Sv: Vad ska jag göra??
Jag satt och funderade lite...
Vad tror du gör att hon vill hem?
Kan det vara tråkigt? Att hon är osäker?
Det är ju någonting som gör att hon vill hem så mycket att hon orkar bråka om saken...
Draumur var ju som sagt lite likadan för 2 år sedan (just då jag börjat med honom) red man ut själv så ville han hem, stod och stegrade på gårdsplan, försökte vända och sticka då man var ute.
Mycket tålamod, bra ledarskap var det som fick oss ur detta mönster.
När jag red ut själv så gjorde vi bara roliga saker, till slut var det så kul att vara ute så att han ibland inte ville gå hem
Jag vart ju då en bestämd men rättvis och rolig ledare.
Många tyckte jag skulle slå, men jag är inte sån som du vet.
Att slå en stressad häst är fruktansvärt korkat och gör saken bara värre, men att vänta ut, vara vänlig men bestämd och berömma det positiva fungerade bra mycket bättre! Han har ju varit sån som inte riktigt litar på en människa som en ledare, och då är det såklart läskigt att bege sig ut själv utan någon annan häst.
Det där är så himla olika från individ till individ, men så funkade det för honom iaf.
Vet inte om du minns Stjarni som jag hade på foder?
Tror tom du red han vid något tillfälle.
Han hade ju också liknande tendenser och är en helt annan typ av häst.
Draumur är känslig medans Stjarni är stentuff.
Han kunde ju kasta om på en femöring och råsticka hem, rida bort gick bra men hemmåt kunde han få frispel. Det spelade inte alltid roll om det var någon annan häst med, och att dyka ner i diken gick också bra tyckte han
Med honom så jobbade jag också mycket med ledarskapet, red bara i paddocken ett tag så att han lyssnade till 100%, lärde honom one rein stop.
Och ute sen så om jag kände att han tänkte vända så drev jag på ordentligt fram, och om han lyckades vända så kunde man ju alltid andvända one rein stop. På hemvägen så tränade vi på att skritta lugn, om han försökte springa iväg så gjorde vi one rein stop. Till slut tyckte han det var mycket lättare att bara skritta lugnt så han slutade med stickandet.
Du får som sagt gärna uppdatera om hur det går!