Vad ska jag ha för livbelopp?

MaRomer

Trådstartare
Kom in på en tråd där det var en tjej som hade sin häst försäkrad i A1 liv 35 000:- Men nu hävdade försäkringsbolaget att hon bara skulle få ut 10 000:-

Då är min fråga: Sitter jag här och betalar en dyr livförsäkring på mina hästar? Ska jag rent av sänka dem radikalt?

Min minishettis utan stam ligger på 5000 A1 liv. Och går bara i hagen... Ska jag sänka detta?

Mitt NF sto med mkt bra stam (2 år nu) Ligger på 20 000:- i liv. Syskon och mamma/pappa är mycket meriterade på tävlingsbanorna (SM-NM) Ska jag sänka henne?

Och till den stora frågan.

Har ett kallblod (korsning) Han är i år 9 år och utbildad LA dressyr Lc hopp. Tävlad LB dressyr med 63 %. Debuterade LC hopp iår och kom 3:a. Han har jag på 50 000 i Liv... Men kommer jag någonsin få ut ens hälften av detta om olyckan skulle vara framme? Eller betalar jag bara i onödan??

Fundersam!!!:confused::confused:

Sv: Vad ska jag ha för livbelopp?

Vilken tråd är det och varför skulle hon inte få ut mer än 10 000 kr ?

Mvh mia

Ring och hör..

Jag har min livförsäkrad för 15´,men man tänker om några år har han väll förhoppningsvis stigit i värde,hur "redovisar" man det,dom kan ju inte gå på inköpspriset hela livet eller? Köpte han alltså som ett-åring,inriden nyligen,så bara det har ju gjort att han stigit lite...

Just så unga hästar har lite egna regler. För de växer ju av naturen till ett högre värde av sig själv. Så det brukar finns riktlinjer hos försäkringsbolagen om hur mycket en unghäst anses öka i värde medans den växer.

man får ha de livbeloppet som man köpt hästen för, de är ju när man har en mycket högre livförsäkring än man köpte hästen för som de blir problem.

Fast ibland undrar jag om inte det hade varit säkrare att spara ett belopp i månaden själv till ett konto, istället för att betala en hög livdelspremie till försäkringsbolaget?

Veterinärvården är ju det viktigaste och kostar minst.

Har sänkt mina livbelopp till lägre värden i alla fall.

Det är ju så att om man har köpt en dyr häst och finansierat det hela med lån så är det ju en klar fördel om man har en livförsäkring på hästen om något händer. Då kan man ju lösa in lånet om olyckan är framme istället för att stå utan häst och med ett lån.
Sedan är det ju en annan fördel om kanske inte har så gott om pengar själv, att om hästen dör så får man ut försäkringen och köpa en ny om man nu vill det.
Annars så börjar ju just veterinärvårdsförsäkringarna bli mindre och mindre bra med högre självrisker + procent på summan. Så det är nog där det kan löna sig att spara i byrålådan" till det behövs istället för att betala premierna. Speciellt om man hinner ha hästen några år innan man behöver utnyttja den.

Min man har två hästar (hbl) som köpts BILLIGT. Den ena för 4 år sen och då hade den inte ens startat 1 m hoppning + var inte helt fräsch. Nu har den startat 1,40 o inte en halt dag på 4 år. Den höjdes förs på nu till 300 000 fast han är eg värd mycket mer. Har varit helt ärlig mot försbolag från början o berättat allt. Chefen som bestämde att höjning var ok efter lite diskussioner...

Den andra hästen köptes också skitbilligt för ½ år sen. Den hade haft lite problem med ryggen, men hade ett par år tidigare gått 1,50 hos annan ägare. Fick hem den o tog ut eq 5ggr + rätt sadel o rätt ridning. Nu är han helt ok o värdet runt 200 - 250 000 Han är förs i 100 000. Har gjort samma sak där, berättat allt. Hade honom först förs i 20 000...

Om man berättar för sitt försbolag hela historien så är det inga problem. Klart man måste ha tävlingsresultat o sånt men har man det är allt helt ok... I alla fall på det bolag vi har.. A**** skulle jag ALDRIG ha.

Min man har två hästar (hbl) som köpts BILLIGT. Den ena för 4 år sen och då hade den inte ens startat 1 m hoppning + var inte helt fräsch. Nu har den startat 1,40 o inte en halt dag på 4 år. Den höjdes förs på nu till 300 000 fast han är eg värd mycket mer. Har varit helt ärlig mot försbolag från början o berättat allt. Chefen som bestämde att höjning var ok efter lite diskussioner...

Den andra hästen köptes också skitbilligt för ½ år sen. Den hade haft lite problem med ryggen, men hade ett par år tidigare gått 1,50 hos annan ägare. Fick hem den o tog ut eq 5ggr + rätt sadel o rätt ridning. Nu är han helt ok o värdet runt 200 - 250 000 Han är förs i 100 000. Har gjort samma sak där, berättat allt. Hade honom först förs i 20 000...

Om man berättar för sitt försbolag hela historien så är det inga problem. Klart man måste ha tävlingsresultat o sånt men har man det är allt helt ok... I alla fall på det bolag vi har.. A**** skulle jag ALDRIG ha.

Med mina e de ju så att jag fått shettisen, fått NF-stoet och betalade 1000:- för kallblodet då han var en ohanterad 6 månaders hingst. Men när jag pratade med mitt ombud så sa han inget om de livbelopp jag ville ha hästarna i, utan tyckte det var ok. Antar att hästarna är värda detta då.

Nej jag skulle heller aldrig ha A****!!!!!!

man får ha de livbeloppet som man köpt hästen för, de är ju när man har en mycket högre livförsäkring än man köpte hästen för som de blir problem.

Så då får jag bara ha 0:- i livbelopp på shettisen och 0:- på NF-stoet? Har fått dessa hästar nämligen....

Och så skulle jag bara få ha 1000:- i liv på mitt kallblod?

Låter osannolikt i mina ögon=/

OM du skulle behöva ta bort någon av dina hästar så får du på livskadeanmälan fylla i hur mkt du köpt hästen för. Ljuger du, så riskerar du att åka dit för försäkringsbedrägeri, talar du sanning så kan det hända att du inte får ut det hästen är försäkrad för.

Det bästa vore om de som försäkrar sina djur läser igenom bolagens villkor innan de tecknar en försäkring, där står allt!

OM du skulle behöva ta bort någon av dina hästar så får du på livskadeanmälan fylla i hur mkt du köpt hästen för. Ljuger du, så riskerar du att åka dit för försäkringsbedrägeri, talar du sanning så kan det hända att du inte får ut det hästen är försäkrad för.

Det bästa vore om de som försäkrar sina djur läser igenom bolagens villkor innan de tecknar en försäkring, där står allt!

Alltså så blir jag straffad för att jag köpte en billig häst?
Vi säger att mitt NF sto bryter benet i hagen och måste avlivas..Betyder det då att jag kommer få ut 0:- i liv p.g.a att Jag lånade en "mage"?

Jag har läst igenom men tycker det är svårt att förstå=/

Men om du har fött upp NF-själv har du väl lagt ut pengar? Jag tycker att du ska kontakta ditt ombud och få hjälp därifrån!

Vad är problemet? Ditt kallblod var 6 månader när du köpte honom, nu är han 9 år och både utbildad och tävlad och har självklart ökat i värde. Du kan ju inte jämföra en fölunge med en utbildad tävlingshäst. ;) Samma sak med egna uppfödningar mm, de kostar ju att ta fram även om man fått låna en mage.

jag har valt att inte ha min livförsäkrad(eller har lägsta möjliga, ca 5000)
När jag köpte honom var han försäkrad för 40000, premien blev så dyr att jag året efter tog bort den och har nu bara vet vård.
Känns inte rimligt att lägga över 500kr i månaden i premier.

När jag har jobb så kommer jag att ha hästen helt oförsäkrad och istället ha en buffert enbart för vet.vård.
Skulle undr dom första 6 åren lönat sig mycket! Men som student vågar jag inte det...

Men om du har fött upp NF-själv har du väl lagt ut pengar? Jag tycker att du ska kontakta ditt ombud och få hjälp därifrån!

Jag hade mamman till mitt Nf-sto på inridning och hon vann en betäckning i Riksmästerskapet. Då fick jag som ryttare välja om jag ville betäcka stoet eller få pengar... Jag valde ett föl och har under hennes hela första år inte betalat en krona! Detta bjöd sto ägaren på.

Så nej jag har inte betalat språng, levande föl eller försäkring i början.

Ska nog slå honom en signal på måndag!=)

Fast har du stått för foder och uppstallning under dräktigheten? Sen har det ju kostat att föda upp den.

Fast har du stått för foder och uppstallning under dräktigheten? Sen har det ju kostat att föda upp den.

Nej jag har inte stått för varken strö, foder, veterinär eller skoning/verkning. Ägaren till stoet och jag slöt ett avtal om att jag red in hästen och sålde henne mot att hon stod för alla utgifter.
(Är mycket god vän med ägaren) Och som sagt under hennes första levnadsår betalade jag ingen försäkring Utan det är först i höstas som jag började betala allt. (Mkt snäll sto ägare)

Och sedan i slutet fick jag välja mellan fölet eller kontant betalning (symbol summa som tack för hjälpen) Och givetvis kunde jag inte tacka nej till ett litet föl=)

Till alla: Tack för all hjälp!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 106
Senast: Tranan
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV