Vad ska jag hitta på?

S

Snuffus

Har stött på problem med hästen när vi rider på vägen och möter bilar.
Har ägt denna häst i ca 2 mån. vid provridningen var han cool i trafiken och all annan hantering. (mkt. NH-hanterad av tidigare ägare) Han är en 4 årig korsnings valack.
Till saken- han bokstavligen flippar ur när det kommer en vanlig bil i ok tempo som ska passera. I början hade jag lång tygel eftersom jag var avslappnad och bilen hinner nästan passera innan han studsar till och sparkar åt bilen. :confused: Sedan var det lugnt ngr. dagar. Sedan samma sak igen. Nu sist jag red så kom det en bil bakifrån men jag hade sån tur att jag kunde rida en 2 meter in på en gräsåker och kände mig väldigt lugn då jag fick för mig att han inte skulle känna sig trängd. Men det blev samma reaktion.:( Har provat jobba honom/kort/lång tygel. Är lugn när jag går med honom. Vill ha lite tipps om vad jag ska göra åt detta!

Sv: Vad ska jag hitta på?

Har faktiskt testat med vår bil idag!
Red bakom en stund först i både skritt och trav, sedan red jag förbi och red framför en stund och när han var lugn körde bilen om mig...sakta. Detta upprepade vi en gång till. Då gjorde han inte mer än att han var spänd, lite kanske var på grund av vädret, det blåste och snöade. Men sedan red jag iväg en stund själv och då var han jättespänd och trippade mycket. Får väl helt enkellt utsätta honom ofta för detta!

att han är hanterad av sin förra ägare är bra.
men det betyder inte att han uppför sig likadant med sin nya ägare.
det är inte helt ovanligt att hästar får olater med ny ägare, hästen testar var gränserna går och om den nya ägaren klarar av att hantera det.
sedan är han bara en unghäst på 4 år som behöver stöd och uppmuntan.

Har självklart diskuterat detta med den tidigare ägaren.
Det är klart att han testar mig, har ju som sagt inte haft honom så länge. Men ville helt enkellt få lite tipps och uppmuntran att lösa detta "lilla" problem. Anser helt enkellt att han inte får göra detta till en olat.

Det kanske är så att du spänner dig när det kommer en bil. Jag har erfarenhet från vår ponny. Dottern kom hem en dag och sa att han var rädd för traktorer. Jag red och han reagerade inte när vi mötte en traktor. Det visade sig att dottern tyckte att det var otäckt att möta dem och därför (omedvetet) spände sig.

Jag red och han reagerade inte när vi mötte en traktor. Det visade sig att dottern tyckte att det var otäckt att möta dem och därför (omedvetet) spände sig.

Det där var min tanke också.och även om man vill vara lugn och inte visa sig nervös så märker hästen av det endå då man pänner sig omedvetet.

Har också haft en häst som gärna "kickboxade" efter bilar och sedan jagade dem.

Vi gjorde såhär,red hästen i form och höll hästen koncentrerad på det,dels fick hästen något att tänka på och jag som ryttare försökte att koncentrera mig på det moment vi gjorde vilket fick även mig att koppla bort bilen. Vi tränade genom att en kompis körde bil förbi oss vilket även fick mig att bli lite modigare.

När hästen sedan började stirra upp sig och ladda mot bilen koncentrerade jag mig stenhårt på att få hästen med på det jag höll på med...och med vänlig bestämdhet gick det. Jag tror din häst TS testar dig och blir osäker när han/hon märker att du blir osäker,det kan bli en ond cirkel.

Fortsätt träna tycker jag,kanske en liten stund varje dag om du har möjlighet att någon hjälper dig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 056
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar