Vad ska jag kolla!

För ett tag sedan hade Ridsport,ett m.k.t läsvärt och tänkvärt repotage om allternativbeh.(skall se om jag kan hitta det).Bara rakt av fakta.

Att jag är skeptisk beror på att jag är gammal veteran som sett olika hästallternativbeh. hästpratare o dyl.poppa upp som svampar ur marken.Allt medan hästägarna gärna betalar vad som helst för att få sina älsklingar iordning.

Men,dom är oftast inte beredda att "betala" med svett och eget arbete,rent sagt bondförnuft.

Jag har arb. och ägt ridhästar ,travh.,galopph.Och har därför sett att en väl upplagd konvalecens är A o O i all träning av alla typer av hästar.Tiden man tar på sej är oxå oerhört viktig.Att träna upp hästen efter skada eller sjukdom på ett stärkande sett går inte att köpa för pengar.

de som inte förstår detta kan betala hur många vet. eller allternativbeh. som helst deras hästar kommer inte att hålla.
En del vars hästar varit dåliga sätter igång hästen alldeles för snabbt,den får inte en chans att bygga upp sig.
Då hjälper inga "hokuspokus"metoder.
Har sett många fall av detta som ledit hästen rakt ned i graven.

Kontinuerlig stärkande omväxlande träning är medicinen.

Skulle nu kunna berätta om olika hästar ,men det kanske inte är någon som ens orkat läsa detta....... Här är det inlägg varvid jag nämde "hokuspokus":( :)

Det här tillhör ju inte grundtråden men....

Men jag säger ju att man ska vara mkt skeptisk till all behandling, jag gillar inte heller allt bluff och båg och utnyttjande av godtrogna hästägare som finns. Men det finns faktiskt situationer när det kan vara bra med alternativ. Jag har själv sett resultat, men man ska ALDRIG helgonförklara någon person/metod.

Avseende att misslyckas med ett antal hästar innan man lär sig så tror jag absolut det ligger sanning i det. Inte alla med erfarenhet säger samma sak, det är många åsikter man som nybörjare inom ett område ska ta hänsyn till. Vad som sen är lagom i träningen tex, det måste man ju lära sig själv att få feeling för. Skador kan man ju inte så mycket om innan man själv drabbas. Givetvis är det bra att lyssna på mer erfarna, men till syvende och sist är det ju alltid du själv som måste fatta beslut.

Nu menar jag ju inte att man misslyckas så kapitalt så det är bara att skicka hästen till slakt. Men jag tycker då aldrig att det inte är något jag kunde gjort annorlunda för att ev få ett bättre resultat, när jag sitter med facit i hand efter en avslutad karriär för hästen.

Det är ju det som är det roliga med hästar, man blir aldrig fullärd. :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd