Njae, vill inte hålla med.
Viss touchering, där spöet är menat att få muskeln att dra ihop sej, fungerar helt enkelt alltid "lika". Beror på vad muskeln har för uppgift, vad som händer när muskeln drar ihop sej. Men visst ser det olika ut på olika hästar när samma muskel drar ihop sej - givetvis. Olika hästar ser olika ut i sina kroppar, använder sina kroppar olika, reagerar olika på spöet och har olika referensramar.
Nu är det ju visserligen inte alltid man använder sej av sådan touchering. Många hästar reagerar på fjäderlätt tryck, och på spöet som visuell hjälp. När man "leker" med detta handlar det snarare om individen och vad den anser vara rätt.
Min gamle fungerade absolut bäst om man lugnt lyfte ut spöet -visade honom det (nu var Bandit enögd så vi lyfte ut det på sidan han såg) och sedan la det, mjukt på rumpan och förde det bak mot svansen alt neröver låret. Visst var även toucheringspunkterna effektiva på honom - och fungerade helt enligt "regelboken" (dvs när jag toucherar där så drar den muskeln ihop sej och han lyfter alt vinklar mer i den leden), men ville jag ha nån sorts "ridbar effekt" av toucheringen så var den mjuka "lägga på och stryka" absolut mest effektivt.
Ang att Ami funkade bra med touchering under magen tror jag är användbart och inte alls "fel" (det ÄR relativt vanligt att touchera under magen, Spider) - särskilt när folk är så förbaskat envisa med att skaffa så "stora" hästar
(men Ami är ju bara runt 157 [eller?] så jag är säkert orättvis, bara det att jag vant mej vid att jobba med hästar som är högst 150
).
Därtill är Aminette ett sto med en hel del åsikter och jag upplevde det som att hon tycker det är "obehagligt" när man toucherar tex över bakknäet just för att hon kanske inte är helt "med" i reaktionen -muskeln drar ihop sej och hon "måste" lyfta bakbenet. Då blev hon helt enkelt förbannad, hon vill lyfta sina bakben när hon själv väljer det...
Jag tror att mest effektivt på denna märr när och om man ska gå vidare och fortsätta med detta jobb, är att touchera över svansroten alt under magen. Ska man gå vid huvudet är det absolut lättast att touchera magen på ett bra sätt - men om man arbetar mer ur "vid hand"-ståndpunkt (dvs går vid magen) så blir möjligheterna större. Båda varianterna kan nog vara bra att öva på, dvs både att placera sej vid huvudet och att placera sej vid magen.
När hon väl börjar befästa sej i själva övningen kommer även de andra toucheringspunkterna att börja fungera, det är jag lugnt övertygad om - hon svarar så väl och bra på spöet i övrigt.
Men jag måste dock påpeka, främst till Spider, att det arbete vi gjorde idag verkligen var på gränsen. Jag tror att absolut bäst blir om du fortsätter jobba med stärkande övningar som du jobbade med idag, jobba mer med carrén i traven, jobba mer med serpentinerna och fortsätt leka med alla skolor på olika linjer - hon samlar sej fint, med lagom energi, det mesta hänger på din sits
. Det låter bakvänt att vinkla fram bäckenet när man vill att hästen ska samla sej mer - men Ami tyckte rätt tydligt att du hämmade hennes rygg och "dog av" alt gjorde sej en större ram. När du kommer till denna samling så är det så små saker i ditt bäcken som måste till - kanske räcker det med en tanke? "lätt i gumpen", lämna plats åt ryggen
.
Att leka med skritten tror jag även kan vara en bra idé, jobba med att precisionsrida bakben och låt henne bekanta sej med en kort, nära diagonal skritt.
Nå, nog babblat - men det är intressant och roligt jobb det där.