Vad ska jag ha för hund?

Ela

Trådstartare
Jag har planer på att i framtiden skaffa en ny hund, men är väldigt osäker på vilken ras jag ska ha.
Jag har tidigare haft olika blandrashundar och varit jättenöjda med dem :love: men känner att jag kanske vet vad jag får om jag köper renrasigt. Men visst jag är inte helt främmande för en blandras.

Hunden jag ska ha bör:
Vara stor
Gärna ha lite päls (inte nödvändigt)
Gilla att vara ute i alla typer av väder
Ha vaktinstink
Fungera bra lös på gården (allså ingen jakthund)
Jag vill ha en hund som inte bråkar i onödan med ändå en tuff och stabil hund.
Den ska acceptera familjen och våra djur men sen är det bra där.

Jag bor på stor gård med mycket yta, hunden skulle vara lös på gården och helst kunna följa med ut på ridturer i skogen. Vi har barn i familjen och min sambo har två kastrerade hanhundar. Jag är alltid hemma så hunden behöver sällan vara ensam. (Har tidigare erfarenhet från Amstaff, rottis dobberman med mera)

Kom med förslag nu! :rofl:

Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag ha för hund?

Ska hunden bara gå på gården? Eller kommer du att aktivera den med nåt? Lydnad, spår osv?

Tycker nog många raser vall/vakt passar in på din beskrivning i övrigt, men de flesta behöver nog mer hjärnaktivitet och arbete än att följa med på ridturer osv!

Självklart kommer hunden att även tränas i lite lydnad och eventuellt lite spår men bara för skojs skull, och som lite aktivering. Men jag vill inte ha en arbetsnarkoman till hund och jag är inbte intresserad av att tävla.
Vill först och främst ha en trevlig "gårdshund"

Nu är jag väl egenkär, men jag tycker du skulle passa med en dalmatiner...(om man bortser från att du ville ha lite päls på hunden).
Min hund kan jag ha lös i de flesta miljöer och hon kräver lagom aktivering. Det är inte en ras som går upp i taket om de inte får jättemycket aktivering på en dag. Jag tränar lydnad, agility och viltspår med min. Med några klickerpass á 10 minuter på en dag klarar de sig utmärkt.
Min hund har lagom mycket vakt i sig. Ringer någon på dörren skäller hon några gånger, när jag säger att det räcker blir hon tyst. Är hon ute på gården skäller hon om någon kommer och attackerar dem med pussar och ett brett leende.
Min hund följer med ut på ridturer och är fokuserad på det hon gör. När vi rider så håller hon sig vid hästen och sticker inte iväg på några turer i skogen.
Gällande tuff och stabil hund handlar det om att hitta rätt kennel. Skulle dalmatiner någon gång i framtiden kännas rätt kan du få hjälp. Ett stort plus är att kolla igenom MH-test som föräldrarna har gjort för att få en gissning om hur avkommorna kommer att bli.
Tyvärr är det många dalmatinerkennlar som bara meriterar i uts. ringen, men det finns som tur de kennlar som MH-testar alla avelsdjur och tävlar med dem i lydnad.
Det är en urmysig hund som är väldigt matte/hussnära. De väljer ut sin ledare, men för den delen ignorerar de inte de övriga familjemedlemmarna.

Nja ja e väl inte jätteförtjust i just Dalmatiner...

Funderar lite på olika Mastiffer....
och även på typ leonberger, bernersenner...

Någon som kan komma me nåt tips :bow:

Min Leonbergerhane stämmer in på alla punkter förutom att vara lös :D men det är enbart mitt eget fel, finns många som kan gå lösa utan problem.

Han är stor (ca. 78 cm) och har en hel del päls, tikarna har dock mindre päls än hanarna. Han älskar att vara ute i alla väder även regn (roligt med vatten ju) det man ska tänka på är väl att inte motionera en Leonberger när det är som allra varmast men det gäller de flesta hundarna utan på dagarna brukar jag gå på kortare promenader och på kvällarna blir det längre. Vaktinstinkt har han, det märks framför allt på kvällarna när det är mörkt ute, ser eller hör han något misstänksamt så säger han till. Däremot är min väldigt social av sig men så är han inte så gammal heller. Han är väldigt nyfiken av sig, blir han rädd för en sak så går han fram och undersöker sedan var det inget mer med det. Han kan utan problem tas med på bussar, marknader osv. där det är mycket folk. :)

Min bebis
http://www.pixbox.se/pic_show_id11741107.html

Senast ändrad:

Tycker du kan stryka att hunden ska vara "vaktig" ALLA hundar säger till om det kommer nån, tom min collie-valp vaktar, mormors gammla tax vaktade....

Fokuserar du för mkt på vakt så tror jag du lätt änder upp med en hundras som är för vaktig och skarp, och det är inte så roligt... Särskilt eftersom du inte tänker träna något vidare med den.

Jag hade ungefär samma krav som dig, samt att hunden skulle vara självständig och smart. Var ganska inne på pyreneer, det låter ju som det vore nåt för dig? En stor hund avskräcker ju ev inkräktare bara genom att vara stor....;)

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 577
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 356
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 269
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 955
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar