Vad ska jag göra??!!

Sv: Vad ska jag göra??!!

Förlåt, men det där var nog det dummaste ordspråk jag någonsin hört! :rofl:
(har aldrig någonsin träffat på eller hört någon som har häst på fri tillgång som fått en "tossig" häst pga stora högiva!)
Blir de tokiga av för mkt färsk gräs med? :angel: :D

Om det är nått som är dumt så är det iaf inte ordspråket ;) (kunde inte låta bli)

Jag har också hört det tidigare, av "gamla hästgubbar" men jag har inga bevis för att det stämmer... men jag har av efarenhet lärt mig att dom där gamla hästgubbarna kan bra mycket mer än vad som står att läsa i böcker. Och mycket så kallad "ny kunskap" är sådant som dom hållt på med "i urminnes tider". Så jag hade inte avfärdat det som strunt om jag vore du ;)

tror mer det är hö som sätter sig i bena och havre som sätter sig i huvudet ;) :D
Vilket är det jag hört av flertalet iallafall. (vilket också bevisades av min häst som blev skogstokig på havre men fixade musli utan problem och hon hade fri tillgång på hö Vilket givetivis grundra mitt perspektiv också ;) )

Till TS Hoppas du hittar ett sätt att känna dig trygg och säker på din häst igen.
Du har ingen du kan rida ut med som draghjälp förbi de läskiga sakerna? Eller någon som bara kan gå framför? Ibland kan det hjälpa och så känner du dig tryggare.
Lycka till

Nej har får 12 kg om dagen så det kan ju inte vara för mkt för ett stort halvblod.

Öm i pälsen kan säkert stämma för han blir skitsur om jag rör honom med sporren (ska rida utan ett tag), dessutom är han känslig i hårremmen överhuvudtaget. Går inte att rycka och gillar inte att bli borstade med en hård borste.

Nej han har stått på min gamla ridskola sen han var 6 så jag tror inte han har bott i Mariestad .

Min häst blev också lite sur igår, och i förrgår av min skänkel.. har funderat massor över om hon har fått ont någonstanns eller så.. men hon kanske bara är öm i pälsen..:crazy: :smirk: Min förra häst kunde blir riktigt grinig på våren.. Men det gick över sen :smirk:

Jag har fört den här diskussionen förut och ibland så kan man hitta saker som "hästakarlarna" alltid har vetat och som sen visar sig ha en grund i modern hästkunskap.
Vad gäller höt så går det nog att härleda till för stort intag av energi och hur hö tas upp i kroppen. Snabba kolhydrater vs långsamma.

Kunde inte hålla mig från att rida idag... ville veta om han tänkte knäppa sig idag igen.. och det tänkte han :smirk: .

Inte lika mycket dock... Red rätt ut i skogen idag och det gick bra tills första galoppfattningen..tvärstopp, stegra, vända och studsa. Jag gjorde ingen affär av det..bara satt, väntade tills han hoppat klart och vände tillbaka honom, tryckte med skänkeln, samma sak igen, stegra, vända, hoppa, jag vänder tillbaka honom, trycker med skänkeln och han gör samma sak igen och jag gör samma sak igen. Då går han framåt om än väldigt slingrigt 8försäker bryta ut till vänster och höger ), tillslut kommer vi vidare och jag gör min galoppfattning utan problem.

Sen rider jag med flit förbi en väg vi ofta rider på vägen hem (japp..utmanade ödet lite där men men) och red bort från vägen, bort från hemåt. Han krånglar en gång sen ger han sig. Gör samma sak med en annan väg längre bort och han stannar upp (gjorde typ en halvhalt själv) sen gick han utan problem.

Så var han jättefin hela vägen hem. Precis innan vi skulle gå in på stallplan så red jag en till liten vända (utamar ödet igen) bara för att kolla om han verkligen gör som jag vill.. han slingrar sig lite men trampar sedan på duktigt, vi gick en sväng sen hem till stallet!

Köpte ett nytt bett idag också för att få lite förändring och få honom att tänka på lite annat. Ett rakt, äppelsmak bett som funkade sjuuukt bra förutom att han blev något stark i galoppen!

Tror knappast att han kommer vara problemfri så här lätt men det känns iaf bättre idag! Jag blev inte alls lika osäker som igår och kände att jag hade kontroll på situationen faktiskt :banana:

Hur som helst så vet jag att han inte är rädd utan att det är något annat som ligger bakom!

Så kanske det kan vara.. jag skulle gärna vilja veta om det finns något belägg för det uttrycket :)

En bild på ett av de få ögonblicken igår då han skötte sig :angel:

STP81062.jpg

"Min" pålla har betet sig liknande, och då har det varit en blandning av överskottsenergi, olydnad och ren jävulskap typ. Jag red inte ut ensam på en lång stund, eftersom hon gick över gränsen när hon kastade sig MOT en bil som körde förbi när jag skrittade fram på vägen utanför gården. Hon sköter sig bättre med andra hästar i närheten, jag känner mig tryggare när hon börjar bråka då, för att om ngt händer, så gör det inte lika mycket om jag skulle svimma eller så, för där finns ngn annan.

Nu har hon dock börjat sköta sig mycket bättre, kan bero på mer stimulans i ridningen ( har ex. börjat hoppa regelbundet igen, efter lång vinter"vila") och än mer nogrann på vardagslydnad. Har börjat rida ut smårundor själv, o hon har skött sig jättebra, så nästa ggr det är passande ska vi nog ta oss ut till trädan själva.

Men, det är du som känner din häst bäst, och förmodligen du som bäst kan komma fram till varför han beter sig som han gör. Jag vet att det är sjukt otäckt när det börjar konstas alltförmycket, (spec. som min "stängde av", du kunde göra vafan du ville på ryggen utan att hon lyssna), emen rid ut med andra, gärna "bombsäkra" hästar, o försök o inte ge dig. Verkar ju dock som om det börjar gå bättre med din häst igen, hoppas att det bara var en tillfällig "svacka" :D

Luff: Vad ska man då ge en "tokig" häst?

Nej inte jag heller med höet alltså.. Men de kan ju vara så att de är nån speciellt på den vägen , nån lukt som han känner kan va nått som inte vi fattar hästar är inte dumma de är bara vi som inte lyssnar på dom tillräckligt noga. Kan du inte ta och bara gå ut och gå med honom på den vägen låt han stanna och äta gräs sen när de finns just där han krånglar mest. Kan var ett dött djur som luktar som inte du känner. De kan vara vad som helst igentligen men han är nog inte elak utan försöker nog bara tala om nått. Lycka till.

Isf ligger det döda djur lite överallt i skogen och på ängarna hos mig :angel:
Skämt åsido så tror jag inte han är rädd eftersom det inte bara är på just det stället han krånglar och att när jag "vunnit" så går han så snällt utan att blåsa upp sig.

Det ska jag absolut göra! Även om det inte är magnesiumbrist så kan det väl inte skada.

Jag håller precis på att sätta igång honom så han får bara ett halvt kg grund och 1/4 havre om dagen.

Känns bättre nu när jag läst era svar :bow: Kändes hopplöst idag efter ridturen!

Det står här att du håller på att sätta igång honom. Nu vet jag inte varför han har stått och hur länge men en del hästar håller gärna på så i början när man sätter igång dem efter vila. Vill inte gärna gå från stallet och hittar spöken både till vänster och höger. De riktigt jobbiga exemplaren börjar resa sig redan när man skall lämna stallplanen. Förut brukade man kalla sådana hästar "stallmodiga". Vet inte om det uttrycket används fortfarande. Har inte hört det på många år. Men det användes om hästar som krånglade på liknade sätt som din vid igångsättning efter vila.

Mvh

Tora

Han har haft en överansträngning i gaffelbandet v,f och stod från september till december. Började rida ca 15 december och har skött sig skapligt fram till nu.

Har du köpt några mineraler nu då?
Hoppas det ger med sig!

Det har jag! Sånna som du sa :D

Jag "vann" över honom både igår och i förrgår och känner mig inte alls lika osäker även om han börjar resa sig. Fast han ger sig mkt fortare.

Skönt å höra!!! forstätt så, men håll dig lugn och "mäktig". ;)

Själv undrar jag om jag kommer få en härlig "fajt" snart, förra året blev nämnligen mitt kära lilla sto ett MONSTER vid första riktiga vår-brunsten (den ska visst vara starkast) och gud så illa hon uppförde sig! Inte vid ridningen, men vid hantering. En dag slet hon sig tre gånger för mig när jag skulle binda upp henne ute och borsta i solen, var helt knäpp, sprang över mig, stimmade, trotsade och var allmänt som en tjurig tonåring! :eek: Jag fick sätta hårt emot hårt och ha Uppfostringsskola och vara envisare än synden, vilket tills slut gav resultat, men jisses det var fara för livet ett tag!

De är roliga di små hästarna ;) :rofl:
(fast jag kan själv bli rejält sur och svårhanterlig vid mensen :p )

Idag gick han skitbra! Testade inte en enda gång! Vi red på den "läskiga" vägen fast åt hemhållet och kunde trava förbi alla hästätande ensilagebalar utan problem.

Tror fortfarande inte att problemet är helt löst men nu känns det ÄNNU bättre :bump:

Det är just det som är jobbigt med ston..brunsten! Därför jag köpte en snäll valack :angel:
Hoppas hon håller sig i skinnet! Aldrig kul när hästarna blir "knäppa" sådär, det kan ju bli direkt livsfarligt om man har otur.

Många hästar blir lite annorlunda när våren närma sig. Många hästar blir lite ömma av pälsfällningen, reagera mer än vanligt på stubbar, sten och stock:crazy: bara lugn:smirk: det bruka gå över;)

förhoppningsvis:D :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar