alla svaren.
Problemet är det att jag helst inte vill ha en svårlastad häst till då jag vill ut och träna/tävla med hästen och int e behöva börja lastträna en häst det första jag gör. Det var en riktigt otäck situation då hästen verkligen visste om sin storlek och utnyttjade det ägarna flög ju som vantar efter hästen. Det jag tycker verkar konstigt är att dem sa att dem hade tränat hästen och det kommer inte bli några problem, och så händer det här? Jag måste säga att det verkade inte som att hästen var rädd utan mer istadig den ville bara inte in helt enkelt och gjorde vad som helst för att få sin vilja igenom. Det är så jobbigt jag ville ju verkligen ha den här hästen men inte just det problemet.

Jag sålde en gång en unghäst dom betedde sej på så vis att när han fick syn på transporten så stannade han och stod helt stilla...i nästan 3 timmar...
Tillslut var det beckmörkt och dom fick åka 120 mil hem med tom transport....

Vi löste det genom att vi anlitade en som körde hästbuss i trafik över hela landet.
Gissa om han var duktig...oj oj oj.
Efter 20 minuter stod hästen lugnt och stilla i hästbussen.
Inte ett hårstrå i oordning..

Hästen skulle så pass långt bort att det blev nattvila.
Gissa om jag var orolig för att han inte skulle kunna gå och lasta nästa morgon....
Vad hade jag för det... han gick hur lugnt och vant som helst upp i bussen.....

Sen vande dom honom vid sin egen transport genom att han första veckan enbart fick maten i släpet.

Nu flera år senare tycker han om att åka transport och det är inga lastningsproblem, utan dom kan lasta honom ensamma vid behov.

Om jag var du och jättegärna vill ha just den här hästen, så skulle jag ringa någon av dom som fraktar hästar och be om hjälp.
Och för guds skull, se till att ägarna inte finns i närheten... speciellt som dom inte verkade ha någon större kontroll över hästen.

Jag tycker att du ska åka dit igen och börja med att lasta hästen själv. Ha inte så många människor runt den och sätt på hästen en longerlina och ta en bit i taget. Gå så långt hästen tillåter och stanna upp när den vägrar, ta ett steg i taget och använd mutor och beröm. Börja inte med linor och så utan försök att vara listigare än honom. Jag gick runt med min förra häst precis vid ingången till transporten så han hade ingen aning när och om han skulle gå in. Till slut gick helt enkelt in med honom. Och då gick det bra. Jag vet inte, det fungerade för mig.
Testa att ge honom mer lugnande, gå in med honom och stäng snabbt :crazy:-
Vill du ha hästen så är den ju värd detta och att lastträna honom hemma behöver inte bli jobbigt.

Beror ju på Dig!
Vill du ha hästen som ridhäst eller inte?
Tycker inte man ska tveka att köpa en häst bara för att den inte går att lasta. Den kan ju vara perfekt i allt annat.
Lastproblem går att träna bort!

Tycker absolut att du ska anlita någon åkerifirma som hämtar hem hästen åt dig. Det är oftast mycket lättare att lasta på en buss än en liten transport, och de som kör vet vad de sysslar med och kan sin sak. Sen tränar du lastning hemma i lugn och ro.

/My

Bara jag ser texten "longerlinor och kvastskaft som gick av" förstår jag också varför hästen inte gick in :mad:
Kanske inte rätt att spöa in en häst !
/Cetzy

jag skulle krävt att ägarna skulle betala en duktig nh-tränare som skulle kommit dit direkt på plats eller så fort som möjligt.

hej
det är förstås sorgligt och det är synd att detta finns. en okänd människas lovord är tyvärr ingen garanti för att det personen i fråga säger verkligen stämmer.

jag skulle ha gjort som du, det skulle tagit alldeles för lång tid och för mycket jobb för min del att ha en häst som inte går att lasta. men vill så klart ha en välhanterad häst, och lastning ingår i hanteringen! det kanske lät mystiskt det där, men jag menar att jag inte tycker att det är värt att köpa en häst för flera tusen där jag måste lägga ned så mycket arbete på den i hanteringen och inte bara i utbildningen. jag tycker inte att det skulle vara värt det helt enkelt. någon annan kanske skulle köpt hästen istället?

Hade anlitat en firma som kan ta sig an och lasta.De brukar vara lugna och utan några problem med att få in erfarna eller oerfarna hästar.Dessutom så ska man alltid låta den person som är lugnast lasta.Sedan verkligen träna lastning hemma med hästen.Troligtvis har den väldigt dålig erfarenhet av den biten med tanke på det du skriver,alla sakerna som tydligen hade vart med vid lastningen.Man behöver bara en grimma och grimskaft i normala lastningar,allt annat är onödigt.En trygg häst går på utan tillhygge och annats "skit".

det var inte det första dom gjorde direkt, dem blev ju desperata till slut då hästen inte gick framåt.Men jag antar att du hade klarat det bättre?

Problmet är bara att jag fattar inte hur några från en lastningsfirma skulle kunna få in hästen heller.
Det går inte med styrka hästen är alldeles för stor och stark. Nästa problem är ju att jag vet inte om jag själv skulle klara av att lastträna hästen då han är så stor och stark och det blir ju väldigt farligt.Åtminstone om han bär sig åt så som han gjorde då.

Om jag var du skulle jag nog dra öronen åt mig och inte köpa hästen. En häst som inte fungerar vid lastning har ofta andra avigsidor också p.g.a. brister i tidigare hantering och uppfostran. Det är inte hästens fel, den gör bara som den tror är bäst. Det är nuvarande och/eller tidigare ägare som bär ansvaret. Sedan kan det ju i och för sig bli så ibland att en häst flippar ur p.g.a. folk bär sig dumt åt, blir stressade, arga, rädda o.s.v. vid exempelvis lastning.

Om du trots allt bestämmer dig för att gå vidare med köpet tycker jag att du ska pruta rejält och be säljarna se till att hästen levereras till dig. Alternativt att de ser till att hästen blir ordentligt lasttränad.

Att göra som någon föreslog - ge hästen mera lugnande gillar jag inte. Hästar har tillräckligt svårt ändå att hålla balansen i en transport utan att behöva vara onyktra också. Dessutom går det inte att förutspå hur hästen kommer att reagera när han kvicknar till och upptäcker att han är instängd i en skakig och skramlig låda, som en transport måste te sig för en häst.

Ta det här på rätt sätt, men varför vill du köpa en häst som är så stor och stark när du inte tror att du kommer att kunna hantera den vid en besvärlig situation, som lastning verkar vara i det här fallet?

Att få hem hästen är det minsta problemet, som många andra sagt: det går att anlita hästtransporter per buss.

Frågan är ju om du är beredd att lägga tid och energi på lastträningen, vara beredd att träningen eller tävlingen går åt skogen för att hästen har strulat vid lastningen och är trött när ni kommer fram. Vissa hästar tar flera år på sig innan de åker lugnt, vissa vänjer sig aldrig vid transporten (när de börjat åka lastbil).

Känner du i hjärtat att det inte känns rätt och bra, avstå från den här hästen. Med tanke på problemet hade jag krävt min handpenning tillbaka.

Lycka till, vilket val du än gör.

Ja det blir ju till att väga för mot nackdelar. Ska du inte åka så mycket med din häst kanske det kvittar dig om den inte är så lättlastad eller du kanske har en ängels tålamod och tid att lastträna för det går nästan alltid frågan är bara när... =). du har ju fått flera förslag som är bra och ett till är att ta med dig nån duktig som du litar på tränaren tex. och åka tillbaks och kräva att ni får försöka själva utan deras hälp alls!! Då blir det på dina villkor och med de metoder du vill tillämpa i framtiden skulle du gå bet då också kanske u bör överväga att hitta något annat. men är det den perfekta hästen för dig för övrigt skulle nog inte jag personligen låta detta hindra ett köp! Är det en bra häst i mängden för dig skulle jag kanske överväga om det vore värt besväret!! Lycka Till ialla fall vad du än beslutar!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 187
Senast: Ramona
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar