Vad ska jag ta betalt? (foto)

Terja

Trådstartare
Är en hobbyfotograf som åker runt lite varstans och fotar. Nu har en bekants bekant hittat ett foto denne vill köpa. Jag är superglad men jag har ett stort problem... Vad ska jag ta betalt?

Min tanke är att jag kan ge henne bilden då jag bara är en glad amatör. Men om jag ger bort denna bild hur blir det då i fortsättningen? Då kanske alla vill ha bilderna gratis. Hur hade ni gjort? Kan säga att jag inte är egen företagare heller, då kanske man inte får ta betalt?

Hjälp mig! :confused:
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Jag har de få gånger jag sålt bilder tagit en hundring per bild.
Inte mycket betalt, men det är i alla fall lite och då kommer man igång och börjar sälja. Så har i alla fall jag gjort, som också är glad amatör!
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Hur vill hon ha bilden? Digitalt eller papperkopia? Storlek?
Behöver du redigera den något innan?
Jag tar 149 kr för 20x30 + frakt 49 kr.

Du behöver absolut inte vara egen företagare för att få ta betalt :-) Det finns något som heter Inkomst av hobby som funkar för hobbyfotografer.
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Svarar alla samtidigt.

Jag har den digitalt och hade tänkt ge henne orginalet samt den redigerade bilden. "Ska/kan" man ge bort originalet?
Ska man behålla sin logga på den redigerade när man sålt bilden?
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Jag säljer bara "färdiga produkter", inga original. Och det känns nog lite konstigt om du har en logga på en bild som du fått betalt för. Men det är bara min åsikt :)
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Mina bilder har logga på sig tills någon köper den. Då skickar jag den utan logga. Undantaget är web-bilder, där de får köpa bilden billigt mot att loggan sitter i ena hörnet o jag får reklam.
Orginalen säljer jag inte, de arkiveras. Säljer bara den färdigredigerade bilden.
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Svarar alla samtidigt.

Jag har den digitalt och hade tänkt ge henne orginalet samt den redigerade bilden. "Ska/kan" man ge bort originalet?
Ska man behålla sin logga på den redigerade när man sålt bilden?

Du ska inte sälja din originalfil.
Jag säljer "högupplösta" som är 300 dpi och 2500 pixlar på längsta sidan för 499 kr, ingen logga på.
Små webbilder loggar jag alltid!
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Korkad fråga kanske...

Hur kollar man vad det är för upplösning på bilden?
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Ytterligare fråga.

Nu är det ett företag som vill köpa bilder av mig. De ska använda bilderna på sin hemsida. Vad ska jag ta betalt? Jag har ju fortfarande inget eget företag, hur går det med betalningen då?

Jag sålde en bild till en privatperson för 75 kr.
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Är det en bild som de tänker använda offentligt och inte bara till privat bruk så ska man ta mer betalt!

Jag säljer också digitala bilder, alt på papper och då är det endast till privat bruk.

Ska det användas till hemsidor mm så tar jag mer betalt, samt att jag vill benämnas som fotograf för bilden!
 
Sv: Vad ska jag ta betalt? (foto)

Ett tips är att beställa BLF's prislista - där kan du se vilka priser de rekommenderar:idea:.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 115
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp