Vad ska jag säga för att hjälpa?

ylvaaskersund

Trådstartare
Ibland kommer det en tonårs-tjej till mig och vill rida, tjejen kan styra, stanna och få hästen att gå och det är meningen att jag ska lära henne rida!

Men! Hon är så vän, hon tror att hästen blir ledsen och djupt sårad om hon säger till hästen när den inte gör det hon vill. Mina hästar är väldigt snälla och utnyttjar sällan situationen, men de blir självklart lite förvirrade då hon inte vill säga till på ett tydligt sätt!

Vad säger jag för att hjälpa denna tjej?
 
Sv: Vad ska jag säga för att hjälpa?

Du måste nog försöka förklara att vi är VÄNNER med dem OM vi visar en tydlig linje som inte ska korsas så att säga..Inte tvärtom, lite som ceasar milan om du sett på honom ;)
 
Sv: Vad ska jag säga för att hjälpa?

Du får förklara att målet är att ryttare och häst är "bästa vänner", vägen dit kan va lite knögglig men så är alla relationer. Förstår du min ingångsvinkel? Vill ryttaren rida sin häst så den kommer hålla och må bra behöver ryttaren säga till hur hästen ska gå, hästen kan inte/förstår inte det själv och behöver ryttarens hjälp.

Använd mycket "hjälpa hästen". Behöver ryttaren liksom säga till lite på skarpen så får du säga att nu måste hästen ha jättemycket hjälp av dig, den kommer inte bli ledsen. "Titta vad nöjd och glad den blev" Låt henne göra stora beröm, lyckas ryttaren få hästen att göra en viss grej så låt ryttaren göra halt och klappa lite extra på hästen.

Huvudsaken här är att ryttaren ska känna att den få ge sin vänskap till hästen under passets gång men att det ändå måste va ryttaren som ser till att hästen gör rätt så den kan få beröm.

(Jag tror att jag skriver om mig själv i tonåren... Tack och lov att jag är lite äldre nu för den tiden va inte lätt!)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp