vad ska jag göra??

piggelin

Trådstartare
nu var det ca. 2 timmar sen den hemska olyckan inträffade. jag och min storasyster var ute och körde våra hästar. hon hade russet - ayla och jag körde min shettis. ayla är alltid pigg på åkern hem(hon är pigg jämt, men extra pigg då) och det har hänt att hon stuckit. vi rider mest men hon är mycket körd också. så började vi då trava hem på åkern, ayla först och sen jag och shettisen efter. och sen stack ayla. som hon sprang! jag såg bara hur skakeln gick av och vagnen slungades i luftern och min syster följde med. sedan sparkade ayla mot vagnen som hängde fasst i bara en sida och var nästan uppoch ner. och sedan sprang hon med vagnen släpande efter sig dom 500 meterna hem och in i stallet. martina(min syster) och jag blev fruktansvärt chockade. pappa kom och hämtade martina medans jag körde hem den andra häste. ayla klarade sig, lite skrapsår bara.

nu har vi förstått hur farlig den här hästen är, det är inte första gången som hon bara sticker utan anledning. först och främst ska vi undersöka henne, men vad ska vi göra sen? ingen kommer våga rida eller köra henne mer och hon har spatt och måste gå...:(

Sv: vad ska jag göra??

Fy vad obehagligt! Vilken tur att att din syster inte skadades allvarligt! Jag hade nog inte kört den ponnyn fler gånger. Men hon har spatt...kan hon ha ont?

Ta hästen till en klinik och kolla om ni hittar något veterinärt fel och därefter ta ut en tränare som kan hjälpa er, kanske en NH tränare?

Kör inte hästen om den sticker. Det är jättefarligt. Visserligen kan detr ju vara farligt när man rider också, men olycksrisken är inte lika stor.

OM det är så att ni kan fortsätta motionera henne efter klartecken från veterinär, så tycker jag ni ska ta hjälp av en rutinerad ryttare som kan se varför och i vilka sammanhang hästen gör som den gör.

Har hästen alltid varit så (Även innan den fick spatt) ?

nej hon var inte så när vi köpte henne det är nu när hon fick spatt....
hon sticker mest på hemvägen och framför allt på åkern. det enda veterinären sa när han kollade att hon hade spatt var att hon verkligen måste gå.

Det räcker väl om hon går i hagen, dygnet runt helst.
Stå på stall är inte bra för spattisar.

Jag håller med i allt vad de andra har skrivit.
MEN, varför travade ni på åkern om ni vet att hästen är så pigg där?

Jag hoppas att det ordnar sig för er.

nej hon var inte så när vi köpte henne det är nu när hon fick spatt....

Då kanske det är spatten som spökar och stör henne?
Att en spatthäst måste gå betyder inte att den måste köras. Varför rider ni inte istället? Lösdrift har någon redan nämnt och det tror jag är optimalt för en spatthäst, stall är väl sämsta alternativ.

Jag håller med i allt vad de andra har skrivit.
MEN, varför travade ni på åkern om ni vet att hästen är så pigg där?

Jag hoppas att det ordnar sig för er.

hon är alltid pigg, ibland sticker hon på åkern och ibland inte(på andra ställen också)... vi har henne ute dygnet runt just nu men hon är stel ändå...

Hur mycket rörde hon på sig tidigare? Har ni ändrat foderstaten?
Kanske får hon för mycket energi och blir pigg av det. Hon kan ha ont när hon rör sig med belastning i andra gångarter i skritt, vissa hästar försöker springa sin väg när de har ont.
Gå ut och gå med hästen, i grimma eller träns vilket ni tycker känns säkrast. Jag hade nog tagit grimma tills tand- och bettproblem var uteslutet. Ta långa promenader, kanske i lite kuperad terräng? Jättebra att hästen är ute dygnet om!

Jag har svårt att tänka mig att det är hästen som är "elak", det låter mer som att den har ont. Har själv haft en spatthäst i stallet som bockade, skuttade och slängde sig in i ridhusväggar innan någon reagerade på att hon hade ont. Med mycket skritt i skog och mark har hon blivit mycket, mycket bättre och fungerar som dressyrhäst igen.

hon är alltid pigg, ibland sticker hon på åkern och ibland inte(på andra ställen också)... vi har henne ute dygnet runt just nu men hon är stel ändå...

Jag förstår inte riktigt vad du pratar om just nu. I ditt första inlägg sa du att din häst ALLTID är pigg på åkern, hästen HAR defacto stuckit med er. Därför frågade jag VARFÖR ni handlade som ni gjorde, dvs, ni travade på åkern trots att ni visste mycket väl vad som kunde hända.

Det är visserligen inte något ni kan ändra nu, gjort är gjort. Men det kanske ger er en tankeställare tills nästa gång? :laugh:

jo hon är alltid pigg på åkern men hon sticker ibland och ibland inte. visst var det ett misstag av oss att köra där...

Om ni inte känner att ni inte kan lita på ponnyn och hon går igenom undersökning utan större problem så sälj henne eller lämna ut på foder men se till att nya ägarna vet innan villka problem ni har haft med ponnyn...

Tur att ni klarade er utan större skador och lycka till med ponnyn.

Isåfall kan det ju vara pga att hästen har ont som den gör som den gör.
Tycker du ska prata med din veterinär och säga hur hästen beter sig. Kanske det finns något man kan göra åt det?
Om hästen dessutom är stel så kanske den inte mår så bra.
Den spatthäst som står i mitt stall är pigg och fräsch trots att den står ute rätt lite i hagen.

Att en häst är pigg ska ju faktiskti inte innebära att den ska sticka.
Något är det ju som är fel om det händer flera gånger.

Hur gör ni när ni rider? Skrittar ni fram länge (Spatthästar behöver väl massa uppvärmning?)?
Rider/motionerar ni hästen varje dag?

innan detta hände red vi långa turer iskogen varje dag och skrittade fram ordentligt. veterinären kommer under veckan så vi får se vad han säger...

Det är så klart spatten som kan orsaka besvär, men det behöver inte stämma att det är onormalt att ponnyn sticker om man travar på hemväg med en pigg och/eller lite het häst, speciellt inte när man kör... Jag anser det som lite av en grundregel att aldrig göra annat än skritta på hemväg, och speciellt inte på en åker och definitivt inte med en pigg häst.
Jag menar det inte som en förmaning, jag ser att du skriver att det inte var rätt gjort, men det är ändå en bra regel att alltid ha med sig och det behöver inte ha ett dugg med med någon skada eller obehag att göra.

Jag hade en welsh-ponny som i början drog med oss när vi red och efter det hade lugnat sig ändå kunde göra det när man körde... Det var mycket spring i den ponnyn, och befann man sig på en stubbåker, ja då bad man ju om det!! :D

Men jag har full förståelse för att det måste varit hemskt och chockartat när man har en vagn bakom...

Tips vad ni kan göra efter undersökning är att bara skritta ute ett tag, så hon får ett lugn i sig. Sedan som jag skrivit redan ALDRIG trava på hemväg. Jag tror verkligen inte att det är ponnyn som är farlig, man måste bara behandla individen utifrån dess behov och utgångspunkt. :idea:

Lycka till!

Jag anser det som lite av en grundregel att aldrig göra annat än skritta på hemväg.

Men det är väl ändå lite överdrivet? Säg att du rider ut en timme, det blir ju inte mycket annat än skritt i så fall? 15 min skritt som uppvärmning, 5-10 minuter trav/galopp, och sen 30 min skritt för att komma hem igen?

Men "hemväg" kan ju vara liksom sista biten hem, inte allt som är riktat hemåt. För mig är hemväg genom byn som stallet ligger i, eller genom sista skogsdungen eller över åkrarna. Det är hemväg för hästen också, inte förrän där hon blir riktigt pigg. Där skrittar vi alltid.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur