Vad ska jag göra?

Y

yolanda

Jag hyrde min ponny som är 4 år för två månader sedan. Tills ca denna vecka så har han varit en supersnäll häst i all hantering, och aldrig gjort någonting dumt.
Nu den senaste veckan har han varit väldigt sur när jag kommer in i boxen och försökt tränga in mig i ett hörn. För några dagar sedan bet han mig även så hårt att mitt revben bröts av. När jag rider honom har han vägrat fortsätta gå, inte bara ute utan även i ridhuset.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag och min familj funderar nästan på att lämna tillbaka honom ifall han fortsätter såhär.. Han är inte skodd där bak, men ska bli det på Onsdag. Vi har tänkt ifall det är där problemet sitter, att han har ont och ömmar och därför blir agressiv?
Snälla ge mig ett svar på vad det kan vara frågan om!

Sv: Vad ska jag göra?

Det är vanligt att en häst, efter en kort period, börjar testa när den kommer till ett nytt hem. En unghäst kan dessutom göra detta ganska "hårt".

Känner du dig osäker i hanteringen av honom så ta hjälp. Här gäller att man fortsätter vara bestämd, envis och lugn och inte låter sig bli skrämd eller bortjagad. (Glöm dock inte säkerhetstänket.)

Känner du ändå att det blir för mycket för dig så överväg att lämna tillbaka hästen och inse att du kanske inte var riktigt redo för egen häst alltjämt en unghäst på det.

Sv: Vad ska jag göra?

Jag förstår nog inte riktigt hur man kan hyra ut en 4 åring. Den borde knappast vara så utbildad så man tar betalt för att ngn annan ska rida den. Men jag tänker kanske fel.
I vilket fall som helst så är det inte lätt med unghästar. De kräver ganska mkt häst- och ridvana. Jag hade nog bett ägaren om hjälp. Det hade jag velat som ägare om jag nu hade fått för mig att hyra ut en fyraåring! Annars hade jag bett ngn annan unghästvan person om hjälp eller också lämnat tillbaka den och hyrt en äldre mer stabil häst.'
Nu vet jag ju inte hur pass van du är. Men jag kan tänka mig att hästen känner att du är osäker och då blir den själv osäker och kan reagera just så. Jag är rädd för att det kan bli ganska mkt värre.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 460
Senast: jemeni
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 774
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 475
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka