Vad ska jag kolla!

De titlar som vissa utbildningar ger-equiatriker,equiterapeut etz-är inga legitimerade sådana,utan skolornas egna.
Det finns allt från brevkurs på distans till fleråriga kurser på skola.Om detta kan du läsa i Ridsport som jag nämde ovan.
Man förutsätter ju förståss att man vänder sig till en leg. vet. med inriktning på hästar.

Som du förstår är jag m.k.t kritisk till alla som vill göra "storkovan" på oss hästägare.

Vänl Stally

Hej så här på midsommarafton!
Det jag svarade ovanstående är svar till dig oxå.
Det vore vara för sorgligt om det är som du säger att det skall ta ett antal hästar innan man lär sig!!!
Det kan jag bara inte gå med på!Då får vi hjälpas åt att råda bättring!
Om bara folk kan ta till sig gratistips från erfarna och hålla disk. fri,som här på Buke t.x.
Jag som är en gammal tant har här oxå fått veta att jag inte alltid har rätt!
Men vad jäller allternativm. är jag m.k.t. kritisk,därför att jag sett vissa leva gott på andras okunnskap.
Vänl Stally

Halloj!

Du kan ju prova med en kiropraktor som helt enkelt känner igenom hela din häst; så slipper du missa eventuella skador eller kotor som ligger fel!

syftade mer på ligger i kläm osv :smirk:

ber om ursäkt för mitt klantiga uttal :rofl:

Eftersom du är osäker på vad för typ av problem din pålle har, är det alltid vetrinär som gäller först och främst. Därefter om inget specifikt framkommit i undersökning, kan man anlita kiropraktor och massör.

Mitt tips dock är att först och främst kolla utrustning, detta kommer man långt med och kan spara en bra slant på.

Man säger ofta så här, hästen har ryggproblemen pga hältor. Dock gjorde man för ett antal år sedan en undersökning på Ultuna, tyvärr var då inte underlaget av hästar tillräckligt för att sammanställa ett statistiskt underlag. Man hade 700 hästar, men det krävs 1000 för en sådan statestik. Här framkom att en bit över 70% av hältorna var rena ryggproblem, dvs hältan dök upp pga att hästen hade problem i ryggen som den avlastade genom sina ben.

När det gäller stjärnkikare, så är det med stor sannolikhet något problem i ryggen. Men detta problem kan bero på olika saker, en dåligt anpassad sadel, en för trång sådan, eller ett kiropraktiskt problem som inte enbart behöver vara ryggrelaterad. Även rena smärtor i bakben kan ge denna form på hästen, då den gärna skjuter ut och bak benen istället för tvärtom.

Förklara för en okunnig,hur vet en k.p. att hästen har kotor "i kläm".

En fråga till föresten,kan en k.p. ändra kotornas läge på en häst? Talar om ryggkotor.

Tack!Då undrar jag vad är det k.p. gör med h rygg?
Så även med andra bendelar?

En fråga till föresten,kan en k.p. ändra kotornas läge på en häst

Om man skall tala om ändring, är det den som sitter på toaletten. :rofl:

Skämt åsido, det som sker är att en ryggkota kan vrida sig en liten aning. Men här kan nervbanor komma i kläm, det kp gör är att frilägga nervbanorna kan man säga. Detta gäller för ryggen, sen finns nacke, hals, bog och dess leder. Höft, bäcken samt saccralled. Även knä kan hamna tokigt.

Finns belägg för att k.p kan frilägga nervbanor ,har av vet, som jag arbetat hos hört att detta är omöjligt?!

Att många vetrinärer är skeptiska, är ingen nyhet. Det är precis lika omöjligt för saccralleden att komma snett, fast det gör den också.

Han var inte skeptisk,han sade att det var omöjligt att med mänsklig kraft förändra läget på en kota.

han sade att det var omöjligt att med mänsklig kraft förändra läget på en kota.

Det är jag benägen att hålla med om, oftast krävs någon form av verktyg. Och man följer kroppens linjer, dvs riktning något annat är inte möjligt.

Hejsan
Utmärkt inlägg och jag håller med dig till 100%. Bara en kommentar: skilj mellan alternativmedicin och komplementärmedicin. Massage är ingen hokuspokus utan bygger helt på idrottsmedicin och kunskaper om hästens anatomi.

Spända muskler kan orsaka många problem i hästens kropp och där hjälper massagen, men orsaken till spänningarna måste hittas annars kommer problemet tillbaka. Givetvis ska hästmassör inte anlitas ISTÄLLET FÖR veterinär. Seriösa hästmassörer samarbetar gärna med veterinärer!

mvh
Lejonelle
snart färdig hästmassör

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd