Vad ska jag göra??

dragonjannike

Trådstartare
Min häst har nyligen börjat stegra sig. och då menar jag stegra sig!!
Hon ställer sig rakt upp när jag ber henne om saker som är jobbiga. speciellt om hon ska backa.. senast idag så ställde hon sig så högt att vi hade slagit över om hon tappat balansen lite.

Hon har inte ont nånstans och tänderna är det inget fel på, så det står helt still i huvudet på mig om vad som har hänt?
Jag vet inte hur jag ska få bort det... jag har dragit henne i huvudet med spöt när hon rest sig, och det bryr hon sig inte om. jag har försökt dra henne åt sidan så att hon inte ska kunna ställa sig och hon bryr sig inte. det enda jag kan komma på nu är att dra över henne så hon blir rädd för att stegra sig..

Vad ska jag göra?? det här är inte kul längre!!

Sv: Vad ska jag göra??

Hur har hon varit tidigare? Har ni haft några andra problem? I vad för situationer är det hon stegrar sig? Är det en rädd och nervös häst, eller är det mer en bestämd häst med bra självförtroende?

En häst stegrar sig antingen för att den har ont, eller för att den kommit på att det är ett sätt att slippa arbeta. Att hon inte har fysiska problem har du ju redan konstaterat, så då återstår det andra problemet. Du måste på något sätt se till att hon litar på dig och accepterar dig som ledare. Att slå henne i huvudet eller dra runt henne när hon stegrar är ju rätt brutala sätt att lösa problemet, och det är inte säkert det hjälper. Jag tycker du ska fundera på varför hon stegrar, hitta roten till det onda liksom och arbeta därifrån. Tydligt ledarskap, förtroende mellan dig och hästen ska nog kunna lösa detta.

Se dock till att du är helt säker på att hon inte har ont, just problem när de ska backa kan bero på smärta i korset/bakdelen.

Senast ändrad av en moderator:

Hur vet du att hon inte har ont, har du varit på klinik för en total genomgång och vart i kontakt med ET? Det finns ju många sätt för en häst att ha ont :)

Om det är konstaterat utom tvivel att hon inte har ont så skulle jag säga sluta rid för nu. Ingenting blir bättre av att du slår henne i huvudet eller drar över henne, hon blir bara rädd för att göra det men inget säger att hon kommer sluta och jag ser aldrig våld som en slutlig lösning på någonting!
Ta hjälp av en duktig NH tränare som kan hjälpa dig börja om från början och från marken. Det är där arbetet måste börja, befästa trygghet för dig och hästen.

Men ta hjälp av någon, sånt här är inget man löser på egen hand, det är alltid bättre med utomstående hjälp! :)

Lycka till!

Nu känner ju jag din häst och vet att hon inte är den lättaste damen i världen då hon kan vara rätt bestämd...

Men att hetsa upp sig, skrika eller slå hästen löser inga problem, ev gör du det hela värre. Om hon hetsar upp sig/stressar så att hon reser sig och du slår henne, vad händer?
Jo hon blir ÄNNU mer stressad samt att hon tappar respekten för dig som ledare, en bra ledare slåss inte utan är tydlig och lugn.

Vet inte hur mycket ni tränar på ledarskap men tror det är där ni måste börja, för vad jag har lärt mig är att dessa problem (om hästen såklart inte har ont då) är ledarskapsbaserade.

Draumur hade en period då han kunde stegra när han inte fick som han ville, när man skulle rida ut själv, ibland ute.
Det jag gjort är att vara väldigt lugn, säga bestämt NEJ med lugn röst, och när han står på alla fyra igen så har jag sagt FRAM med bestämd röst och även lagt till skänkeln bestämt men inte hårt.
Då han har gått fram och således gjort rätt har jag sagt BRA och gett honom eftergift, han har då lärt sig att det är trevligare att göra rätt utan tvång.
Ofta har han varit stressad och osäker då han rest sig så de han behövde var helt enkelt en lugn ledare som talade om vad han skulle göra och inte, då vart han lugn igen.

Nu stegrar han aldrig utan accepterar mig som ledare, det är sällan han ifrågasätter saker på så sätt. Han är helt enkelt säkrare i sig själv och inte lika stressad.

Är du helt säker på att hon inte har ont?
Har både veterinär och equiterapeft kollat på henner?
Eftersom hon vill resa sig när ni ryggar så låter det ju som om hon kanske hade ont i rygg/länd/kors, ev has?
Hon kanske har en låsning någonstans?

Gör hon några andra saker för att ifrågasätta ledarskapet?

Att en häst helt plötsligt börjar resa sig eller slå är ju oftast ett täcken på att något är obehagligt eller gör ont. Jag hade en häst som helt oförklarligt började bocka vid galoppfattning. De visade sig sen efter röntgen och galoppfattning på smärtstillande att hon hade fruktansvärt ont i ryggen och en kota som låg helt åt fanders... Detta ledde tyvärr till avlivning för dte gick inte att reparera ,och jag som bara trodde hon var dum :(

Klart det kan vara ett sätt att testa dig på oxå eller komma undan det jobbiga i arbetet. Då skulle jag föreslå att du låter bli det jobbiga ett tag så kanske hon glömmer bort sin fix idé.

skriver till alla:
innan har hon aldrig gjort så här. inte med mig iallafall. hon är en väldigt bestämd dam som visar när hon inte vill något. hon har haft en låsning förut som vi fixade till, kan vara den som spökar igen kanske.
det är ju främst när man samlar och när man ska backa. men inte bara det. hon har alltid varit framåt när man varit ute och rider. och hon har varit väldigt lydig. sen var jag på träning för reynir adalsteinsson och då sa han att jag har en FÖR lydig häst och jag var tvungen att få henne lite mer självständig för det är då man kan plocka fram det bästa ur dom. men hon har blivit lite för självständig nu känner jag!! hon har börjat dra och grejer. nu lyssnar hon inte på något känns det som. kräver man något protesterar hon och visar klart att hon inte är med på noterna. i annan hantering är det inga problem. ledarskapet finns där och iom att hon aldrig varit sån här förut så fattar jag nada.. ett förtroende försvinner inte bara så fort man kommer upp på ryggen när man har förtroende och ledarskap på marken..

Ja det är nog bra att kontakta vet eller ET för att vara på säkra sidan...

Tja om hon nu blivit sån när du jobbat på att hon skall bli mer självständig så får du väl jobba så hon blir mer lydig igen?
Och sen försöka hålla det på en lagom nivå?

Exakt hur menar han att en häst blir bättre om den inte är 100% lydig?
För mig är ju en riktigt bra häst en som lyssnar till sin ryttare så att de kan bli "ett". Ömsesidig respekt.
För om man kollar på många topp tävlingshästar och även de som visas så är de ju överlag väldigt lydiga.

Med det tänket bör ju Draumur bli en superhäst, för han är inte helt lydig alla dagar haha :angel:

reser sig vid samling samt ryggning = ryggont! Skulle inte förvåna mig om hästen har kissing spine eller något liknande, symtomen är detsamma för de hästar jag varit med och utrett.

skriver till alla:
innan har hon aldrig gjort så här. inte med mig iallafall. hon är en väldigt bestämd dam som visar när hon inte vill något. hon har haft en låsning förut som vi fixade till, kan vara den som spökar igen kanske.
det är ju främst när man samlar och när man ska backa. men inte bara det. hon har alltid varit framåt när man varit ute och rider. och hon har varit väldigt lydig. sen var jag på träning för reynir adalsteinsson och då sa han att jag har en FÖR lydig häst och jag var tvungen att få henne lite mer självständig för det är då man kan plocka fram det bästa ur dom. men hon har blivit lite för självständig nu känner jag!! hon har börjat dra och grejer. nu lyssnar hon inte på något känns det som. kräver man något protesterar hon och visar klart att hon inte är med på noterna. i annan hantering är det inga problem. ledarskapet finns där och iom att hon aldrig varit sån här förut så fattar jag nada.. ett förtroende försvinner inte bara så fort man kommer upp på ryggen när man har förtroende och ledarskap på marken..

ALLT du beskriver, tyder på att något HÄNT. Ingen häst som tidigare funkat så bra som du beskriver, utvecklar en sån olat helt hux flux det vågar jag garantera dig. Hästen har ngt som stör den, den har ont någonstans. Ta in den på en fullständig klinik utredning inklusive röntken av rygg och ligament! Inget mixande planlöst med ET innan du gjort en veterinär utredning på den! Håller med Incognito, det som först slår en är kissing spines, men det kan även vara andra pålagringar i ryggen som utvecklats och som nu påverkar och får hästen att känna smärta som utlöser reaktionerna.

Senast ändrad:

Om hästen plötsligt börjat resa sig, ffa när du backar och försöker samla den - tror du på allvar att hästen är helt fräsch då??

Enda anledningen jag skulle se är isåfall att du sliter den tok mycket i munnen.
Men det tror jag inte du gör?

Är du mån om din häst så tycker jag du ska kolla upp ryggen innan du ens funderar på att sätta dig på henne igen.
Då menar jag inte att du ska känna och klämma på den lite, utan KOLLA UPP!
Det är väldigt troligt att hästen har väldigt ont i ryggen.

Är ryggen trots allt okej, då är det benen. Först bakbenen iom att hästen reagerar så kraftigt vid ryggning och samling.
Kolla hos veterinär först och främst.

Skulle det visa sig att hästen ÄR frisk så skulle jag rekommendera dig att byta sadel (kanske jobba utan sadel ett tag) och tänka igenom hur du rider.
En frisk häst ska inte reagera på det sättet.

Hon ställer sig rakt upp när jag ber henne om saker som är jobbiga. speciellt om hon ska backa.. senast idag så ställde hon sig så högt att vi hade slagit över om hon tappat balansen lite.

Hon har inte ont nånstans och tänderna är det inget fel på, så det står helt still i huvudet på mig om vad som har hänt?
Jag vet inte hur jag ska få bort det... jag har dragit henne i huvudet med spöt när hon rest sig, och det bryr hon sig inte om. jag har försökt dra henne åt sidan så att hon inte ska kunna ställa sig och hon bryr sig inte. det enda jag kan komma på nu är att dra över henne så hon blir rädd för att stegra sig..

Jag hade satt mig ner och gjort en djupanalys på vad som hänt den senaste tiden... Något måste vara fel eftersom beteendet har ändrats så drastiskt... har svårt att tro att det skett utan orsak... dock är det en mkt farlig situation du nu befinner dig i och att stressa din häst vidare med brutal hantering tror jag inte funkar... smärta eller annat obehag är ju självklart det första man tänker på och vore jag du skulle jag först å främst kolla upp det ordentligt...

Hej!

Det behöver inte vara att din häst har ont någonstans. Min häst började göra likadant i höstas, och jag förstod ingenting heller. Han stegrade också tills han nästan föll över, flera flera flera gånger under ridpasset. ofta fick jag avbryta. Jag fick kolla över sadel och rygg och bett men hittade inget. Åkte iväg på träning och då gick han som en klocka, gjorde INGENTING, skötte sig utmärkt. Det var då jag började ana onåd.

Orsaken till min hästs beteende var:
*trivdes inte i stallet
*för liten hage som gjorde att han inte fick rasta sig
*för lite utevistelse
*han var väldigt hungrig då vi inte FICK ge lunchhö :crazy:

Det är heller inte säkert att det kommer precis om man bytt stall. Vi hade stått i stallet i 3-4 månader när detta brakade loss.

Lycka till, och kolla upp hästens levnadsförhållanden. En hungrig häst är ingen rolig häst.

det kan mycket väl vara så som i ditt fall men jag tror att en häst som har ont är betydligt vanligare i detta fall än en hungrig häst. Speciellt nu på sommaren!

Hittar vet på klinik inget fel överhuvudtaget ja då kan man börja leta på andra håll. Först en ordentlig undersökning!

amen, jag måste bara understryka det då någon hade nämnt vet-kontroll ELLER equiterapeut och det går mig på nerverna varje gång jag läser det.
veterinär först och i andra hand ET, massörer o.s.v.

(sen håller jag inte med om det som skrevs om att hästarna som presterar bäst är de som alltid är lydigast etc men det är väl en helt annan diskussion...)

håller helt med, men de seriös ET behandlar inte innan veterinärens genomgång. Finns säkert visserligen undantag här också som i alla andra brancher där folk vill tjäna pengar.

Men med tanke på att hästen fungerat tidigare och nu börjar protestera vid vissa saker inom ridning så är det något fel på den. Att orsaka den mera smärta och få den att tappa tilliten till människan genom att rappa till den i huvudet är för mig ofattbart. Ts kör till klinik med din häst omedelbart, det är även fara för dig att sitta på en häst som reser sig!

det håller jag med om, en seriös yrkesmänniska gör inte så, absolut inte! fast som man säger, det finns ju idioter överallt tyvärr. '
men många tänker ju att de ska ta ut en ET för att gå igenom hästen som kanske redan har ont någonstans och så är karusellen igång. ville bara säga att jag är så på att folk ska kolla hästarna först, haha!

Hade en sådan inackorderings häst som plötsligt började stegra sig när man bad om saker..

De kollade förstås igenom henne med vett och kiropraktor och hon var Ok.

Det som hjälpte var att börja om från ruta 1. Bara sitta på, inte kräva, sen succesivt kräva pyttelite. och det funkade. Låter konstigt men det gjorde det på den hästen iallafall.

Min häst stegrade sig lite när han var yngre, ville inte gå ifrån sina gnäggande kompisar. Ställde sig mitt ivägen och stegrade sig när jag inte lät honom gå hem. Ett rapp mellan öronen med spöskaftet var det som föll mig in. Bilarna åker fort som fan där och jag stod i en kurva så jag blev ju skapligt stressad. Gossen blev som träffad av blixten och gick snällt fram. Dock inget jag skulle rekomendera.

Hur reagerar hästen om du ber den samla sig och rygga när du tömkör? har du testat det?

Orsaken till min hästs beteende var:
*trivdes inte i stallet
*för liten hage som gjorde att han inte fick rasta sig
*för lite utevistelse
*han var väldigt hungrig då vi inte FICK ge lunchhö :crazy:

Lycka till, och kolla upp hästens levnadsförhållanden. En hungrig häst är ingen rolig häst.

Helt ärligt: gav du inte hästen mat innan du red? Och i övrigt: Varför stå i ett sånt stall till att börja med, även om inte hästen fått problem är det ju ett otroligt ohumant sätt att ha häst på.

finns inte en chans i världen att det var det du beskriver som orsakade reaktionerna. tycker det är vansinnigt utifrån det TS beskriver, att i första hand skriva att det inte beror på att ngt är fel med hästen fysiskt.

amen, jag måste bara understryka det då någon hade nämnt vet-kontroll ELLER equiterapeut och det går mig på nerverna varje gång jag läser det.
veterinär först och i andra hand ET, massörer o.s.v.

Håller HELT med.
ET trenden har tyvärr uppkommit i och med den nya generationen som inte har så mycket hästkunskap i grund och botten, och tror att detta ska fixa det, UTAN att ha anlitat veterinär först!

håller helt med, men de seriös ET behandlar inte innan veterinärens genomgång. Finns säkert visserligen undantag här också som i alla andra brancher där folk vill tjäna pengar.

Men med tanke på att hästen fungerat tidigare och nu börjar protestera vid vissa saker inom ridning så är det något fel på den. Att orsaka den mera smärta och få den att tappa tilliten till människan genom att rappa till den i huvudet är för mig ofattbart. Ts kör till klinik med din häst omedelbart, det är även fara för dig att sitta på en häst som reser sig!

AMEN!

Senast ändrad:

Min häst stegrade sig lite när han var yngre, ville inte gå ifrån sina gnäggande kompisar. Ställde sig mitt ivägen och stegrade sig när jag inte lät honom gå hem. Ett rapp mellan öronen med spöskaftet var det som föll mig in.
Hur reagerar hästen om du ber den samla sig och rygga när du tömkör? har du testat det?

VAD vill du säga/illustrera med detta inlägg?! :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 717
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA