Vad ska jag göra?

S

sosk

Hej

Jag har för första gången i mitt liv råkat ut för en situation som jag inte vet hur jag ska lösa. Jag köpte en 5-åring för 2 månader sedan som inte alls gillar att gå från stallet. När jag ska rida ut själv beter han sig förjävligt och vägrar gå dit jag vill och utspelar en maktkamp utan dess like. Igår gick vi omkull pga. fighten.
Jag har testat allt jag kan komma på - Jag har gått bredvid honom flera gånger och då följer han hur snällt som helst, min sambo har följt med flera gånger och gått bredvid och det går bra, med andra hästar går det också bra, men inte när jag är själv och det är här problemet uppstår med vem som ska bestämma och et är just denna situation som MÅSTE fungera för jag kan inte vara beroende av andra för att komma ut.

Jag har aldrig tidigare ägt en unghäst som beter sig så här och jag har frågat mina vänner som, liksom jag, också utbildat flera unghästar. De har inte något bra tips då de aldrig upplevt detta själva.
Han är stark i huvudet för det är en tävlingshäst med egen vilja som har kanonkapacitet. Allting fungerar nästan perfekt på hemmaplan. Han följer mig som en hund, är jättesnäll, hoppar som en klocka och är urduktig i dressyren - älskar att jobba! Men i skogen är han jättekonstig och "spelar" rädd för att komma undan och försöker kasta sig runt och rusa hem.... Sådan är han bara på väg bort från stallet .... på väg hem går han sedan som en klocka utan att bry sig ... och detta är mkt irriterande då jag inte vill vara i ridhuset varje dag varken för hästens skull eller min egen. Jag kan en del om horesemanship och har både rutin och sunt tänkande vad gäller hästar, men här tar mina idéer slut. Någon som upplevt detta som kan dela med sig av hur ni löste det?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej

Jag har för första gången i mitt liv råkat ut för en situation som jag inte vet hur jag ska lösa. Jag köpte en 5-åring för 2 månader sedan som inte alls gillar att gå från stallet. När jag ska rida ut själv beter han sig förjävligt och vägrar gå dit jag vill och utspelar en maktkamp utan dess like. Igår gick vi omkull pga. fighten.
Jag har testat allt jag kan komma på - Jag har gått bredvid honom flera gånger och då följer han hur snällt som helst, min sambo har följt med flera gånger och gått bredvid och det går bra, med andra hästar går det också bra, men inte när jag är själv och det är här problemet uppstår med vem som ska bestämma och et är just denna situation som MÅSTE fungera för jag kan inte vara beroende av andra för att komma ut.
QUOTE]

Det låter som om han är otrygg när du rider, bara han och du. Undvik att slåss - det förstärker bara de negativa associationerna hos hästen - utan peppa, smacka, beröm och försök vinna hans förtroende i stället. Måste du rida i väg så långt? kanske kan du ta det lite pö om pö och bara röra dig i början där han känner sig trygg? jag tror inte att hans beteende är särskilt ovanligt. Mitt gamla sto gjorde likadant. Det blev bättre med åldern. Att slåss var däremot lönlöst. Don't fight with instincts, som Pessoa d ä sa en gång :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Råkade ut för liknande när jag fick hem min häst för några år sedan - på väg hemifrån så var allt farligt och hon for runt och på väg hem var allt ok. Jag valde den långsamma vägen och väntade ut henne. Det tog oss 45 min att gå 500 m ibland men det släppte succesivt. Även om hon reste sig, ryggade eller vad hon nu funderade ut för fiffigt så satt jag bara lugnt uppe på ryggen och väntade. Visst finns möjligheten att hon blev än mer stressad av att jag inte gjorde något men så småningom förstod hon och numera är det aldrig några problem med henne. Numera beter hon sig som om hon alltid varit en skogsmulle ;)
Mina funderingar på varför min häst var så här är att hon helt enkelt inte var van att vara ute i skogen med någon ryttare på ryggen. Hon var from som ett lamm om jag gick bredvid så då var det inga problem. På det viset påminner hon om din häst.
Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Sådär var min häst också som unghäst (och nu när hon är en gammal tant kan hon vara likadan om andra rider henne men aldrig när jag rider)

Det är skitjobbigt! Men det är bara att kämpa på och visa att du inte ger dej. Och förhoppningsvis har du snart en häst som raskar iväg från stallet glad och trevlig.

Lycka till och hoppas att det ordnar sej.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det är riktigt som du säger att det inte är någon idé att slåss, därfr har jag undvikt det och bara med skänklarna och styrningen visat vart jag vill at vi ska... Inget dunkande och skrikande, för de är som du säger, negativt och lönlöst :-) Men det är bara att kämpa på och se till att man alltid har gott om tid när man ska göra något .. men det är skönt att höra från andra som upplevt samma saker så det finns hopp =)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag rider en häst som är precis likadan.. Jag har gjort som alla andra skriver, att vänta ut henne.. Jag ger aldrig upp om vi så ska stå på stallplan hela veckan. Jag låter henne gå några steg, sen stannar JAG henne, berömmer och låter henne stå och titta en stund. sen samma sak igen.. Gå, stanna, berömma, slappna av... Men så fort hon försöker backa bakåt el försöker vända så är jag stenhård. Tar riktigt korta tyglar och gör det allmänt obehagligt för henne, men såfort hon stannar upp eller självmant går framåt så släpper jag efter direkt och berömmer massor! Detta har jag gjort i över ett halvår och nu börjar hon förstå att man ska bara gå rakt ut i skogen. Och det gör hon oftast (peppar, peppar..) men självklart har vi dagar när det blir hjärnsläpp och det bara är att börja om igen...

Men som sagt, va konsekvent och ge aldrig upp! Det släpper förhoppningsvis vartefter..

Lycka till!

Muddson
 
Sv: Vad ska jag göra?

Du har ju bara haft hästen i två månader, det finns ingen anledning att "måla fan på väggen".

Backa din prestationssångest en aning, antingen så rider du ut med en kompis om det finns någon, eller så låter du bli. Se inte det här som ett problem redan, du och hästen känner ju inte varandra.

Ta dig tid och lär dig din häst, så även din häst kan lära sig dig, så ni är trygga med varandra, det verkar ju vara en sund häst i övrigt. Jag tror att när ni byggt upp en trygg och bra relation så har du mycket lättare att handskas med hästen i situationer där han finner det obekvämt.

Så simma lugnt!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej

Jag har för första gången i mitt liv råkat ut för en situation som jag inte vet hur jag ska lösa. Jag köpte en 5-åring för 2 månader sedan som inte alls gillar att gå från stallet. När jag ska rida ut själv beter han sig förjävligt och vägrar gå dit jag vill och utspelar en maktkamp utan dess like. Igår gick vi omkull pga. fighten.
Jag har testat allt jag kan komma på - Jag har gått bredvid honom flera gånger och då följer han hur snällt som helst, min sambo har följt med flera gånger och gått bredvid och det går bra, med andra hästar går det också bra, men inte när jag är själv och det är här problemet uppstår med vem som ska bestämma och et är just denna situation som MÅSTE fungera för jag kan inte vara beroende av andra för att komma ut.

Jag har aldrig tidigare ägt en unghäst som beter sig så här och jag har frågat mina vänner som, liksom jag, också utbildat flera unghästar. De har inte något bra tips då de aldrig upplevt detta själva.
Han är stark i huvudet för det är en tävlingshäst med egen vilja som har kanonkapacitet. Allting fungerar nästan perfekt på hemmaplan. Han följer mig som en hund, är jättesnäll, hoppar som en klocka och är urduktig i dressyren - älskar att jobba! Men i skogen är han jättekonstig och "spelar" rädd för att komma undan och försöker kasta sig runt och rusa hem.... Sådan är han bara på väg bort från stallet .... på väg hem går han sedan som en klocka utan att bry sig ... och detta är mkt irriterande då jag inte vill vara i ridhuset varje dag varken för hästens skull eller min egen. Jag kan en del om horesemanship och har både rutin och sunt tänkande vad gäller hästar, men här tar mina idéer slut. Någon som upplevt detta som kan dela med sig av hur ni löste det?


Okej... detta kanske är världens sjukaste tanke, men det är ett litet förslag som man ju likagärna kan testa.

Om vi antar att du skulle be din sambo om hjälp med att visa hästen en hink med lite äpplebitar i, och sedan be honom gå 20 meter med den och ställa den på backen... och sedan gå tillbaka till dig... skulle din häst gå dit då utan att bråka och få sin belöning?

Och om det funkade... skulle man kunna tänka sig att du nästa gång gjorde samma sak fast 40 meter bort... dvs visade hästen hinken och skrittade dit och gav han en äpplebit.

Och nästa gång... fast din sambo ställde den utom synhåll denna gång... Dvs en positiv kraft som leder ut mot skogen du vill till... för då kanske du kan få hästen att tillsist tänka positiva tankar om att lämna stallplanen ut mot rätt håll... och därifrån jobba vidare enligt andra metoder...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det låter som om han saknar "flocken".
Han vill ha någon på marken för att känna sig trygg.
Andra hästar eller någon som promenerar med.
Så kanske det får bli ett tag tills han känner sig hemma och säkrare.
Ett tips om du rider efter vägar är att den som följer med kan cykla framför. Börja med att gå med cykeln bredvid eller framför utifall han är rädd för cyklar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 228
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp