Vad ska jag göra??

Sv: Vad ska jag göra??

VAD vill du säga/illustrera med detta inlägg?! :confused:

Ja du har ju tagit bort raden där jag skrev att jag inte rekomenderade detta...:cool:
det jag ville få fram är att om hästen stegrar sig och man snabbt måste få kontroll så kan en liten nock mellan öronen hjälpa då det blir ett överraskningsmoment som kan bringa hästen ur fattning. Det handlar inte om att slå hästen med allt man har.

Ja du har ju tagit bort raden där jag skrev att jag inte rekomenderade detta...:cool:
det jag ville få fram är att om hästen stegrar sig och man snabbt måste få kontroll så kan en liten nock mellan öronen hjälpa då det blir ett överraskningsmoment som kan bringa hästen ur fattning. Det handlar inte om att slå hästen med allt man har.

och varför skriva alls om det är ngnt man inte rekommenderar undrar jag? dessutom i ett sammanhang där TS tydligt beskriver att ngt ovanligt och drasiskt beteende mässigt hos en annars välmående, välhanterlig, ridbar och välmående häst, yttrat sig.?

och varför skriva alls om det är ngnt man inte rekommenderar undrar jag? dessutom i ett sammanhang där TS tydligt beskriver att ngt ovanligt och drasiskt beteende mässigt hos en annars välmående, välhanterlig, ridbar och välmående häst, yttrat sig.?

För att det hjälpte mig när jag snabbt behövde få ner hästen på marken, och det jag försökte säga var väl att det inte är en metod att använda förutom då det är snabba ryck som gäller.
Förlåt så hemskt mycket om jag bröt av lite från ämnet:cool:.

Instämmer!
Självklart är det veterinär först och ev ET sen, men förstod det som att TS redan kollat upp detta med vet, kanske missuppfattade.

Och ja jag tror absolut detta bör kollas upp snarast, då jag känner både TS och hästen (har bla haft denna hästen i träning en period) så vet jag att detta inte är normalt beteende för henne, hon må vara en bestämd dam vissa dagar men inte så, dessutom har TS och hästen utvecklats jättefint tillsammans och det har sett himla bra ut, så något är ju fel.

Till TS
Hade hon inte något problem med kotledsinflammation eller liknande innan? Kanske skulle kolla upp detta? Är hon spattröntgad?

Min häst har nyligen börjat stegra sig. och då menar jag stegra sig!!
Hon ställer sig rakt upp när jag ber henne om saker som är jobbiga. speciellt om hon ska backa.. senast idag så ställde hon sig så högt att vi hade slagit över om hon tappat balansen lite.

Hon har inte ont nånstans och tänderna är det inget fel på, så det står helt still i huvudet på mig om vad som har hänt?
Jag vet inte hur jag ska få bort det... jag har dragit henne i huvudet med spöt när hon rest sig, och det bryr hon sig inte om. jag har försökt dra henne åt sidan så att hon inte ska kunna ställa sig och hon bryr sig inte. det enda jag kan komma på nu är att dra över henne så hon blir rädd för att stegra sig..

Vad ska jag göra?? det här är inte kul längre!!

Jag skulle i första hand försäkra mig om att hästen är fullt frisk, att det inte är något som gör att det blir så. Tex nerv i kläm eller vad det nu skulle kunna vara.

Om det skulle visa sig att det inte är något fysikt problem skulle jag ta ut en tränare med mycket erfarenhet som är van att handtera såna problem och farmför allt är van att lösa sådana problem. Skulle absolut inte försöka själv med hjälp av böcker eller dylikt. Hoppas du hittar roten till problemet och blir av med det :banana:

jag måste tillägga i det hela att stegringarna har börjat när man är på väg hem från en ridtur och hon inte får gå som hon själv vill och i den takten hon själv vill. har ridit henne i paddock och det har inte varit några som helst problem att samla och backa henne där.. har samlat henne mer då än när jag varit ute och det har inte varit några som helst problem. så att hon ska ha ont någonstans tvivlar jag på. men jag ska kolla upp det med veterinären jag har i stallet och se vad hon säger.
sen anledningen till varför jag slog henne mellan öronen när hon stegrade sig var att situationen blev farlig då det fanns bilar bara 2 meter bakom oss. jag ville få henne ur det hon höll på med. det är inte så att jag sitter och slår henne för skojs skull precis...

Bangsi87: Hon har blivit mkt tuffare än hon har varit tidigare både psykiskt och fysiskt sen du såg henne sist. för två somrar sen så vrickade hon ena kotan fram så det var en sena som tänjdes. men den har läkt sen längesen och hon har inte haft några problem med den sen dess.

Vita_N_6520: Jag är inte hård i handen mot henne, men alla har väl behövt ta tag i sin häst nån gång? hon blir ruskigt stark ute på vägen ibland beroende på hur pigg hon är och då måste jag ta tag i henne annars blir det farligt för både henne och mig.

jag måste tillägga i det hela att stegringarna har börjat när man är på väg hem från en ridtur och hon inte får gå som hon själv vill och i den takten hon själv vill. har ridit henne i paddock och det har inte varit några som helst problem att samla och backa henne där.. har samlat henne mer då än när jag varit ute och det har inte varit några som helst problem. så att hon ska ha ont någonstans tvivlar jag på. men jag ska kolla upp det med veterinären jag har i stallet och se vad hon säger.
sen anledningen till varför jag slog henne mellan öronen när hon stegrade sig var att situationen blev farlig då det fanns bilar bara 2 meter bakom oss. jag ville få henne ur det hon höll på med. det är inte så att jag sitter och slår henne för skojs skull precis...

Låter precis som samma problem som jag hade med min häst när jag ridit honom ett halvår kanske. Han stegrade sig när han blev för pigg. När han ville rusa hem eller ville gå åt något annat håll, typ mot andra hästar som vi mötte eller så.
Min häst stegrade sig bara ett fåtal gånger dock vilket jag är tacksam för men jag vet inte om det är för att jag köpte på inrådan av min stallkompis ett jaktkandar som har varkan neråt isället för ett vanligt tränsbett.
Hon hade haft samma problem med sin kallblodstravare när han var yngre och jaktkandar hade funkat för henne:idea:.

Så varje gång jag red ut använde jag det bettet, och stegringarna slutade för när man kände att han var på väg samlade jag honom och jaktkandaret hjälpte att få hästen neråt isället för uppåt som jag upplevde tränsbettet.
Du kan ju kanske pröva det men ha någon med dig ifall det inte skulle funka.
Du känner ju din häst bäst och om du tror att det är för att hon är pigg och har lärt sig att stegra är ett bra sätt att få matte att tappa fattningen = då slipper hästen arbeta:crazy: så är det ju troligast så

Hur gamal är hästen om jag får fråga?

Mycket konstigt att det skulle vara på HEMVÄGEN protesterna kommer, om det bara vore av dumhet. Hemåt vill de ju alltid och brukar vara villiga till det mesta, framför allt att gå framåt.

vad ska din hemmavet svara på? :confused: Du måste ju till klinik om du ska kunna få ordentliga svar på om det sitter ngt i ryggen.

Mycket konstigt att det skulle vara på HEMVÄGEN protesterna kommer, om det bara vore av dumhet. Hemåt vill de ju alltid och brukar vara villiga till det mesta, framför allt att gå framåt.
QUOTE]

En del hästar brukar vilja hem lite för mycket ibland och istället för att "sticka" så stegrar de sig för att de inte vet vart de ska göra av energin:devil:

En del hästar brukar vilja hem lite för mycket ibland och istället för att "sticka" så stegrar de sig för att de inte vet vart de ska göra av energin:devil:

Min valack hade en kort period när han gick uppåt om jag inte släppte när han var lite överladdad. Även detta oftast på hemväg. Detta betende tränades bort illa kvickt, dock gick han inte så högt som TS häst.

Mvh Domino_s

min har samma fasoner..nu mer ibland och då just när hon är superpigg eller blir rädd, eller inte riktigt förstår vad jag menar. Hon vet inte vart hon ska ta vägen, precis som Draksus skriver så ist för att sticka, eller hoppa runt ställer hon sig på bakbenen och det gör hon med besked (rakt upp). Hon är en bestämd dam som är superkänslig och jag tror att den kombinationen kan vara lite knivig. När hon började med detta så åkte vi till vet och röntagde ryggen och kollade upp så det inte var nåt knas rent fysiskt kollade/bytte sadel osv... men tyvärr så är det ju så ibland att har de fått ett betende så kan det hålla i sig ett tag. Det jag har gjort är att först försöka vara snabb att känna av när detta kommer och när hon stegrar (helst innan det ska ske) har jag tagit hårt i en tygel och överställt henne åt ett håll samtidigt har jag faktiskt gått på med sporren ganska hårt på samma sida som jag har ställt henne åt(elakt jag vet men situationen är inte trevlig) och drivit henne framåt samtidigt som jag släpper helt på motsvarande tygel för att ge henne en utväg som är enkel. När hon gör minsta ansats till att gå fram ist för upp så har jag släppt efter och berömt jättemycket och bara ridit framåt. Detta har funkat för mig min tjej har nästan helt slutat med dessa fasoner och de kommer mer och mer sällan. Viktigt är ju att man när man gått på hårt (jag har absolut inte sparkat med sporren eller gjort så det gått hål utan tryckt hårdare och bestämt)är ju att man är ubersnabb och lättar så fort det finns en minsta tendens till att gå fram.
Och så tror jag att det är viktigt att inte lätta i tyglarna när hästen redan står på bakbenen, då blr det som en belöning,eller ja ni förstår nog vad jag menar :).

Låter precis som samma problem som jag hade med min häst när jag ridit honom ett halvår kanske. Han stegrade sig när han blev för pigg. När han ville rusa hem eller ville gå åt något annat håll, typ mot andra hästar som vi mötte eller så.
Min häst stegrade sig bara ett fåtal gånger dock vilket jag är tacksam för men jag vet inte om det är för att jag köpte på inrådan av min stallkompis ett jaktkandar som har varkan neråt isället för ett vanligt tränsbett.
Hon hade haft samma problem med sin kallblodstravare när han var yngre och jaktkandar hade funkat för henne:idea:.

Så varje gång jag red ut använde jag det bettet, och stegringarna slutade för när man kände att han var på väg samlade jag honom och jaktkandaret hjälpte att få hästen neråt isället för uppåt som jag upplevde tränsbettet.
Du kan ju kanske pröva det men ha någon med dig ifall det inte skulle funka.
Du känner ju din häst bäst och om du tror att det är för att hon är pigg och har lärt sig att stegra är ett bra sätt att få matte att tappa fattningen = då slipper hästen arbeta:crazy: så är det ju troligast så

Hur gamal är hästen om jag får fråga?

Hon är 14 år.. jag testade henne idag och red bara en liten liten sväng för att se hur hon var. när jag står med näsan ifrån stallet så kan jag backa henne ända tillbaka till stallet om jag så känner för det och samla henne hur mkt som helst.. men så fort jag vände henne så hon stod med näsan mot stallet så kan hon inte ens stå still. hon vill bara springa. när jag då krävde av henne att hon skulle stå still så ålade hon sig som jag vet inte vad. när jag sen bad henne backa väldigt försiktigt så reste hon sig. dock inte lika högt som sist men högt nog. hela grejen med det hela tror jag nog är att hon vill hem, jag vill att hon backar och hon protesterar. hon känns helt fräsh annars och är mjuk och fin och har inga problem med att samla sig, så länge man inte är på väg hem. då ska det gå fort fort! och det är då när jag har velat att hon lugnar ner sig som hon reser sig..

Mycket konstigt att det skulle vara på HEMVÄGEN protesterna kommer, om det bara vore av dumhet. Hemåt vill de ju alltid och brukar vara villiga till det mesta, framför allt att gå framåt

det är ju just det hon vill.. HEM.. det går lite för fort och jag vill ha ett annat tempo än henne. och det är då protesterna kommer..

När hon gör minsta ansats till att gå fram ist för upp så har jag släppt efter och berömt jättemycket och bara ridit framåt.

men det är ju just det. hon vill fram jag vill bak, och släpper jag då efter så att hon får gå fram så får jag inte igenom det jag vill, men däremot får hon det..

Jag har ingen erfarenhet av det problem du har. Det är lite skillnad när det är en unghäst det handlar om, de verkar ju ha perioder när de testar lite olika grejer de kommer på att de kan göra (min gjorde det iaf, är ingen unghäst expert)
Men om det är så att hästen helt enkelt inte kan behärksa sig när du ska hem så borde du kunna träna bort det.
Hundar som drar i kopplet kan man ju träna så att man går åt andra hållet så fort de drar så lär de sig till slut att det går fortare att gå lungt. kanske skulle kunna funka på hästar oxå. Men ta inte vatten över huvudet. Tycker fortfarande du ska prata med en bra tränare ;)

Vita_N_6520: Jag är inte hård i handen mot henne, men alla har väl behövt ta tag i sin häst nån gång? hon blir ruskigt stark ute på vägen ibland beroende på hur pigg hon är och då måste jag ta tag i henne annars blir det farligt för både henne och mig.

Visst kan det behövas på de flesta hästarna men man sliter sällan så mkt att hästen nästan slår över. :cool:

När hästen är spänd och uppstissad (för att den vill hem) så är det faktiskt inte så smart att göra den ännu mer spänd och uppstissad. Vilket du ju gör genom att hålla på att dra ihop den och tvinga den bakåt.

Slappna av istället och låt hästen gå på. Låååånga tyglar.
Gör halvhalter om den går på för fort. INTE dra den i munnen!!
Så länge du håller på och bråkar med den så kommer inte beteendet försvinna!
Gör inte massa halter och ryggnignar förrän hästen börjat lugna ner sig på hemvägen. Det skapar som sagt bara spänningar.
När hästen är redo att stannas så stannar man snabba stopp och driver på den innan den börjar "bråka".

Och BARA SKRITTA hemåt. Inget annat.

Sen är det bra att variera hemfärden om det är möjligt. Rida runt istället för att vända, sitta av och leda hem...

Givetvis måste du hela tiden vara lugn och avslappnad.

Tänk på att hästen gör sådär av en anledning. Är det inget fysiskt fel på den så måste man ju tänka i andra banor...

Det är nog vanligare än du tror.

Hästen vill hem, som du skriver - villigt.
Då börjar ryttaren "bråka" med hästen och vips så är ekipaget inne i en ond cirkel.

Har sett det fenomenet flera ggr.

Jag satt och funderade lite...

Vad tror du gör att hon vill hem?
Kan det vara tråkigt? Att hon är osäker?
Det är ju någonting som gör att hon vill hem så mycket att hon orkar bråka om saken...

Draumur var ju som sagt lite likadan för 2 år sedan (just då jag börjat med honom) red man ut själv så ville han hem, stod och stegrade på gårdsplan, försökte vända och sticka då man var ute.
Mycket tålamod, bra ledarskap var det som fick oss ur detta mönster.
När jag red ut själv så gjorde vi bara roliga saker, till slut var det så kul att vara ute så att han ibland inte ville gå hem :)
Jag vart ju då en bestämd men rättvis och rolig ledare.
Många tyckte jag skulle slå, men jag är inte sån som du vet.
Att slå en stressad häst är fruktansvärt korkat och gör saken bara värre, men att vänta ut, vara vänlig men bestämd och berömma det positiva fungerade bra mycket bättre! Han har ju varit sån som inte riktigt litar på en människa som en ledare, och då är det såklart läskigt att bege sig ut själv utan någon annan häst.
Det där är så himla olika från individ till individ, men så funkade det för honom iaf.

Vet inte om du minns Stjarni som jag hade på foder?
Tror tom du red han vid något tillfälle.
Han hade ju också liknande tendenser och är en helt annan typ av häst.
Draumur är känslig medans Stjarni är stentuff.
Han kunde ju kasta om på en femöring och råsticka hem, rida bort gick bra men hemmåt kunde han få frispel. Det spelade inte alltid roll om det var någon annan häst med, och att dyka ner i diken gick också bra tyckte han :cool:
Med honom så jobbade jag också mycket med ledarskapet, red bara i paddocken ett tag så att han lyssnade till 100%, lärde honom one rein stop.
Och ute sen så om jag kände att han tänkte vända så drev jag på ordentligt fram, och om han lyckades vända så kunde man ju alltid andvända one rein stop. På hemvägen så tränade vi på att skritta lugn, om han försökte springa iväg så gjorde vi one rein stop. Till slut tyckte han det var mycket lättare att bara skritta lugnt så han slutade med stickandet. :)

Du får som sagt gärna uppdatera om hur det går!

Hej! Tyvärr är det nog svårt att "släcka" detta beteende med stegring=istadighet. Vi hade ett sto några år, som började med att stegra sig vid ett tillfälle. Och det blev värre under en period under hennes utbildning/utveckling, när vi började kräva saker av henne, men stegringarna blev sedan med tiden "inte så våldsamma", att hon reste sig käpprakt upp på bakbenen. Men.. känslan av att hon kunde ställa sig när det inte passade och vid stressade situationer infann sig då och då. Och den känslan är ju inte så rolig förstås. Jag hoppas att du får ordning på det hela. Önskar dig Lycka till.
Mvh Eva

Kan man inte istället för att backa som du gör lägga en liten volt när hon blir för uppstressad? Varje gång hon slutar lyssna på dina förhållningar så lägg en volt och gör så hela tiden tills hon lär sig att det inte är någon ide att fara upp i himlen.
Ryggning är egentligen ganska onaturligt för hästen och det är onödigt att utsätta den för detta när den är ute i terrängen och går, då den inte känner sig trygg med vad som finns bakom. I en paddock vet den ju hur det ser ut bakom och är förmodligen tryggare där än ute i skog och mark.
Jag vet hästar som är precis tvärt om och backar, backar, backar i rasande fart och i värsta fall rakt ner i ett dike eller en ravin. Din häst verkar ju iallafall smart nog att inte göra på det viset, vilket ju är tur!

Men kolla för säkerhets skull att det inte är något medicinskt fel på den innan du sätter igång.
Ston är ju för övrigt väldigt knepiga att få att respektera ryttaren då de har en stark egen vilja. Däremot när du väl vunnit förtroendet så är de helt fantastiska och kommer att följa dig i vått och torrt. :)

Lycka till!

Jag skulle kolla upp att det inte är något fysiskt fel på henne först. Är det inte det beror det förmodligen på att hon är dominant eller osäker, så då är det ledarskapsövningar som gäller.
Vad händer om du är ute och går med henne? Kan hon stå stilla och backa då, eller reser hon sig då också?
Har du provat med one-rein-stop? Istället för att göra en halt, prova one-rein-stop och ha henne böjd tills hon slappnar av och stannar, sedan går ni framåt igen.
När jag rider en stressad häst så tycker jag oftast att lägga volter kan göra det värre. Hästen går lungt halva volten medan man går bortåt, men sedan blir det lätt att den kastar sig igenom andra halvan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 717
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA