Vad ska jag ha för livbelopp?

Sv: Vad ska jag ha för livbelopp?

Om du skulle köpa ett jämförbart föl, alternativt sälja den här, så har du ju värdet på unghästen. :)

Fast ibland undrar jag om inte det hade varit säkrare att spara ett belopp i månaden själv till ett konto, istället för att betala en hög livdelspremie till försäkringsbolaget?
Veterinärvården är ju det viktigaste och kostar minst.
Har sänkt mina livbelopp till lägre värden i alla fall.

jag tycker de känns väldigt tryggt att ha min häst försäkrad i de ja köpte honom för även ifall de nu är så att han inte dör förren om 20 år..jag skulle aldrig ha råd att köpa en ny häst om de skulle hända honom något.

sen så kan man väl ha vet.vård också..man behöver ju inte ha antingen eller, ja har hög vet.vård trots att ja har livförsäkringen för de är nåt ja tycker är viktigt och prioriterar hellre bort andra saker för att kunna känna mej trygg med den biten iallafall.

*kl*
Jag hade min livförsäkrad i 25 000 och fick ut hela beloppet vid avlivningen, det var inga problem för mig. Jag hade A**** Men jag kanske hade tur.

*knapplån*

Några i tråden har funderingar över hur mkt som är skäligt att man höjer en häst i livförsäkring. Jag kan berätta om de svar jag fått från mitt försäkringsbolag Folksam.

Jag köpte min häst som 3 åring, han var då försäkrad i 15' A1 och
15' A2. Jag köpte honom för 40' men valde att ha kvar honom ett tag till i samma livvärde då vi mest lallade i skogen första halvåret. Ringde sedan till mitt försäkringsbolag för att höja upp honom till inköpspriset (och lägga det i enbart en A1-försäkring). Den jag pratade med då sa att man max får höja en försäkring med 10' per år utan att veterinärbesikta hästen, alltså det värde som en häst beräknas öka på ett års utbildning enligt dem.

I mitt fall så räckte det med att en besiktningsman från folksam kom ut och gjorde en kostnadsfri besiktning på honom för att jag skulle få höja honom till 40' A1.

Är det så? Vi höjde livbeloppet på vår ponny 1 år innan vi blev tvungna att ta bort henne. Det var en bra bit över det vi köpt henne för. Men de hade själva ut sin veterinär när vi höjde försäkringen. Jag skrev i vad vi köpt för men fick det hon var försäkrad för. Hade iofs mer resultat då än när vi köpte henne. Jag menar har de godkänt höjningen och tar betalt för det högre - kan de då neka att betala ut enligt det högre?

Men då hade ni ju ut ombudet som godkände höjningen, då är det ju ok från bolaget.

Om du däremot köper en billig häst som är försäkrad för mer än vad du betalar får du troligen problem...

Det är därför man egentligen aldrig kan använda försäkringsbeloppet som försäljningsargument, man får egentligen inte försäkra en häst för mer än vad man betalar + 5000 kr - så har det iaf varit tidigare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 106
Senast: Tranan
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV